Hello Teenager-hankkeen Erasmus-matka Portugaliin 25.10 - 30.10

Katso portugalaisten tekemä videokooste hanketapaamisesta täältä.

Tässä on matkapäiväkirja Hello Teenager-hankkeen Erasmus-matkalta Portugaliin 25.10 - 30.10. Kohteena oli pikkukaupunkin Alvaiazer. Matkalle osallistui nuoria Suomesta, Kroatiasta, Italiasta ja Saksasta. Reissu oli uskomaton kokemus nuorille ja he saivat roppakaupalla kokemuksia kansainvälisestä yhteistyöstä.

Tiistai 25.10.2022

Matkamme alkoi 14.15 koulumme pihasta, Orivedeltä. Söimme hieman välipalaa matkalla, kuten ruisleipää ja omenoita. Sekä joimme mehua. Matkamme kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää oli ohi nopeasti. Paulina myös vietti aikaansa nukkuen.

Lentokentälle saavuttuamme oli hieman haasteita boarding pass automaatin kanssa, mutta onneksi apunamme oli mukava työntekijä. Tuon jälkeen menimme turvatarkastukseen, jossa Santerin laukku oli hyvin epäilyttävä jonka vuoksi hän joutui ekstra tarkastuksiin.

Turvatarkastus sähläyksen jälkeen kiirehdimme syömään Burger Kingiin ja olimme yllättyneitä työntekijöiden ripeästä toiminnasta. Pian suuntasimmekin kohti lentokonetta. Lentoaikamme olikin noin 4,40 tuntia joka oli hyvin tylsä ja tuskainen.

Pian monen pitkän tunnin kuluttua saavuimme Lissaboniin. Pian saimmekin matkalaukkumme ja suuntasimme kohti Star Inn lentokenttähotellia, johon olikin lyhyt matka! Pienen odottelun jälkeen saimme kuin saimmekin hotellihuoneemme joissa oli hyvin lämmin tunnelma! Etenkin Matin lämpötilaltaan 24 asteen huoneessa😆

Ja hyvin myöhään illalla kävimme syömässä hotellimme alakerran ravintolassa, jossa koimme hämmästyksen hetken tajutessamme, että lautasella on oikeasti sipsejä! Pian hyvin ”ravitsevan ruoan” jälkeen tallustimme kohti hotellihuoneitamme ja menimme nukkumaan pitkän päivän päätteksi.

Keskiviikko 26.10.2022

Aamu alkoi hotelliaamiaisella, joka oli runsas. Veitsiä ei ollut ja jälkiruokaa oli paljon, mitkä ihmetyttivät. Sitten lähdimme seikkailemaan Lissabonin keskustaan, joka oli hauskaa, mutta sekavaa. Kohokohta oli ehdottomasti se, että Matti sai tingattua 30e kuljetuksesta. Ihmettelimme myös Lissabonin ratikkaa, sillä meno oli hurjaa, nopeaa ja aika hullua verrattuna Suomen todella hallittuun liikenteeseen.

Seikkailimme myös metrossa, joka oli todella kivaa ja ensimmäinen kertani. Valitettavasti Matti ei kerennyt yhdessä kohtaa metroon, mutta hän on kokenut ja osasi löytää tiensä pariimme. Sanna ja Miia kävivät myös Portugalin ainutlaatuisessa, uniikissa luomu lankakaupassa, joka oli heille elintärkeää. Sitten matka alkoi kohti Alwaizeria, mutta ennen sitä meillä oli turistikierros Lissabonissa, joka oli runsas, kattava ja todella mahtava.

Oppaamme kertoivat todella hyvin ja kattavasti Lissabonin nähtävyyksistä. Tosin, niin minäkin. Illalla saavuimme kylään ja tapasimme isäntäperheet. Se oli jännittävää, mutta ilta sujui hyvin. Söimme portugalilaista ilta-palaa ja menimme nukkumaan.

Torstai 27.10.2022

Aamu alkoi aamupalalla jonka jälkeen menimme kouluun josta menimme katsomaan leivän tekoa ja tekemään leipää. Kun taikina oli tehty oli aika lähteä kierrokselle jossa kiersimme jalan eri paikkoja kaupungissa ja otimme selfieitä. Tämän jälkeen menimme katsomaan miten leivän tekeminen oli edennyt ilman oppilaita ja pääsimme syömään leipää. Sitten menimme kotiin nukkumaan

Perjantai 28.10.2022

Aamulla koululla piti olla 9 aikoihin, jolloin alkoi muiden maiden oppilaiden kanssa ryhmätyöt erilaisista aiheista. Esitelmien työstämisen jälkeen menimme koulun järjestämälle brunchille, jossa syötiin erilaisia portugalilaisia ruokia. Syömisen jälkeen aikaisemmin tehdyt ryhmätyöt esitettiin koko porukalle.  Katso video "portugalilaisia ruokia" täältä.

Kävimme syömässä paikallisella ammattikoululla, jossa ruokana oli jonkinlaista erittäin suolaista kalaruokaa. Lähdimme ruoan jälkeen ajelulle Alvaiazeren lähialueille. Kävimme muunmuassa paikallisella oliiviöljytehtaalla ja Alvaiazeren vuoren huipulle. Retken jälkeen soittelimme kirjastossa Portugalilaisia soittimia. Musiikki hetken jälkeen lähdimme takaisin isäntäperheisiin perjantai illan viettoon.

Lauantai 29.10.2022

Lauantaiaamuna suuntasimme päiväretkelle rannikolle. Aamulla satoi todella paljon.

Ensin vierailimme surffauskaupungissa Balealissa ja näimme Atlantin valtamerin. Jyrkät ja korkeat kukkulat olivat hyvin vaikuttavia. Tämän jälkeen menimme kaupunkiin nimeltään Peniche. Kaupungissa oli paljon kalastajia ja keskiaikaisia linnakkeita, jotka toimivat poliittisina vankiloina diktatuurin aikana.

Tämän jälkeen ajoimme Óbisoiin, joka oli viehättävä kaupunki vanhan linnan sisällä. Óbidos lahjoitettiin Portugalin kuningatar Isabelille häälahjana vuonna 1281.

Runsaan buffet-lounaan jälkeen kävimme vielä Caldas da Rainhan kaupungissa. Kaupunki on kuuluisa sen termiisisestä sairaalasta ja kylpylästään, jonka kuningatar Dona Leonor perusti vuonna 1500.

Pitkän ja mielenkiintoisen päivän jälkeen suuntasimme takaisin Alvaiázereen, jossa meillä oli jäähyväisjuhlat uusien ystäviemme kanssa.

Sunnuntai 30.10.2022

Sunnuntaiaamuna Alvaiázeressa pitkien ja surullisten jäähyväisten jälkeen aloitimme viimein bussimatkamme Lissaboniin. Ennen paluulentoa menimme ostoskeskukseen  jälleen metrolla. Suuressa ja modernissa kauppakeskuksessa söimme kansainväliset king burger ateriat. Lentokoneessa kuulimme todella huonoja uutisia kapteenilta, että lento myöhästyisi kaksi tuntia. Heeeelp! Pian saimme kuitenkin kuulla, että pääsisimme lähtemään 15 minuutin päästä. Pitkällä ja uuvuttavalla lennolla Sakke hauskuutti meitä kertomalla vitsejä eräästä omalaatuisesta herrasta, jonka tapasimme reissulla. Olimme Helsingissä noin tunnin myöhässä. Pitkän taipaleen jälkeen saavuimme Orivedelle klo 4 aamulla.