Kubo
KUBO
Liperin kunnassa on lainattavissa Kubo-luokkapakkaus, jossa on 12 Kubo-robottia. Kubo-robotit soveltuvat hyvin alkuopetukseen ja luokille 3. - 4. Myös isommille Kuboja voi käyttää esimerkiksi ohjelmointiin orientoitumiseen. Kuboja varten on lisäohjelmointipalat Coding+ ja Coding++, joilla voi laajentaa ohjelmointikokemusta. Katso alhaalta tarkemmin mitä Coding + ja Coding++ lisäosilla voi tehdä.
KUBO on helppokäyttöinen robotti, joka sopii hyvin toiminnalliseen ohjelmoinnin perusteiden harjoitteluun tarinallisuutta ja mielikuvitusta yhdistäen. Robotti noudattaa yksinkertaisia TagTile-ohjelmointipalojen komentoja. Paloja yhdistämällä KUBOlle voidaan rakentaa erilaisia reittejä kuljettavaksi.
Kubojen pedagoginen käyttö
Kuboja voi käyttää monella tavalla. Niiden avulla oppilaita voi esimerkiksi tutustuttaa Liperin kunnan Digitaitotaulukoissa oleviin ohjelmointiin liittyviin tavoitteisiin. Digitaitotaulukot löytyvät "Vinkit ja ohjeet" -sivuilta jaoteltuina vuosiluokka kohtaisesti.
Tuntisuunnitelmat on Kubojen kehittäjien tekemiä suunnitelmia. Niistä voi poimia ideoita tunneille. Alta löytyy myös valmiita tehtäviä, joissa Kuboille on asuja ja karttoja.
Ajankäyttö riippuu ryhmästä ja sisällöstä. Ensimmäiseen tuntiin kannattaa varata 45 minuuttia ja siinä kannattaa käydä läpi Kubojen käyttö. Opettajan tulee tutustua Pikaoppaaseen, josta löytyy tiedot Kubojen käyttöön.
KUBO-luokkapakkaus
KUBO on helppokäyttöinen robotti, joka sopii hyvin toiminnalliseen ohjelmoinnin perusteiden harjoitteluun tarinallisuutta ja mielikuvitusta yhdistäen. Robotti noudattaa yksinkertaisia TagTile-ohjelmointipalojen komentoja. Paloja yhdistämällä KUBOlle voidaan rakentaa erilaisia reittejä kuljettavaksi.
Ota käyttöön Kubo-robotti Tampereen yliopiston tekemä ohjevideo Kubon käyttöönotosta Youtube videoita Kubojen käytöstä |
Pikaopas Kubo-koodaukseen Kubo-valmistajan 17 sivuinen pdf-ohjeistus Kubojen käyttöön. |
Kubojen pedagoginen käyttö
Kuboja voi käyttää monella tavalla. Niiden avulla oppilaita voi esimerkiksi tutustuttaa Liperin kunnan Digitaitotaulukoissa oleviin ohjelmointiin liittyviin tavoitteisiin. Digitaitotaulukot löytyvät "Vinkit ja ohjeet" -sivuilta jaoteltuina vuosiluokka kohtaisesti.
Tuntisuunnitelmat on Kubojen kehittäjien tekemiä suunnitelmia. Niistä voi poimia ideoita tunneille. Alta löytyy myös valmiita tehtäviä, joissa Kuboille on asuja ja karttoja.
Ajankäyttö riippuu ryhmästä ja sisällöstä. Ensimmäiseen tuntiin kannattaa varata 45 minuuttia ja siinä kannattaa käydä läpi Kubojen käyttö. Opettajan tulee tutustua Pikaoppaaseen, josta löytyy tiedot Kubojen käyttöön.
Kubo education sivuilta löytyvää materiaalia KUBO education sivusto Tuntisuunnitelma1.pdf, Reitit Tuntisuunnitelma2.pdf, Funktiot Tuntisuunnitelma3.pdf, Alaohjelmat Tuntisuunnitelma4.pdf, Silmukat Tuntisuunnitelma kertauskurssi.pdf, Kertauskurssi KubonasuTyhjapohja.pdf Muurahainen.pdf Robin Hood.pdf Seikkailija asu.pdf Tonttu.pdf |
Valmiita reittikortteja Kuboja varten. Samat kortit löytyvät myös Kubojen laatikosta. Kubojenohjeet.pdf Esimerkki Kubojen käytöstä Esimerkki Kubojen käytöstä.docx Kubo kartat rantakarttakubo.pdf maatilakarttakubo.pdf |
KUBO-luokkapakkaus
Kubojen laatikosta löytyy 12 kpl Kubo-robotteja sekä niille tarvittavat alustat, ohjelmointipalat ja laturit. Mukana on myös valmiita reittikortteja, joita voi käyttää apuna opetuksessa. |
Erikseen varattavat Kubo coding + laatikot (5 kpl)Kubo coding + palat ohjelmoinnin pidemmälle viemiseen. Koodauslaatikkoja löytyy 5 kpl. Pikaopas KUBO CODING+ - PDF Free Download.pdf Kubo coding + palojen merkitykset Tuntisuunnitelma Coding+-koodauspaloja.pdf, Coding+ Tuntisuunnitelma Coding+ merihaasteet.pdf KUBO education ideoita coding + käyttöön Jalkapallo, coding +.pdf Leopardi, coding+.pdf |
|
Erikseen varattavat Kubo coding ++ laatikot (5 kpl)Kubo coding ++ palat ohjelmoinnin pidemmälle viemiseen. Koodauslaatikkoja löytyy 5 kpl. Kubo coding ++ palojen merkitykset Kubo education ideoita Coding ++ käyttöön Auto, coding + ja ++.pdf |