Second Life
Second Life
Second Life on vuonna 2003 julkaistu, internetissä toimiva kolmiulotteinen (3D) virtuaalimaailma. Tällä hetkellä sillä on yli 14 miljoonaa käyttäjää. Second Lifen ikäraja on 16 vuotta.
Second Lifen käyttö on ilmaista, mutta virtuaalimaailmaan voi myös laittaa rahaa ja ostaa kaikenlaista tavaraa tai vaikka oman tontin ja talon. Rakentaminen on suhteellisen helppoa valmiilla työkaluilla, eikä vaadi ohjelmointiosaamista. Second Lifessa on käytössä Linden dollari, jolla on todellinen arvo suhteessa tosimaailman dollariin. Rahaa voi ansaita esimerkiksi tuottamalla esineitä ja palveluja muille pelaajille, tai viettämällä aikaa kaupoissa (camping). Myös monet yritykset ovat alkaneet mainostaa Second Lifessa, koska siellä eri tuotteiden havainnollistaminen on helppoa.
Maailmalla Second Lifea on hyödynnetty myös koulutuksessa ja opetuksessa. Suomessa SL:n käyttö opetuksessa on vielä uutta, mutta monet ovat kiinnostuneita sen mahdollisuuksista.
Second Lifen käyttö on ilmaista, mutta virtuaalimaailmaan voi myös laittaa rahaa ja ostaa kaikenlaista tavaraa tai vaikka oman tontin ja talon. Rakentaminen on suhteellisen helppoa valmiilla työkaluilla, eikä vaadi ohjelmointiosaamista. Second Lifessa on käytössä Linden dollari, jolla on todellinen arvo suhteessa tosimaailman dollariin. Rahaa voi ansaita esimerkiksi tuottamalla esineitä ja palveluja muille pelaajille, tai viettämällä aikaa kaupoissa (camping). Myös monet yritykset ovat alkaneet mainostaa Second Lifessa, koska siellä eri tuotteiden havainnollistaminen on helppoa.
Maailmalla Second Lifea on hyödynnetty myös koulutuksessa ja opetuksessa. Suomessa SL:n käyttö opetuksessa on vielä uutta, mutta monet ovat kiinnostuneita sen mahdollisuuksista.
Vieraile Second Lifessa
OVI-hankkeelle on omistettu pieni kulma Konneveden Lukiosaarelta. Tälle alueelle olemme koonneet opettajille mielenkiintoisia linkkejä, videoita ja muuta materiaalia.
Rata on tarkoitettu aloittelijoille, jotka eivät vielä osaa Second Lifessa juuri muuta kuin kävellä. Radalla opit mm. hyppimään, lentämään, luomaan asioita ja kameran tehokkaan käytön perusteita.
Sotunki-saaret ovat osa Sotungin etälukion ja Sipoon lukion kokemuksellisen oppimisen projektia. Sotungin ensimäiseltä saarelta löytyy mm. Länsimaisen kirjallisuudenhistorian tyylikausien opintopolku, Biologian kasvihuone sekä Ohjauksen ranta. Sotungin saaret ovat uskomaton visuaalinen elämys, mutta vaativat melko tehokkaan tietokoneen toimiakseen sujuvasti.
Harjoittele rakentamista Koulutuskeskus Salpauksen hiekkalaatikolla. Muista poimia rakentamasi kappaleet talteen Inventoryyn, koska alue tyhjennetään säännöllisesti.
Rata on tarkoitettu aloittelijoille, jotka eivät vielä osaa Second Lifessa juuri muuta kuin kävellä. Radalla opit mm. hyppimään, lentämään, luomaan asioita ja kameran tehokkaan käytön perusteita.
Sotunki-saaret ovat osa Sotungin etälukion ja Sipoon lukion kokemuksellisen oppimisen projektia. Sotungin ensimäiseltä saarelta löytyy mm. Länsimaisen kirjallisuudenhistorian tyylikausien opintopolku, Biologian kasvihuone sekä Ohjauksen ranta. Sotungin saaret ovat uskomaton visuaalinen elämys, mutta vaativat melko tehokkaan tietokoneen toimiakseen sujuvasti.
Harjoittele rakentamista Koulutuskeskus Salpauksen hiekkalaatikolla. Muista poimia rakentamasi kappaleet talteen Inventoryyn, koska alue tyhjennetään säännöllisesti.
Ohjeita Second Life -ympäristön käyttöön
sl_perustaidot_avo.pdf
AVO‐projektin kattava opas Second Lifen käytöstä.
Second.doc
Second Life - perusteet
© Jesse Jokimies - Saimaan Mediakeskus
SLurlit - mielenkiintoisia paikkoja
SLURLIT.doc
© Jesse Jokimies - Saimaan Mediakeskus
LearningToTeachinSL.pdf
Angelina Macedo, EB 23 Gualdim Pais, Portugal
Lina Morgado, Universidade Aberta, Portugal
16 WAYS TO USE SECOND LIFE IN YOUR CLASSROOM: PEDAGOGICAL APPROACHES AND VIRTUAL ASSIGNMENTS
MICHELE RYAN Lancaster University, Department of Management Learning & Leadership Lancaster, United Kingdom
AVO‐projektin kattava opas Second Lifen käytöstä.
Second.doc
Second Life - perusteet
© Jesse Jokimies - Saimaan Mediakeskus
SLurlit - mielenkiintoisia paikkoja
SLURLIT.doc
© Jesse Jokimies - Saimaan Mediakeskus
LearningToTeachinSL.pdf
Angelina Macedo, EB 23 Gualdim Pais, Portugal
Lina Morgado, Universidade Aberta, Portugal
16 WAYS TO USE SECOND LIFE IN YOUR CLASSROOM: PEDAGOGICAL APPROACHES AND VIRTUAL ASSIGNMENTS
MICHELE RYAN Lancaster University, Department of Management Learning & Leadership Lancaster, United Kingdom