Valinnaisaineet 4. luokalla

Digitaidot-valinnaisaine

Digitaidot-oppiaine 4. luokille kaikille yhteisenä valinnaisena oppiaineena

1 vvh

Oppiainetta opiskellaan pääsääntöisesti muihin oppiaineisiin integroituneena.

Arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla.

Jaksot on suunniteltu käytäväksi taulukossa esitetyssä järjestyksessä, mutta järjestystä voi muuttaa opettajan oman harkinnan mukaan. Tuntimäärät ovat ohjeellisia. 

 

Jakso 

Tavoitteet 

Ideoita 

Laitetaidot (2h) 

Oppilas osaa käyttää laitetta luontevasti osana opiskeluaan. 

  • laitteen käynnistäminen, kirjautuminen laitteelle, lataaminen ja kosketuslevyn käyttäminen 
  • pikanäppäinten ja -komentojen käyttäminen 
  • näppäintaidot 

Sähköiset ympäristöt ja materiaalit (4h) 

Oppilas osaa käyttää opiskeluissaan tarvitsemiaan sähköisiä ympäristöjä ja materiaaleja sekä näiden ominaisuuksia. 

  • kirjautuminen Google Classroomiin, Wilmaan ja Studeoon 
  • tutustuminen Google Classroomin, Studeon ja Wilman käyttöön ja ominaisuuksiin 
  • itsearvioinnin tekeminen Wilmaan 
  • harjoitellaan sähköisen kokeen tai testin tekemistä 

G Suite (8h) 

Oppilas osaa käyttää luontevasti G Suiten palveluita sekä dokumentoida omaa oppimistaan. 

  • tekstinkäsittely (Docs, Slides, Google Sivustot) 
  • piirtotyökalut (Google Canvas, Docs) 
  • Gmail 
  • Forms 
  • taulukot (Sheets, Docs) 
  • esitysgrafiikka (Slides, PowerPoint, Prezi) 
  • Meet 
  • Classroom 
  • omien tuotosten jakaminen ja jäsentely kansiorakenteen mukaan 

Turvallisuus (4h) 

Oppilas osaa toimia laitteella turvallisesti verkossa ja laitteella huomioiden muut käyttäjät. 

 
Oppilas käyttäytyy verkossa kiusaamista ehkäisevästi.  

 

Oppilas kunnioittaa tekijänoikeuksia sekä ikärajoja. 

  • netiketti 
  • tekijänoikeudet 
  • vuorovaikutustaidot netissä 
  • mediakriittisyys 
  • sosiaalinen media 
  • ikärajat 
  • lähteiden käyttö 
  • lähdekritiikki 

Luova tuottaminen ja tiedon hankinta (8h) 

Oppilas osaa käyttää tvt-osaamistaan luovaan tuottamiseen. 

 

Oppilas osaa hankkia tietoja verkkolähteistä. 

  • kuvan ottaminen ja muokkaaminen 
  • videon tuottaminen ja editointi 
  • animaation luominen 
  • 3D-mallintaminen (tinkercad.com) 
  • tiedon hankkiminen verkosta 

Ohjelmointi ja pelillisyys (8h) 

Oppilas osaa käyttää oppimispelejä sekä ohjelmointia osana oppimistaan. 

  • Code 
  • LightBotHour 
  • robotit (esim. Legorobotit, BeeBot)  
  • Scratch 

Vapaavalintaiset sisällöt (4h) 

Vapaavalintaisista sisällöistä opettaja voi valita omalle ryhmälleen sopivimpia sisältöjä tai tähän jaksoon varatut tunnit voi käyttää muiden jaksojen sisältöjen syventämiseen. Tavoitteet opettaja suunnittelee käytävien teemojen mukaan. 
 

Luova tuottaminen: 

  • Canva 
  • Puppet Pals 
  • Wordwall 
  • Padlet 

Yhteisölliset pelit: 

  • Saarella-peli 
  • Fake Artist 
  • Skribbl 
  • Kahoot! 

Yksilöpelit: 

  • Quick, Draw! 
  • QuiverVision 
  • Älypää 

Editointi: 

  • PowerDirector 
  • WeVideo 
  • FilmoraGo