LUKUJEN HAJOTTAMINEN

KABOOM

Oppilaat nostavat vuorotellen jäätelötikkuja, joissa on lasku. Jos oppilas tietää laskun, hän saa tikun itselleen. Jos vastaus on väärin, saa pelikaveri yrittää ryöstää tikun itselleen tietämällä oikean vastauksen. Pelaaja joka nostaa tikun, jossa lukee KABOOM, menettää kaikki keräämänsä tikut.




Peliä voi pelata myös niin, että nostetaan vuorotellen tikkuja ja se kumpi tietää nopeimmin oikean vastauksen saa tikun itselleen. KABOOM-tikulla menettää kaikki kerätyt tikut. Pelin lopuksi voittaja on se, jolla on enemmän tikkuja.


KEHORYTMEILLÄ

Opettaja taputtaa harjoiteltavan luvun esimerkiksi luvun 6. Oppilaat kuuntelevat ja muodostavat taputuksen verran oppilaita olevan ryhmän. Opettaja sanoo jonkin ominaisuuden jonka mukaan mennään kyykkyyn: - Kaikki nauhakenkäiset menevät kyykkyyn. Käydään yhdessä kaikki ryhmät läpi. Miten luvun 6 voi hajottaa eri tavoin eli kyykyssäolijat ja seisojat. Onko kaikissa ryhmissä sama vai onko eri hajotelmia?

Jatketaan harjoitusta useita kertoja aina eri ominaisuuksilla, jolloin kaikki luvun hajotelmat tulee käytyä läpi.

KUMPI TIETÄÄ ENSIN?

Oppilailla on nippu vilautuskortteja. He kääntävät pakasta vuorotellen kortin näkyviin pöydälle. Kumpi tietää nopeammin kortin lukumäärän saa kortin itselleen.

LUKUMATOLLA

Käytössä on lukumatto, ulos piirretty tai lattiaan teipattu ruudukko tai lukusuora, jossa on numerot. Oppilaat työskentelelevät pareittain opeteltavan luvun hajotelmien parissa. Jos opeteltava luku on kuusi, oppilaat heittävät esimerkiksi noppaa tai nostavat vilautuskortteja. Jos nopan silmäluku on kaksi, toinen oppilaista menee lukumatolle numeron 2 päälle ja toinen luvun 4 päälle. Voidaan harjoitella myös yksin, jolloin oppilas laittaa esimerkiksi molemmat kädet tai jalat ruudukkoon.
Oppilaat voivat myös merkitä saamansa hajotelmat taululle tai katuliiduilla asfaltille. 2+4=6

PALJON PITÄÄ LISÄTÄ TAI VÄHENTÄÄ?

Heitetään kahta noppaa. Lasketaan noppien silmäluku yhteen ja pohditaan paljonko pitää lisätä tai vähentää, jotta saadaan 8. Kumpi pelaajista tietää oikean vastauksen nopeammin saa pisteen.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä