Matematiikan oppimispelejä ja tehtäviä

Mitä tältä sivustolta löytyy?

Pelejä, leikkejä ja vinkkejä alakoulun matematiikan sisältöjen opettamiseen.

Sisältöalueet löytyvät vasemmalta ja niiden alta löytyy erilaisia pelejä ja leikkejä niiden opettamisen apuvälineiksi.

Tämä sivusto on rakennettu Jerome Brunerin oppimisfilosfian perustalle, jossa opetuksen pitäisi pystyä luomaan itsenäisiä oppijoita.

Jerome Bruner kertoo (99-vuotiaana) miten opettaminen tulisi vaikuttaa oppimiseen:



Hänen mukaansa:
1. Oppilaan tulisi itse oivaltaa ja oppia
2. Opettaminen johdattaa oppilaan ymmärtämään olemassaolevista mahdollisuuksista

Oppimisen vaiheet hän jakaa:
1. konkreettiseen vaiheeseen (toimintaperusteista esim. liikkeet)
2. ikoniseen vaiheeseen (kuvat)
3. symboliseen vaiheeseen (numerot, kirjaimet)

Näihin vaiheisiin voidaan jakaa myös oppimispelit ja leikit. Ensin voidaan aloittaa konkreettisen vaiheen toiminnasta, josta siirrytään ikoniseen ja sitä kautta symboliseen vaiheeseen. Olen pyrkinyt jokaisesta osa-alueesta löytämään kaikkiin yhden (1) esimerkin sisällöistä.

Lisäksi olen halunnut jakaa muita hyväksi havaitsemiani matemattista ongelmanratkaisua kehittäviä pelejä.


MATIKKA ON KIVAA!

Silja Penttinen/ Opet Pilvissä 2.0 JYU


Lähteet: https://pdfs.semanticscholar.org/3d75/3a7d4cacaecedab28d4b57f81db4354b3007.pdf

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä