Ohjelmointi ja robotiikka
Ohjelmoinnin ja robotiikan oppimispolku esi- ja perusopetuksessa
Alakoulussa tavoite on, että 6. luokalla ymmärretään ympärillä olevaa ohjelmointia ja osataan tehdä ohjelma graafisessa ympäristössä ja osataan ohjelmoida robottia toimimaan. Graafinen ohjelmointiympäristö on sellainen, jossa ohjelmointi tapahtuu valmiita lohkoja asettelemalla, siinä ei kirjoiteta ohjelmaa itse millään ohjelmointikielellä. Tällainen on esim. Scratch
Yläkoulussa on tavoitteena osata tehdä ohjelma graafisessa oppimisypäristössä, ohjelmoida robottia toimimaan sekä kirjoittaa ohjelma tekstipohjaisella ohjelmointimenetelmällä.
Jokaisella luokalla on hyvä ottaa jotain, jotta taito rakentuu pikku hiljaa. Alla yksi malli, jonka mukaan voi edetä. Sen mukaiset opetusdiat löydät klikkaamalla linkistä tai tarvittaessa voit varata digimentorilta perehdytystä itsellesi tai napata mentorin koulukiertueen yhteydessä mukaan oppitunnillesi. Katso ohjeet mentoroinnin varaukseen alla olevista linkeistä.
Lainattavat robotit
Varausohjeet:
- Laita sähköpostia tai soita Tanja Eerolalle: tanja.eerola @ lempaala.fi, p. 040 864 3139.
- Kerro mitä robotteja tarvitsisit, kuinka monta (ks. alta millaisina yksiköinä voi varata) ja ajankohta, jolloin tarvitsisit robotteja.
- Robotit voit pyytää kuljetettavaksi sisäisessä (huom. kulkee vain keskiviikkoisin) postissa tai hakea ne itse.
- Tehostakaa robottien käyttöä: suunnitelkaa mahdollisuuksien mukaan jaksoja niin, että saatte samalla koululla robotit tehokkaaseen käyttöön useamman opettajan kesken tai jos huomaan taulukosta, että robotit ovat omalla koulullasi, kysäise jos voisit myös vuorollasi käyttää niitä varauksen aikana.
Kevään 2024 varaukset:
viikko | BeeBot, 2x 6kpl luokkapakkaus
|
Sphero Bolt 15kpl luokkapakkaus
|
Lego Spike Prime 15kpl
|
|
varattujen lukumäärä ja sijainti | varattujen lukumäärä ja sijainti | varattujen lukumäärä ja sijainti | ||
h e l m i |
6 | |||
7 | ||||
8 | ||||
9 | ||||
m a a l is |
10 | 1 x 15kpl, Kanava | ||
11 | 1 x 15kpl, Kanava | |||
12 | ||||
13 | ||||
h u h t i |
14 | |||
15 | 2 x 6kpl, Moisio | |||
16 | 2 x 6kpl, Moisio | |||
17 | ||||
t o u k o |
18 | |||
19 | ||||
20 | ||||
21 | ||||
22 |
esiopetus: BeeBot -robotit
Bee-Bot -robotit sopivat ensisijaisesti luokille 0-2 Pakkauksia on kaksi, yksi pakkaus sisältää: 6x Bee-Bot -robotti 1x latausalusta 3x alusmatto, jossa on läpinäkyvät taskut joihin voit sujauttaa tunteihisi sopivaa sisältöä: suuntanuolia, sanoja, kirjaimia, numeroita, matemaattisia merkkejä, värejä jne. Bee-Bottien käyttölogiikkaa voi treenata iPadeilta löytyvällä Bee-Bot -sovelluksella. Bee-Bot -opetusdiat Bee-Bot -käyttöohjevideo Bee-Bot -ideoita Tulostettavia kortteja alustan muovitaskuihin
Varausohjeet |
1. lk: Scratch jr. sovellus iPadeilla
Scarch jr. sovelluksella harjoitellaan ohjelmointia blokeilla. Se on helppokäyttöinen eikä edellytä lukutaitoa.
Scratch jr. sovelluksella voi ohjelmoida yksinkertaisia animaatioita tai pelejä.
Opetusdiat
Opetusvideo
Opettajan materiaalia englanniksi
2.lk ja 3.lk: Ohjelmointiharjoittelua code.org -sivustolla
Oppilaat eivät voi edu-tunnuksilla kirjautua sivulle, mutta omaa edistystä voi tallentaa kuvakaappauksilla jos on oma laite tai kirjoittaa vaikka matikan vihkoon, mihin on jäänyt. Jos luot itsellesi opetunnukset, saat käyttöösi tehtävien ratkaisut.
2.-luokkalaisille sopii hyvin Kurssi 2
3.-luokkalaisille sopii hyvin Kurssi 3, Kurssin 2 tehtäviä kannattaa olla tehtynä ensin
Opetusdiat Kurssi 2
4.lk: Sphero Bolt -robotit
Pakkaus sisältää:
pyörillä kulkeva Power Pack -laukku
15 Sphero BOLT robottia
15 astelevyä
15 läpinäkyvää turbosuojusta
1 latauspiuha
Shero Bolt -robottien ohjaamiseen käytetään Sphero Edu -sovellusta, joka löytyy
- iPadeilta tai on ladattavissa sinne Self Service -sovelluksen kautta
- Chromebookeilta tai on ladattavissa sinne Play-kaupan kautta
Opetusdiat: Sphero Boltin käytön aloittaminen
Sphero Bolt -vinkkejä englanniksi
Varausohje
5.lk: peli tai animaatio Scratch-sivustolla
Opetusdiat: aloitus
Innokas-verkoston ohjeet: Sokkelopelin tekeminen
Innokas-verkoston ohjeet: 30 päivän Scratch-haaste
Koodikummajaisen tubetilin opetusvideot
6.lk: Lego Spike Prime -robotit
Lainattavissa on 15kpl Lego Spike Prime -pakkauksia, joista jokaisessa on:
ohjelmoitava keskusyksikkö
2x keskikokoinen moottori
1x suuri moottori
1x värianturi
1x paineanturi
1x etäisyysanturi
1x 6-anturinen gyroskooppi, jossa ladattava akku ja bluetooth-yhteys
500+ lego-rakennuspalikkaa
Lego Spike Primen ohjelmointi onnistuu Lego Edu PRIME -sovelluksella
- Scratchillä
- Pythonilla
Opetusdiat
Lego Spike Prime Get started video opettajalle
Lego Spike Prime valmiita tuntisuunnitelmia ohjeineen
Varausohje
7.-9.lk: Ohjelmointia ja robotiikkaa yläkouluun
Graafiset ohjelmointiympäristöt:
Innokas-verkoston materiaali: GDevelop5 -pelinkehityshaaste
Scratch-ohjelmoinnin 5.lk materiaali
Graafinen ohjelmointi + robotiikka:
Sphero Bolt -robottien 4.lk materiaali
Lego Spike Prime -robottien 6.lk materiaali
Ohjelmointikielet + robotiikka:
Innokas-verkoston materiaali: Lego Spike Primen ohjelmoiminen Pythonilla
Sphero Boltin ohjelmointi JavaScript -lyhyt aloituskokeilu
Sphero Boltien ohjelmointi JavaScript -tutoriaalit
Mediataitokoulun materiaali: Polkuja ohjelmointiosaamiseen 7.-9.lk