Muuttuja

Aivan kuin matematiikassa, niin ohjelmoinnissakin on muuttujia. Muuttujalla on aina nimi, esimerkiksi [[$x$]] tai [[$hinta$]], ja arvo, esimerkiksi [[$3$]] tai [[$10$]] €.

Muuttuja luodaan asettamalla muuttujan nimi yhtäsuureksi kuin sen arvo.

Esimerkki 1. Käynnistä sovellus. Mieti eri komentojen tarkoitusta.


Tehtävä 1.
Luo muuttujat [[$a$]] ja [[$b$]] riveille 3 ja 4 siten, että muuttuja [[$x$]] saa arvon [[$24$]].



Muuttuja voi sisältää myös tekstiä. Tällöin muuttujan arvo kirjoitetaan lainausmerkkien sisään.

Esimerkki 2. Lue koodi, käynnistä sovellus ja mieti mitä koodi tekee.


Välillä on tärkeää antaa ohjelman käyttäjän määrittää muuttujan arvo. Tämä tapahtuu input-komennolla. (Input-komennolla voidaan esittää sovelluksen käyttäjälle kysymyksiä)

Esimerkki 3.


Input-komentoa käytettäessä on usein tärkeää myös täsmentää, että onko annettu muuttuja luku vai tekstiä. Muuttujan saa pakotettua kokonaisluvuksi int-komennolla ja miksi tahansa luvuksi float-komennolla.

Tehtävä 2.

Kokeile ohjelmaa. Muuttujan [[$x$]] arvoksi voi antaa kokonaisluvun ja muuttujan [[$y$]] arvoksi voi antaa minkä tahansa luvun. Huomaa, että lasku ei onnistu, jos muuttujien arvoksi laittaa tekstiä.


Muuttujan arvoa voidaan muuttaa ohjelman edetessä.

Esimerkki 4.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä