Digitaitojen luokkien 7.-9. tavoitekuvaukset ja materiaali
Laitteet ja ohjelmistot
Hallitsen tietoteknisten laitteiden monipuolisen sekä tarkoituksenmukaisen käytön erilaisissa tilanteissa. |
Osaan valita oikean laitteen ja ohjelmiston oikeaan käyttötarkoitukseen. |
Olen tutustunut koulun tietoteknisiä laitteita koskeviin sääntöihin ja ohjeistuksiin. |
Osaan ottaa muut käyttäjät huomioon yhteiskäyttölaitteita käyttäessäni. Ja muistan muutenkin käytöstavat. |
Muistan kirjautua laitteilta ulos ja laittaa laitteet tarpeen mukaan lataukseen. |
Tekstinkäsittely
Osaan kirjoittaa sujuvasti ja virheettömästi. |
Yläkouluista Sääksjärvellä on käytössä Näppistaituri.
Ville-ympäristössä näppäintaitoja voi harjoitella esim. Näppärästi näppäimillä -kurssilla.
Osaan muotoilla, sisentää, keskittää, lihavoida, alleviivata ja kursivoida tekstiä. |
Tehtävä tekstinkäsittelyohjelman käytön harjoitteluun.
Hallitsen tekstin kopioimisen, leikkaamisen ja liittämisen. |
Opetusdiat: kopioiminen ja liittäminen
Osaan asetella kuvat ja tekstit siten, että sommittelemani kokonaisuus näyttää tasapainoiselta ja helposti luettavalta. |
Tehtävä tekstinkäsittelyohjelman käytön harjoitteluun.
Virallinen asiakirja
Osaan tehdä virallisen asiakirjan, kuten esimerkiksi työhakemuksen. |
Duunitorin ohjeen hyvään työhakemukseen
Duunitorin ohjeet CV:n eli ansioluettelon tekemiseen
Esitysgrafiikkaohjelma
Osaan havainnollistaa esitystä tai tutkielmaa valmistamalla pienimuotoisen esityksen esitysgrafiikkaohjelman avulla. |
Osaan lisätä tuotokseen kuvia, videoita, äänitiedostoja jne. |
Osaan käyttää erilaisia siirtymiä ja muita tehostekeinoja. |
Slides
Ohje: kuvan, videon ja äänitiedoston lisääminen Slidesiin
PowerPoint
Video: PowerPoint - uuden esityksen muodostaminen
Ohje: videon upottaminen PowerPointiin
Ohje: äänen lisääminen PowerPointiin
Video: Siirtymät
Taulukkolaskenta
Osaan käyttää taulukkolaskentaohjelman perusominaisuuksia. |
Osaan laatia tilastotiedoista yksinkertaisia graafisia kaavioita. |
Osaan tehdä ainakin yksinkertaisia automatisoituja laskukaavoja taulukkoon. |
Osaan liittää taulukkolaskentaohjelman objekteja tekstinkäsittely- tai esitysgrafiikkaohjelmaan. |
Sheets-ohjeita
Exel-oppimateriaalia, lähde: Kotkansaaren koulun peda.net
MediaWatch, kriittistä lukemista tukeva oppimispeli: diagrammien lukutaito
Paikkatiedon (GIS) ja geomedian oppimateriaaleja eri kouluasteille
Ohjelmointi ja robotiikka
Tiedän ohjelmoinnin perusidean. |
Mediataitokoulu: Ohjelmointiosaamisen koulutuskokonaisuus luokille 7-9
Polkuja ohjelmointiosaamiseen vuosiluokilla 7-9 -videokoulutus
Osaan tehdä graafisessa ohjelmointiympäristössä ohjelman. |
Graafisen ohjelmointiympäristön harjoitteluun sopivat esim.
- Scratch
- Tehtävä oppilaalle: Peli Scratchilla
- Tehtävä oppilaalle: Sokkelopeli Scratchilla
- Code.org Kurssi 4
Osaan graafisessa ympäristössä ohjelmoida robottia toimimaan (vaikka vain virtuaalista robottia). |
Lempäälän esi- ja perusopetuksen roboteista yläkouluun sopivat
- Shero Boltit (lohko-ohjelmointi)
- Lego Spike Primet (lohko-ohjelmointi ja Python)
- Kouluilla on myös omia robotteja, niitä voit tiedustella koulun TVT-opettajilta tai käsityön opettajilta.
Osaan kirjoittaa ohjelman tekstipohjaisella ohjelmointimenetelmällä. |
Videosarja: Python-ohjelmoinnin perusteet
Sähköiset oppimisympäristöt
Tiedän mitä pilvipalveluita koulullani on käytössä ja osaan tallentaa sinne ja hakea sieltä tiedostojani. |
Osaan kirjautua erilaisiin palveluihin oikeilla tunnuksilla. |
Tiedän mitkä sähköiset oppimisympäristöt koulussa on käytössä ja osaan toimia niissä oikein. |
Oppimisympäristöihin kirjautuminen omalla laitteella / kotoa käsin.
Useimpiin oppimisympristöihin kirjaudutaan osoitteessa polku.pirnet.fi
Lisää kirjautumisohjeita ohjeita oppilaille.
Lempäälän esi- ja perusopetuksessa ovat pilvipalveluina käytössä:
OneDrive Office365 ja Google Drive
Heijastettavat diat: Google Drive, Docs ja SlidesMolempiin kirjaudutaan oppilasverkon sähköpostilla (@edu.lempaala.fi) ja salasanalla.
Ohjediat: Googlen ja Office365:n sovelluksiin kirjautuminen puhelimella tai tabletilla
Kuvaaminen
Osaan ottaa valokuvia ja videoita ja muokata niitä käyttötarkoituksen mukaan. |
Ohje opettajalle: piirtoharjoitus garticphone-sivustolla
Mediametkan ohjevideo: iMovie
Ohjevideo: Gimp-kuvankäsittely
https://photos.google.com/
Tiedonhaku ja lähdekriittisyys
Hallitsen tiedonhankinnan periaatteet. |
Osaan käyttää tietoverkkoja itsenäisesti ja monipuolisesti. |
Osaan vertailla, arvioida ja hyödyntää eri lähteistä saamaani tietoa. |
Osaan suhtautua kriittisesti median väittämiin sisältöihin. |
Osaan pohtia tekstiin liittyviä eettisiä arvoja, luotettavuutta ja merkitystä asiayhteydessään. |
Osaan käsitellä, esittää ja tulkita sekä havainnollistaa tietoa ja tuloksia monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti eri ohjelmia käyttäen. |
Mediataitokoulun materiaalit luokille 7-9
Funky Facts -etsiväkoulu nettitekstien luotettavuuden arvioinnin opettamiseen
Faktabaari: Digitaalinen informaatiolukutaito -opas
Mediataitokoulun oppimateriaali: Algoritmit
MLL:n oppimateriaali: Algoritmit
Paikkatiedon (GIS) ja geomedian oppimateriaaleja eri kouluasteille
Trollibunkkeri, virtuaalipakopeli
Tuntisuunnitelmat: Vastamainos
6. luokan opetusdiat: tiedonhaku, lähdemerkintä ja vapaasti käytettävät kuvat
4. luokan oppimateriaali: diat ja testit
Turvallinen netin käyttäminen
Osaan noudattaa tietoturvan periaatteita kaikessa työskentelyssäni. |
Osaan suojautua haitalliselta materiaalilta verkossa. |
Osaan pitää huolta omasta yksityisyydestä ja omista tiedoistani. |
Mediataitokoulun materiaalit luokille 7-9
Mediakasvatuskeskus Metkan oppimateriaali
MLL: Tietoturva kuntoon, tietoa ja tehtäviä
YLE:n Digitreenit: Kirotut haittaohjelmat – kuinka tunnistan, onko laitteeni saastunut?
Sitra: Digiprofiilitesti
YLE:n Digitreenit: Sijaintitietojen hyödyt, haitat ja kuinka paikannusta säädetään
Tekijänoikeudet
Ymmärrän tekijänoikeusasioiden periaatteet. |
Osaan merkitä lähteet vaaditulla tavalla. |
Kopiraittilan peruskoulu, pelillinen oppimisympäristö tekijänoikeuksista
Kopiraittilan opettajan materiaali: Lähdemerkinnät
6. luokan opetusdiat: tiedonhaku, lähdemerkintä ja vapaasti käytettävät kuvat
Ergonomia ja työskentelyn tauottaminen
Tiedän mitä ergonomialla tarkoitetaan. |
Muistan pitää taukoja toimiessani tietokoneella, puhelimella tai tabletilla. |
Pyrin työskentelemään ergonomisessa työskentelyasennossa. |
Ergonomia on tietoa ja toimintaa, jonka avulla työ, työvälineet ja työpiste sopeutetaan vastaamaan käyttäjän tarpeita.
Hyvää ergonomiaa edistetään oikean kokoisilla tai säädettävillä kalusteilla. Myös omalla toiminnalla on iso vaikutus hyvään ergonomiaan.
Ohjataan oppilasta tunnistamaan työskentelyn aiheuttamaa puutumista, lihasten kipeytymistä tai silmäoireita laitteella työskennellessä. Oppilas muistaa itse keinoja tilanteen korjaamiseen, mutta heitä myös ohjataan esim. venyttelyihin ja työskentelyasennon vaihtoihin sekä kertomaan aikuiselle, jos tällaisista keinoista ei tunnu olevan apua.
Ohjevideoita ergonomiaan luokkahuoneessa
Opetusdiat: Istuminen ja ergonomia kuntoon
Opetusmateriaali: Ryhdillä ruutuilemaan
Tuntisuunnitelma: Digihyvinvointi -keskustelupaja
Vuorovaikutus verkossa
Osaan työskennellä aktiivisesti ja vastuullisesti erilaisissa yhteisöllisissä verkkoympäristöissä. |
Osaan ilmaista itseäni monipuolisesti verkkoviestimissä ja osaan tulkita muilta tulevaa viestintää. |
Ymmärrän ja kunnioitan sananvapautta myös verkossa viestiessäni. |
Tunnistan viestinnän erilaisia lähtökohtia ja tavoitteita sekä osaan tulkita verkkoviestintää näistä lähtökohdista. |
Jaan osaamistani ja autan muita. |
Osaan antaa verkossa asiallista palautetta ja hyödyntää itse saamaani palautetta. |
Osaan käyttäytyä internetissä(kin) eettisesti, hyviä käytöstapoja ja sääntöjä noudattaen. |
Mediataitokoulun luokkien 7-9 materiaali
Mediakasvatuskeskus Metkan oppimateriaali