5.-6. luokka
Tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen (L5) painotukset 5. ja 6. vuosiluokalla
Käytännön taidot ja oma tuottaminen
Digitaaliset oppimisympäristöt
Oppija...
- harjoittelee kouluarjessa tärkeiden laitteiden ja digitaalisten palvelujen itsenäistä käyttöä ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
- osaa käsitellä ja siirtää tietoa digitaalisten palveluiden välillä.
- osaa muuttaa digitaalisten palvelujen oikeuksia.
- osaa käyttää oppilashallintajärjestelmää.
- arvioi omaa tieto- ja viestintätekniikan osaamistaan ja asettaa tavoitteita.
Käytännön taidot
Oppija...
- osaa toimia laitteen yleisimmissä häiriötilanteissa.
- osaa arvioida tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot.
- osaa muuttaa käyttöjärjestelmän asetuksia.
- tuntee erilaisia tapoja liittää laitteita ja oheislaitteita myös langattomasti.
- osaa laatia ja noudattaa vaiheittaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä.
- hallitsee verkkoselaimen perustoiminnot.
- osaa lähettää tiedoston.
- osaa etsiä tallennetun tai jaetun sisällön sekä hyödyntää tarvittaessa kansiorakennetta.
- harjoittelee yleisimpien pikakomentojen käyttämistä.
- omaa sujuvat näppäintaidot ja harjoittelee sujuvaa tekstin tuottamista.
Oppija...
- osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä.
- osaa tuottaa ja muokata monimuotoista tekstiä digitaalisissa palveluissa yksin ja yhdessä muiden kanssa.
- osaa toteuttaa yksinkertaisen animaation.
- harjoittelee taulukkolaskennan perusteita sekä taulukon ja diagrammin tekoa.
- osaa laatia esityksen esitysgrafiikkaa käyttäen.
Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
Oppija...- osaa käyttää keskeisiä hakupalveluja monipuolisesti sekä tehdä tarkennettuja hakuja.
- etsii ja hyödyntää tietoa eri lähteistä, ohjatusti myös erikielisistä lähteistä.
- osaa ohjatusti järjestää, luokitella ja esittää tietoa yksinkertaisissa taulukoissa, diagrammeissa ja käsitekartoilla.
- tuottaa ja käyttää tekstiä, kuvaa ja videota luovissa töissä.
- osaa suunnitella ja toteuttaa teknologiaa hyödyntävän, yksinkertaisen tutkimuksen tai projektin.
- tutustuu johonkin uuteen tieto- ja viestintäteknologiaan tai sen sovellukseen.
- osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa ilmaisuun.
Vastuullinen ja turvallinen toiminta
VastuullisuusOppija...
- osaa toimia vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
- syventää tietämystään tietoturvasta ja tekijänoikeuksista.
- tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
- ymmärtää teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksia kestävään tulevaisuuteen.
- harjoittelee tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden kriittistä arvioimista.
- osaa merkitä lähteet asianmukaisesti.
- saa ohjausta teknologiaan liittyvissä eettisissä ja moraalisissa kysymyksissä.
Turvallisuus
Oppija...
- tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa ja ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
- tiedostaa mahdollisia riskitilanteita digitaalisissa palveluissa ja osaa kertoa niistä.
- osaa muodostaa vahvan salasanan ja ymmärtää, että samaa salasanaa ei tule käyttää useissa eri palveluissa.
- ymmärtää laitteen ylläpidon ja päivitysten merkityksen.
- ymmärtää erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksen itseensä ja opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia.
Ergonomia
Oppija...
- tutustuu liikkumista lisääviin, digitaalisiin toimintaympäristöihin.
- osaa kiinnittää itsenäisesti huomiota hyviin työasentoihin ja sopivan mittaisiin työjaksoihin.
Vuorovaikutus ja verkostoituminen
Oppija...- osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä muokata sisältöä palautteen perusteella.
- ymmärtää sananvapauden ja vastuullisen verkkoviestinnän periaatteet
- osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Ohjelmointi
Oppija...- ymmärtää ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun alkeita.
- ymmärtää, että samaan lopputulokseen voi päätyä erilaisilla tavoilla. Etsii mielestään toimivinta tapaa kokeilemalla.
- osaa käyttää ehto- ja toistorakenteita, muokata koodia ja etsiä siitä mahdollisia virheitä.
- osaa ohjelmoida toimivan ohjelman, animaation tai pelin käyttämällä graafista ohjelmointiympäristöä tai hyödyntämällä robotiikkaa.
- osaa kuvailla omia ajattelutapojaan ja huomioida muiden näkökulmia yhteisissä ohjelmointiprojekteissa.
- tiedostaa ja havainnoi ohjelmoitujen elementtien käyttöä omassa elämässä ja tutuissa teknologisissa laitteissa.