Musiikki

1.12.2023

  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki
  • Palauta äänitallenne

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Musahissan asiat

MUSIIKIN AIKAKAUDET

KESKIAIKA JA RENESSANSSI

    • 500-luvulta lähtien varmimmat tiedot ovat kirkkomusiikista. -> Katolisen kirkon levitessä kouluja perustettiin kirkkojen yhteyteen. Luostarit!
  • Gregoriaaninen laulu = yksiäänistä, latinankielistä, kuvioivaa (=melismaattista) ja linjakasta kirkkolaulua.
    • 1000 luvulta eteenpäin alkava moniäänisyys: pääsävelmälle (Cantus firmus) sommiteltiin kuvioivia vastaääniä.
  • 1000-1200-luvuilla maallisen musiikin puolella esiintyivät trubaduurit ja truveerit, jotka olivat usein ylhäissukuisia ritareita tai jopa hallitsijoita.
  • He lauloivat ja runoilivat rakkauden ja luonnon innoittamina, naisen ylistyksen pohjana oli Neitsyt Marian palvonta.
  • Samanaikaisesti esiintyi muutakin maallista musiikkia:
  • -kansanlaulua ja tanssia esittivät jonglöörit , soittoniekat, jotka seurasivat trubaduureja linnoissa. Soittimina mm. fidel (viulun edeltäjä), nokkahuilu, harppu ja lyömäsoittimia.

*1300- ja 1400 luvuilla moniäänisyys kehittyi. Kirkkomusiikissa messu ja motetti, maallisessa musiikissa mm. madrigaali ja chanson.

*Kirkkojen ohella korkeatasoista musiikkia esitettiin renessanssihoveissa.

Yleissivistystä: 1500-luku, täysrenessanssi, toi historiaan monta neroa, esim. Shakespeare, Michelangelo, Rafaello, Leonardo da Vinci. Amerikka löydettiin, kirjapaino keksittiin ja tapahtui uskonpuhdistus.

Madrigaali= moniääninen hovitaiteen muoto

*Soitinmusiikin kehitys oli huomattava, alettiin säveltää nimenomaan soittimille tarkoitettua musiikkia. Luuttu, cembalo ja urut olivat ensimmäisiä soittimia, joille sävellettiin. Syntyi soitinperheitä (esim. nokkahuilut, violasoittimet)

*Säveltäjiä mm. Palestrina ja Orlando di Lasso

Barokki

*1600-luku ja 1700-luvun alkupuoli olivat barokin aikaa.

*Koristeellisuuden, dramaattisuuden, mahtipontisuuden aikaa taiteessa.

*Musiikille tyypilliset piirteet

*Säännöllisen perusrytmin toistuminen

*Duuri-molli tonaliteetin vakiintuminen

*Terassidynamiikka: forte tai piano, ei crescendoa tai diminuendoa.

*Konsertoivat tyyli: soolosoittimen tai soolosoitinryhmän vuorottelu orkesterin kanssa.

*1600-luvun alussa syntyivät mm.:

-Ooppera

-Oratorio

-Passio

-Konsertto= soolosoittimen soitinkonsertto

*Soolosoitin- ja orkesterimusiikin kukoistus on yhteydessä monien soittimien kehittymiseen ja laadukkuuteen. Esim. viulu ja urut

GALANTTI TYYLI (rokokoo)

  • n.1700-luvun puolivälistä eteenpäin.
  • Valoisuus, ilmavuus, eleganssi
  • Musiikissa puhutaan myös tunteellisesta tai esiklassisesta ajasta. Siirtymä barokista wieniläisklassismiin.
  • Ajalle tyypillisiä piirteitä olivat mm.*Sonaatti ja sonaattimuoto alkavat kehittyä*ooppera kansanomaistui -Moniin Euroopan pääkaupunkeihin rakennettiin komea oopperatalo
  • *JULKINEN KONSERTTIELÄMÄ ALKOI KEHITTYÄ!*
  • *tunteellisuuden ilmaisu esim. äkillisillä sävellajinvaihdoksilla tai dynamiikalla.
  • *”keksittiin” crescendo ja diminuendo
  • *Orkesterimusiikin kehitys: sinfonia, konsertto ja kamarimusiikki muotoutuvat.

WIENILÄISKLASSISMI – ROMANTIIKKA (1750-1800-luku)

*Wieniläisklassismin aikakauden musiikille on tyypillistä suuri tasapainoisuus ja hallittu ilmaisu.

*Sonaattimuoto saavutti täydellisyytensä.

*Harmoninen selkeys

*Orkesterin koko kasvoi

*Suuria säveltäjiä- Haydn, Mozart, Beethoven

1800-luvulle tultiin vallankumouksen kautta. Kirjallisuudessa syntyi käsite romantiikka.

Romantiikan ajan musiikin ilmiöitä:

*Sanan ja sävelen yhdistämisestä kehittyivät Lied Saksassa, ja ohjelmamusiikki Ranskassa. Myös ooppera kukoisti.

*Suosittiin pienimuotoisia sävellyksiä kuten impromptu ja fantasia.

*Harmoniat murtuivat, tapahtui rohkeita sointu-uudistuksia.

*Konserttielämä tuli yhä monimuotoisemmaksi

*Säveltäjiä esim. F.Chopin, R.Schumann, F. Liszt, G. Bizet

*Kansallisromantiikka= suosittiin kansallisia aiheita: mm. isänmaa, luonto, kansanrunous

-säveltäjiä esim. E. Grieg, J.Sibelius

1900-LUVUN MUSIIKKI

*Vuosisadan vaihteessa länsimaisessa musiikissa oli voimakkaita suuntauksia. Esim. Impressionismi, kansallisromantiikka. ekspressionismi ja viihdemusiikki.

*Impressionismissa sävellajituntu peittyy hämyiseksi ja ilmavaksi. Käytetään suuria sointuja, purkautumattomia riitasäveliä, pitkää pedaalia.

*Säveltäjiä mm. C. Debussy, M. Ravel

*Ekspressionismi käytettiin aluksi kromatiikkaa ja päädyttiin kaksitoistasäveljärjestelmään (dodekafoniaan)= sävellyksen perustaksi luodaan 12:sta sävelestä muodostettava rivi, jossa kukin sävel esiintyy vain kerran. Sävelet ovat jatkossa sidottuja esiintymään samassa järjestyksessä. Atonaalisessa musiikissa on siis paljon teoreettisuutta, eikä se avaudu usein samalla tavalla, kuin perinteinen musiikki.

*Säveltäjiä mm. Schönberg, Berg ja Webern.

*Viihdemusiikin synty liittyi 1800-luvulla tapahtuneeseen kaupunkien kasvuun ja teollisuuden kehitykseen.

Hauskoja musateorian pelejä

https://trainer.thetamusic.com/en


Tuolta löydät hauskoja pelejä, joiden avulla voit opetella teoriaa. Kommentoi tähän, kun olet käynyt pelaamassa- mitä peliä suosittelisit toisille ja miksi?


Pelit löytyvät Games-valikosta.

Helppoja:
- Notation: Flash notation (notes) (nuotinnimiä C-duuriasteikolla)
- Rhythm: Flash Rhythm (helppojen rytmien tunnistamista)
- Scales: Tonic Finder (sävellajin tunnistamista kuuntelemalla)

Sointujen kuuntelua:
- Chords: Phrase Fitter (avaruusalus, sointutehot I - IV - V C-duurissa)
- Chords: Chord drop (kookospähkinöiden hajottamista, sointutehojen tunnistaminen)

Melodiaharjoitus:
- Melody: Parrot Phrases (soita perässä kolmen sävelen melodia)

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä