Cern 2015

Luonnon ja luonnonlakien äärellä – Alppeja ja hiukkasia

Hejsan alla!

Sveitsi, miten upea maa se onkaan! Muutama viikko sitten pääsin tutustumaansen tarjoamiin elämyksiin 8 muun Muuramen lukion opiskelijan kanssa.Ma 9.3.2015 klo 2.49 lähdimme pienellä Muuramen, Keuruun jaPetäjäveden lukiolaisista ja opettajista koostuvalla porukalla, matkalle Sveitsiin,Geneveen! Matkan päätarkoituksena oli mennä tutustumaan ja opiskelemaanyhteen hienoon ja mielenkiintoiseen Genevessä olevaan keskukseen – arvaatkomihin? Se selviää hieman myöhemmin.Matka alkoi hyvin ja selvisimme ilman sen suurempia ongelmia Sveitsiinasti. Hostellimme oli vain muutaman kilometrin päässä lentokentältä, jotenmatka sinne meni nopeasti. Heti hostellille saavuttuamme, jätimme tavaratsäilöön ja lähdimme tutustumaan Genevessä sijaitsevaan YK:n toimipisteeseen,joka on New Yorkin päämajan jälkeen toiseksi suurin YK:n toimipaikka. Meitäkierrätti siellä opas, joka kertoi YK:n toiminnasta ja historiasta ja itse opinainakin paljon uutta!Tiistaina oli vuorossa Alpit! Ajoimme Genevestä Ranskan puolelleChamonixiin. Siellä menimme hissillä ylös alpeille ja WAU, mitkä maisemat!Paluumatkalla Geneveen kävimme tutustumassa Chillonin linnaan, joka oliaivan upealla paikalla Alppien ja järven ympäröimänä.Keskiviikkona alkoi matkamme pääkohteessa, joka oli Cern, hiukkasfysiikantutkimuskeskus! Siellä opimme kolmen päivän aikana kaikkea uutta jaihmeellistä. Meillä oli ohjelmassa monta eri luentoa hiukkasfysiikkaa jahiukkaskiihdyttimiä koskien ja kävimme tutustumassa niihin liittyviin tiloihin jahalleihin. Cern oli aika siisti paikka, koska siellä tutkitaan hiukkasia, joista kaikkikoostuu ja saadaan niistä uutta tietoa. Tekniikka oli myös tosi cool, koska sitäkehitetään jatkuvasti siellä tarkempia tutkimuksia varten. Itsepäähiukkaskiihdyttimeen LHC:hen emme enää päässeet tutustumaan, koskasitä valmisteltiin käynnistystä varten. Näimme siitä kuitenkin paljon kuvia javideoita, joten ei jäänyt niin paljoa harmittamaan. Cernistä minulle jäimielenkiintoinen kuva ja oli kivaa kuulla ja oppia uutta sellaisesta fysiikanalueesta, mitä ei lukiossa oikeastaan opiskella.Kokonaisuudessaan Sveitsin reissu oli tosi kiva ja onnistunut, ja erityisenkivaa oli se että opiskelupäivien lisäksi meillä oli päiviä normaaleilleturistiasioille ja vapaa-aikaa esimerkiksi shoppailuun.On kyllä ihan parasta että Muuramen lukiossa on mahdollisuus tehdäkaikkea kivaa normaalin lukio-opiskelun lisäksi!