Musiikkia iPadille
Kurssikuvaus
Tällä kurssilla opetellaan käyttämään iPadia musiikintekovälineenä. Käytämme pääasiassa GarageBand-ohjelmaa, mutta tutustumme muihinkin sovelluksiin mahdollisuuksien mukaan. Kurssin tavoitteena on oppia tekemään omia kappaleita, aluksi tutustuen ohjelmien käyttömahdollisuuksiin ja myöhemmin myös musiikin lainalaisuuksien kautta. Myös yhteistyö esim. kuvataiteen, ilmaisutaidon tai elokuvakurssin kanssa mahdollista. Kurssin arviointi hyväksytty/hylätty.
GarageBand
KOSKETTIMISTO
Smart piano, pianon, urkujen ja syntetitaattorin äänet, muita ääniä
RUMMUT
Smart drums, akustiset rummut, iskusekvensseri
VAHVISTIN
voi käyttää esim. kitaravahvistimena erilaisilla efekteillä
ÄÄNITYS
äänitys esim. iRigin avulla
JOUSET
Smart strings, orkesteri tai soolojousisoittimet
BASSO
Smart Bass, erilaiset bassoäänet
KITARA
Smart Guitar, erilaiset kitarasoundit
MAAILMAN MUSIIKKI
erilaisia instrumentteja
DRUMMER
virtuaalirumpali
Kappaleen jakaminen
Tapa 1: AIRDROP
- kun biisi on valmis, näpäytä JAA
- valitse PROJEKTI
- valitse AIRDROP
- valitse iPad1 musiikki Niva-Kaija
- odota, että ope hyväksyy jaon
Tapa 2: DRIVE
- kirjaudu google driveen
- kun biisi on valmis, näpäytä JAA
- valitse KAPPALE
- valitse DRIVE
- valitse oma drivetili
- tarvittaessa JAA kappale opettajalle drivesta
- kirjaudu ulos drivesta
Eka biisi
1. Mene appiin GarageBand.
2. Valitse + oikeasta yläreunasta (tai uusi oma kappale)
3. Ylhäältä keskeltä valitse Live loops.
4. Valitse tyylilaji.
5. Kuuntele ja kokeile erilaisia looppeja ohjelmassa.
6. Mieti, missä järjestyksessä loopit kuulostavat hyvältä.
7. Kokeile tehdä loopeilla pieni kappale, jossa on alku, keskikohta ja loppu. Kappaleen kesto voi olla esim. 30 sekuntia.
8. Kun olet valmis, äänitä kappale punaisesta pallosta.
9. Tarkastellaan äänitys raidalta yhdessä. Halutessasi voit tallentaa tuotoksen.
10. Kierretään luokassa kuuntelemassa toisten tuotokset.
Joka vaiheessa voit pyytää opettajan apua, selvitellään yhdessä.
Toka biisi
1. Luo rumpukomppi SMART DRUMSilla tai iskusekvensserillä. Kolme rumpua riittää hyvin pohjaksi.
2. Äänitä rumpuja 8 tahtia.
3. Luo SMART BASSilla kahden tahdin välein vaihtuva bassokuvio. Käytä kahta eri sointua, laita ne muistiin. Käytä autoplayta. Ole tarkkana vaihtokohdissa.
4. Äänitä bassot rumpukompin päälle.
5. Luo SMART PIANOillä samaa kahta sointua käyttäen sointumatto. Käytä autoplayta. Ole tarkkana vaihtokohdissa.
6. Äänitä viulut.
7. Kuuntele kokonaisuus.
8. Miksaa äänien voimakkuudet mieleisiksi.
9. Nimeä biisi.
10. Kuunnellaan toisten tuotokset.
Äänitys
Kokeillaan äänitystä
- Valitse raidat-tilassa ÄÄNITYS. Sieltä ÄÄNI.
- Etsi hiljainen paikka.
- Kokeile ensin HAUSKAT puolelta erilaisia ääniä. Keksi joku sana tai lause ja äänitä se ensin normaalilla mikrofonilla (ylhäällä).
- Sitten voit kokeilla muuntaa ääntä monsteriksi tai pikkuoraviksi ym. Voit säätää myös tonea, squeezea tai lähtöäänenvoimakkuutta.
- Mieti jokin tuote, jota hauskoilla äänillä voisi mainostaa radiossa.
- Ennen puhetta mainoksessa voi olla jingle, eli se ärsyttävä melodian pätkä. Se voi olla myös lopussa. Tai voit keksiä kokonaisen laulun! (Histec!)
- Äänitä mainospala (voit käyttää useita raitoja). Mainos voi kestää esim. 8 tahtia. Jos se on pidempi, lisää tahteja plussasta.
- Voit halutessasi lisätä taustamusiikkia ym. loopeista tai raidoilta.
- Kuunnellaan toisten mainokset.
Elektroninen musiikki
Voit tehdä esittelyn yksin tai parin kanssa. Esittely tehdän joko google docsilla, slideilla tai paperille.
Valitse tyyli:
Vanhemmat tyylit
disco, funk
Uudemmat tyylit
house, tekno, trance, hard dance, breakbeat, elektro, drum’n’bass, dubstep, trap, ambient, new wave, new age, synthpop, eurodance, electro swing
Etsi valitsemastasi tyylilajista seuraavat tiedot:
1. Alkuperä/alkuperämaa
2. Milloin kehittynyt
3. Tyypillisiä soittimia/soundeja
4. Suuntaukset/fuusio/kehittyneet tyylilajit
5. Artisteja/tuottajia/dj:tä
6. Esimerkki Youtubesta
Tehtävä 1 (24.3. ja 31.3.)
Syntetisaattori
Sampleri
Rumpukone
Äänisynteesi
Tee esittely mielellään google slidesillä tai vaihtoehtoisesti google docsiin. Liitä mukaan kuvaa ja mahdollisesti ääntä videon muodossa. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää googlen työkaluja, tee esittely vaikka paperisena. Jaa VALMIS työ osoitteeseen ruusa.saarinen@edu.nivala.fi.
Sample
2. Äänitä isosta punaisesta napista pieni ääninäyte, joka ilmestyy keskelle näyttöä.
3. Tämän jälkeen voit soittaa ääninäytteellä (samplella) koskettimia.
4. Äänitä tämän jälkeen normaalisti esim. Ukko Nooa tai joku muu kappale omaa samplea käyttäen.
Blueskaava
D D D D
A A D D
G A D D
2. Lisää tahteja uuteen projektiin niin, että niitä on 12 kpl.
3. Treenaa ja äänitä blueskaava käyttämällä SMART GUITAR-toimintoa, esim. Classic clean ja Autoplayta. Voit käyttää kvantisointia)
4. Äänitä tähän päälle basso (samat soinnut) ja lisää rummut.
5. Lisää kappaleeseen osio B, C ja D monistamalla. Sinulla on nyt 4x12 tahdin pohja.
6. Harjoittele soittamaan päälle kitara- tai pianosoolo (helpompi) muuttamalla nuoteista BLUES-DUURI. Halutessasi voit äänittää soolon.
Soita Paranoid!
2. Aseta tempoksi esim. 105 bpm.
3. Valitse SMART GUITAR ja sieltä Hard Rock guitar. Harjoittele soittamaan sillä seuraava painaen sointumerkin kohtaa:
EEEE EEEE EEEE EEEE DDDD DDDD G D E (tauko)
Toista tätä 2-4 kertaa.
Laita kvantisointi päälle (säätimet, raidan asetukset, kvantisointi, suora ja 1/8).
Äänitä 2-4 tahtia.
4. Valitse SMART BASS ja sieltä P-bass. Harjoittele soittamaan sama kuin kohdassa 3. Äänitä kitaran päälle.
5. Tee ISKUSEKVENSSERILLÄ komppi, jossa bassorumpu soittaa joka tahdissa, lisäksi virveli iskuilla 2 ja 4 ja hi-hat joka iskulla tasaisesti kaksi kertaa. Eli melkein peruskomppi, mutta ekstrabassolla. Äänitä.
6. Halutessasi voit lisätä laulun 2 ensimmäistä säettä. (Musiikin mestarit 8-9 s. 62)
Kauhumusiikkia
https://www.youtube.com/watch?v=OZK7rAyzGi4
Musiikista on tullut kauhulle tärkeä elementti. Katsojat jännittyvät tunnistaessaan tietyt musiikilliset vihjeet: pitkät ja syvät sävelet voivat lisätä jännitystä ja staccato-rytmi hermostuneisuutta. Musiikki on yleensä synkkää ja painostavaa. Äänitehosteet lisäävät pelottavaa ilmapiiriä, ja niihin kuuluu usein ihmisääniä, kuten sydämenlyöntiä, hengitystä tai kirkumista. Toisaalta hiljaisuudellakin pystytään luomaan samantapainen painostava tunnelma.
http://vintti.yle.fi/yle.fi/ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/aanesta-mika-on-karmivin-kauhubiisi.html
https://www.videoman.gr/fi/110466
Famous horror movies music
Oma looppi
2. Ota tyhjä ruutu (uusi).
3. Paina + merkistä ja valitse Instrumentit.
4. Keksi oma looppi jollain instrumentilla ja äänitä sitä tarkasti 4 tahtia.
5. Looppisi ilmestyy live loops-taustaan.
6. Olisi hienoa, jos teet oman loopin omaan sävellykseesi!
Äänimaisemat
EDM
Ville Kaapro, thesis
- Lähtökohta housessa (myöhemmin synteettisempi techno)
- vaikutteita 1970-luvun discomusiikista ja DJ-kulttuurista
- 1980-luvulla eurooppalaiset artistit Kraftwerk, Giorgio Moroder
- Briteistä synthpop ja new wave, esim. Gary Numan ja Depeche Mode
- housen ja technon lisäksi Euroopassa 90-luvulla kehittyneet, acid house- ja techno-musiikin sekä rave-kulttuurin vaikuttamana syntyneet tyylilajit trance, UK garage, breakbeat hardcore, jungle(drum&bass) ja hardcore techno (hardcore, gabber) sekä Intian Goalla syntynyt psykedeelinen trance
- vaikutteita myös muista tyylilajeista, kuten hip-hop, electro, industrial ja reggae sekä eurooppalaisista elektronisen musiikin tyylilajeista kuten ambient
- funkmusiikkiin pohjautuva electro, acid jazz- ja hip-hop vaikutteita yhdistelevä triphop, eurooppalaisen elektronisen taidemusiikin kautta kehittynyt ambient sekä
monet eurooppalaiset elektronisen pop-musiikin genret - elektronisen musiikin tyylilajit ottavat usein
herkästi vaikutteita toisiltaan ja yhdistävät suhteellisen vapaasti elementtejä
myös omien vaikutteidensa ulkopuolelta
- Digitaalinen MIDI-tekniikka mahdollisti MIDI-liitännällä varustettujen laitteiden välisen kommunikoinnin, synkronoinnin ja ohjaamisen luotettavasti ja joustavasti
- Ohjelmistopohjaiset audiosekvensserit ja digitaalinen signaalinkäsittely (DSP) avasivat uusia
mahdollisuuksia musiikin teknisessä tuotannossa ja äänen muokkaamisessa. - Elektronista tanssimusiikkia tuotetaan pääasiassa elektronisilla instrumenteilla
eli syntetisaattoreilla, samplereilla ja rumpukoneilla, joita ohjataan MIDIohjaukseen tarkoitetuilla ohjaimilla kuten koskettimistolla, potentiometreillä ja
liukuohjaimilla. - Elektronisen tanssimusiikin tuotannon tärkeimpänä työvälineenä voidaan pitää
sekvensseriä, joka yhdistää syntetisaattorit, samplerit, audioprosessorit sekä
muun tekniikan ja ohjelmiston yhdeksi helpommin hallittavaksi järjestelmäksi. - Fyysisten laitteiden asemesta käytetään nykyisin yhä enemmän syntetisaattoreiden ja
prosessorien ohjelmistopohjaisia mallinnuksia. Käytännössä elektronista
tanssimusiikkia voidaan siis nykyisin tuottaa pelkän työaseman, ohjelmiston ja
kuuntelun avulla. - Äänisynteesi on prosessi, jossa tuotetaan ääntä keinotekoisesti analogisen,
digitaalisen tai ohjelmistopohjaisen syntetisaattorin avulla. - EDM:ssä äänisynteesillä pyritään useimmiten luomaan äänenvärejä, joita ei
esiinny luonnossa tai ainakin korostavat jollain tavalla instrumentin synteettistä
luonnetta.
- Tekijänoikeudet musiikkiin omistaa alkuperäisen kappaleen säveltäjä ja äänitteiden kohdalla useimmiten levy-yhtiö, elokuvayhtiö tai muu äänitteen tuotannosta maksanut yritys.
- Garagebandin loopit ovat vapaasti käytössä olevaa materiaalia.
Sointukiertobiisi
1. Avaa uusi kappale. Valitse SMART PIANO.
2. Ota jakoavaimesta sävellaji ja muuta se D-duuriksi.
3. Jakoavaimesta tempo ja hidasta se alle sataan.
4. Valitse säätimet. Raidan asetuksista kvantisointi/suora/1/8-nuotti.
4. Äänitä neljä tahtia sointukiertoa. Yksi sointu tulee tahdissa neljä kertaa. Metronomi auttaa.
5. Mene RAIDAT-tilaan. Valitse oikelta ylhäältä +.
6. Valitse OSIO A, muuta määräksi 12 tahtia.
7. Tuplaklikkaa pianoraitaa. Valitse silmukoi. Ohjelma monistaa kaikkiin tahteihin saman.
8. Valitse basso. Äänitä toiselta kieleltä samat soinnut kuin alussa. Muista kvantisointi!
9. Raidat-tilassa valitse taas oikelta ylhäältä + ja LISÄÄ.
10. Lisää taas tahteja 12 saakka. Toista äänitykset samoin kuin alussa. Ohjelma aloittaa tässä vaiheessa osion B alusta.
11. Saat samat soittimet käyttöön painamalla raidat-tilan soittimen kohdalta. Muista kvantisointi.
12. Laita vielä jakoavaimestahäivytä ulos (fade out) päälle, jolloin ohjelma häivyttää kappaleen lopun.
13. Raidat-tilassa valitse jälleen + ja KAIKKI OSIOT. Kuuntele koko juttu.
14. Halutessasi voit lisätä vielä esim. viulut tai kitaran. Käytä SMART-toimintoa.
15. Tee oma kaksiosainen sointukiertobiisi. Yleensä ne soinnut, joita Garageband tarjoaa yhdessä sävellajissa, sopivat yhteen. Suosittelen käyttämään tässä vaiheessa korkeintaan neljää sointua.
Miten musiikki vaikuttaa elokuvaan
LAUNCHPAD
1. Vasemmalla yläreunassa:
- Projects - voit valita tyylilajin
- Recordings - tallennetut kappaleet
- Tips - katsotaan yhdessä läpi
- Settings - tietoja ohjelmasta
- Review App - arvostele ohjelma
2. Paina PAD. Alareunassa valikot.
- Categories - eri soittimet: voit vaihtaa padiin erilaisia looppeja
- Soundpacks - tyylit
- Favourites - suosikit (painamalla tähteä tulee suosikkeihin)
- Audio Import - lataukset: maksullinen
4. Filters- voit kokeilla samalla rivillä olevan raidan muokkausta.
5. Ääniraudasta voit valita sävellajin.
6. Kellosta voi valita tempon.
7. Äänitä pikku pätkä pyöreästä napista.
Musiikin online-sovelluksia
LOPPUTYÖ
- Minkälainen tyylilaji?
- Onko musiikilla jokin käyttötarkoitus? Esim. pelimusaa, elokuvamusiikkia, räppitausta
- Montako osaa kappaleessa on?
- Mitä soittimia haluat käyttää?
- Käytätkö live loopseja?
- Teetkö oman melodian tai loopin?
Suunnitelmahan voi muuttua matkan varrella, mutta se on silti hyvä tehdä, että työ sujuu. Kirjoita ja nimeä suunnitelma docsilla LOPPUTYÖ _Oma_nimi ja lähetä osoitteeseen ruusa.saarinen@edu.nivala.fi
Sitten työhön:
- helpointa on aloittaa rytmistä
- autoplayn käyttö sallittua
- muista kvantisointi
- ja eikun biisiä rakentelemaan
- muista kysyä neuvoa tarvittaessa
Aikaa työlle on 3 kertaa, jotka kaikki kannattaa käyttää hyvin. Viimeisellä kerralla kuunnellaan kaikkien työt ja annetaan palautteet.