Teema 2: maailmankatsomus ja uskonnollisuus suvussani

Toimi ohjeen mukaan

Kyseessä on tutkimustehtävä, jonka pituudeksi tullee leipätekstinä 2-4 sivua: ei siis mitenkään suuri jutska. Mukaan laitetaan mielellään jokunen kuva, jos sellaisia on laittaa. (Jos olet aimmennin - esim. ykköskurssilla - tehnyt jotain vastaavaa, voit jatkaa aihetta eteenpäin.) Palautus Pedaan koeviikon loppuun mennessä. Ongelmien ilmetessä ota yhteys Kujuun (tässä kohtaan Venlaan): suoraan, avoimesti, mitään peittelmättä.

Jutun idis on entistä tarkemmin tutustua omaan uskonnollis-kulttuuriseen taustaan, mutta yhtä lailla oppia perusteita tieteen tekemisestä niinkuin sitä jossain osassa ihmis- ja kulttuuritieteitä tehdään (haastattelututkimus).

Kuinka toimitaan?
1. Valitse yksi sukusi jäsen haasteteltavaksi. Haastattele (vaikkapa joululomalla!) häntä sukunne uskonnollisuudesta. Jos suku ei ole ns. uskonnollinen, on siellä kuitenkin jonkin katsomus maailmasta, jota on välitetty eteenpäin nuorille. Sellaista maailmaa ei olekaan, jossa lapsille ei välitetä käsityksiä maailmasta. Ne ovat siis tutkimuksesi kohde!
Laajasti ottaen aiheena on siis sukunne maailmankatsomus, mutta priorisoiden uskonnollisuuteen.

2. Haastattelu. Älä tee haastattelua kylmiltään, vaan valmistaudu siihen tekemällä 5-10 mielestäsi osuvaa kysymystä. Jos haluat, voit tarkistuttaa valitsemasi kysymykset Kujulla.
Älä yritä tavoittaa sukusi maailmankatsomuksesta kaikkea, vaan keskity pariin kolmeen teemaan.
Ihan laajimmat kysymykset voivat olla vaikeita. Esim. "Onko sukumme uskonnollinen?" ,"Miten työväenkulttuuri/porvarillisuus näkyy suvussamme?" , "Minkälaista maailmankatsomusta sukumme edustaa?"edellyttää vastaajalta tajua siitä, mitä maailmankatsomuksella, uskonnollisuudella, työväenkulttuurilla tai porvarillisuudella tarkoitetaan. Voi olla helpompi kohdistaa kysymys johonkin tiettyyn asiaan: "Käytiinkö lapsuudessani joulukirkossa? Ketkä kävi? Miksi käytiin?", "Marssittiinko vappuna? Ketkä marssi? Millä fiilareilla marssittiin? Miksi marssittiin?"
Miksi-kysymykset ovat usein tärkeimpiä ja antoisimpia.
Käytä haastatteluun aikaa puolesta tunnista tuntiin. Ole kohteliaasti utelias: ryhdikäs hienotunteisuus on valttia. Jos sukulainen on oikein läheinen, voit uskaltautua rohkeampaan, vaativampaan lähestymistapaan. Rehellisyys ja aitous rulettavat kaikissa tapauksissa. Äänitä haastattelu jotta voit palata oleellisiin kohtiin raporttia tehdessäsi (puhelimessa on sellainen toiminto).

3. Raportti. Raportoi haastattelun tulokset. Raportti = tutkimustehtävä
Kuvaa raportissasi
a. Mitä kysyit, keneltä kysyit, miten haastattelu eteni, mitkä olivat teidän molempien fiilarit.
b. Mitä haastateltava vastasi: merkitse vastaus aina "lainausmerkein"
c. Mitä johtopäätöksiä, tulkintoja teet sukusi maailmankatsomuksesta/uskonnollisuudesta.

Esimerkkinä pätkä, jossa Kuju raportoi isänsä haastattelua:

... Kolmas kysymykseni koski iltarukousta: Oliko sinun lapsuudessasi iltarukousta? Isä muisteli, että "toisinaan äiti tuli illalla sängyn viereen ja luki sen tutuimman iltarukouksen (Levolle laske Luojani, armias ole suojani...), mutta ei se tapahtunut joka ilta".
Omasta lapsuudestani en muista iltarukousta kertaakaan, mutta hyvin usein sen, kun isä siunasi lapset. Kysyin isältä, miksi perinne muuttui - miksi hän ei lukenut iltarukousta, vaan siunasi lapset? Isän mukaan "rukous tuntui vaikealta ajatukselta ... jostain syystä". Haastattelun edettessä hän lisäsi, että "siunaus tuntui oikeammalta ja minä halusin juuri siunata teidät".
Tavallaan meidän kodissa eli kristillinen perinne, mutta se ei näkynyt mitenkään muutoin kuin tuossa iltasiunaamisessa. Kun arvioin sukuni uskonnollisuutta sekä muistikuvieni että isän haastattelun kautta, näyttää siltä, että sukumme perinne on jollain hyvin hillityllä tavalla kristillinen. Kysyin isältä, onko johtopäätös hänen mielestään oikea. Hän vastasi: "Sukuperinne oli ainakin silloin nimenomaan kristillinen...kristillinen enemmäin kuin vaikkapa poliittinen." ...

Lisäohjeita:
Keksi oma menetelmäsi raportoita. Oleellisinta on erotella omat ajatuksesti haastateltavan ajatuksista. Haastateltava pitää taukoja, kertaa, korjaa ja sekoilee. Se on normaalia ja merkitään raporttiin helpoiten kolmella pisteellä (...). Samoin kun sinä valitset poimia haastateltavan puheesta osia ja siis jättää jotain välistä pois, merkitse katko ajatuksissa kolmella pisteellä. Kolme pistettä (...) kuvaa siis taukoa ja poistettuja sanoja. (Opit tässä samalla litteraation - siis puhutun asian "kääntämisen" tekstiksi.)

Ja lopuksi: Ymmärrän hyvin, että koulutyöt ovat ... koulutöitä. NIin tämäkin. Jos mahdollista, suhtaudu tähän työhön luovalla vapaudella. Unohda se, että Kuju arvostelee sen, ja keskity siihen, että voit saada uutta kiinnostavaa tietoa omasta taustastasi.

Menestystä matkalle, toivoo Kuju.

Valmis tutkimus tänne:

  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä