Opetussuunnitelman tavoitteet vuosiluokalle 1
Äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet vuosiluokalla 1
Toimin erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Kehitän kieltäni ja mielikuvitustani sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojani.
Vahvistan ilmaisurohkeuttani ja ilmaisen itseäni kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla.
Rakennan viestijäkuvaani ja ymmärrän, että ihmiset viestivät eri tavoin.
Harjoittelen lukutaitoa ja tekstien ymmärtämistä sekä tarkkailen omaa lukemistani.
Harjoittelen lukemaan erilaisia tekstejä.
Opettelen kertomaan lukemastani ja etsimään tietoa lukemalla.
Harjoittelen kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kokemuksiani luetusta. Käytän kerronnassani apuna puhetta, kirjoittamista ja kuvia.
Kirjoitan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä.
Harjoittelen käsinkirjoittamisen taitoa.
Pyrin suunnittelemaan ja rakentamaan omaa tekstiä.
Harjoittelen oikeinkirjoitusta ja kielen rakenteita.
Teen havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä.
Huomaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Innostun etsimään itselleni sopivaa ja kiinnostavaa luettavaa.
Harjoittelen kirjaston käyttöä.
Pyrin edistämään lukutaitoani.
Arvostan omaa kieltäni ja kulttuuriani.
Tutustun joihinkin lastenkulttuurin muotoihin.
Matematiikan tavoitteet vuosiluokalla 1
Innostun matematiikasta.
Ymmärrän matematiikan käsitteitä ja merkintätapoja.
Ymmärrän lukukäsitteen ja kymmenjärjestelmän (lukualueella 0-100).
Lasken peruslaskuja (yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 0-20).
Ympäristöopin tavoitteet vuosiluokalla 1
Kiinnostun ympäristöstäni ja sen merkityksestä.
Tutkin, toimin, liikun ja retkeilen lähiympäristössäni.
Toimin turvallisesti annettuja ohjeita noudattaen.
Harjoittelen kaveri- ja tunnetaitoja sekä arvostan itseäni ja muita.
Ilmaisen itseäni ja mielipiteitäni.
Ymmärrän kasvuun, kehitykseen, hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavia asioita.
Liikunnan tavoitteet vuosiluokalla 1
Kokeilen rohkeasti erilaisia liikunnallisia tehtäviä.
Harjoittelen liikuntataitoja ja löydän liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
Osallistun erilaisiin leikkeihin, peleihin ja verryttelyihin oppitunneilla.
Opin motorisia perustaitoja ja sovellan niitä eri vuodenaikoihin.
Harjoittelen turvallista liikkumista ja toimin turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.
Tutustun vesiliikuntaan ja opin alkeisuimataidon.
Säätelen toimintaani ja tunneilmaisuani ryhmätilanteissa.
Osallistun erilaisiin ryhmätehtäviin ja –peleihin.
Harjoittelen noudattamaan yksinkertaisten leikkien ja pelien sääntöjä ja reilua peliä.
Otan vastuuta liikuntatuntien onnistumisesta ja vahvistan käsitystä itsestäni liikkujana.
Saan myönteisiä liikuntakokemuksia ja kokeilen oman toimintakyvyn rajoja.
Käsityön tavoitteet vuosiluokalla 1
Innostun käsin tekemisestä.
Osaan kertoa oman käsityöni suunnittelusta, tekemisestä sekä valmiista työstä.
Osaan suunnitella ja valmistaa käsityön.
Luotan omaan näkemykseeni ja harjoittelen ratkaisemaan ongelmia työn eri vaiheissa.
Opin käyttämään erilaisia materiaaleja.
Saan myönteisiä onnistumisen kokemuksia käsitöiden parissa.
Kuvataiteen tavoitteet vuosiluokalla 1
Opin havainnoimaan taidetta ja ympäristöä monipuolisesti.
Keskustelen havainnoistani ja ajatuksistani.
Teen havainnoista ja ajatuksista erilaisia kuvataidetöitä.
Kokeilen erilaisia materiaaleja ja tekniikoita kuvataiteessa.
Työskentelen pitkäjänteisesti yksin ja yhdessä.
Käytän kuvataiteen sanastoa.
Tunnistan lähiympäristössäni olevia taiteen ja visuaalisen kulttuurin tuotteita (esim. kuvataide, valokuva, video, mainonta).
Teen kuvia oman ympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta.
Opettelen tunnistamaan taiteen välittämiä erilaisia näkökulmia ja arvoja.
Huomioin eri kulttuureja kuvataidetöissä.
Toimin kestävän kehityksen mukaisesti.
Uskonnon tavoitteet vuosiluokalla 1
Tunnistan oman perheeni uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin.
Tutustun uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin.
Tutustun uskonnon kirkkovuoden juhliin ja tapoihin.
Tutustun luokan, koulun ja lähiympäristön tapoihin ja juhlaperinteisiin.
Tunnistan ja ilmaisen omia ajatuksiani ja tunteitani.
Opin oikeudenmukaisuutta ja toisen asemaan asettumista, kunnioitan erilaisuutta ja noudatan ihmisoikeuksia.
Opin elämän kunnioittamisen taitoa, hyviä tapoja ja vastuuta toisista ihmisistä ja luonnosta.
Harjoittelen omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä.
Musiikin tavoitteet vuosiluokalla 1
Osallistun yhdessä ryhmän kanssa musisointiin.
Osaan käyttää ääntäni laulaessa.
Osaan laulaa ja soittaa ryhmässä.
Kuuntelen erilaisia ääniympäristöjä sekä musiikkia ja opin niistä kuuntelemalla sekä liikkumalla.
Harjoittelen suunnittelemaan ja toteuttamaan omia luovia musiikkituotoksia eri keinoin.
Tutustun musiikilliseen kulttuuriperintöön leikkien, laulaen ja liikkuen.
Tutustun musiikin merkintätapoihin.
Toimin ohjeiden mukaan ja huolehdin yhteisistä välineistä.
Saan kokemuksia siitä, kuinka yhteinen harjoittelu auttaa minua oppimaan.