Kymmenylitys = 9+4

Konkreetti vaihe:

Yhdistetään konkreetti ja ikoninen vaihe:

Luokassa on erilaisia esineitä 1-15 esineen ryhmissä.

Vaihtoehto a. Jokaisella oppilaalla, parilla tai ryhmällä on kortit luvuista 1-15. Jokaisen esineryhmän luokse palautetaan postilaatikkoon esineiden määrää vastaava luku. Nämä voidaan käydä yhdessä läpi.

Vaihtoehto b. Jokainen oppilas voi käydä kirjoittamassa esineiden lukumäärää vastaavan numeron esineryhmän luona olevaan vihkoon, lappuihin tai luvun voi myös palauttaa sähköisenä.

Vaihtoehto c. Määriä lasketaan yhdessä ja ilmoitetaan lukumäärä suullisesti.

Kumiankka, Kylpyamme Ankka, Lelut, Puku

Ikoninen vaihe:

Noppa- tai korttipeli:

TARVIKKEET:
Nopat (kaksi noppaa per ryhmä).
Kuvakortteja joissa esimerkiksi: kolme kissaa, neljä koiraa, viisi lapiota... jne.

PELIN KULKU:
Oppilas heittää kahta noppaa ja valistee kortit sopimaan tulokseen. Lisäksi on laskettava vielä noppien antama lasku paperille. Muut ryhmän jäsenet tarkistavat.

tai

Oppilas nostaa numeropakasta kortin (voi olla vain lukuja 10-20 väliltä), jonka lukumäärä on muodostettava kuvakorteilla. Haaste tason mukaan: yhdellä kortilla, kahdella kortilla, kolmella kortilla jne. Pari tai muut ryhmän jäsenet tarkistavat lopputuloksen.


***Haastetta voi lisätä myös miinus-plusnopalla(voi tehdä askartelemalla), josta voi arpoa pitääkö haluttu lopputulos muodostaa kahden lukumäärän summana vai erotuksena.

Noppa, Punainen, Kaksi, Peli, Liikkuvan

Symbolinen vaihe:

Pelejä tableteille, jotka sopivat kymmenylityksiin:
  • Lolan matikkajuna
  • Matikkakunkku
  • Bunny Math Race
  • SmartKids Maths

img_9759

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä