Harjoitus 18. Python ja kilpikonnagrafiikka 2

Kilpikonnan muita ominaisuuksia


Kilpikonnalle voidaan määritellä erilaisia ominaisuuksia. Näitä ovat mm. kilpikonnan väri, sen piirtämän viivan paksuus, kilpikonnan sijainti ruudussa, suunta johon se osoittaa. Myös ikkunalle voidaan määrittää ominaisuuksia, esimerkiksi taustaväri.

Alla olevissa esimerkeissä oletetaan että olet avannut turtle kirjaston, luonut pekka nimisen kilpikonnan ja ikkuna nimisen ruudun jossa se voi liikkua.
import turtle
ikkuna=turtle.Screen()
pekka=turtle.Turtle()

Opiskellaan lisää turtle kirjaston käskyjä, niin saamme tehtyä monipuolisempia kuvioita.

Kilpikonnan screenin taustavärin voit vaihtaa mieleiseksi
ikkuna.bgcolor("lightgreen")
määrittää ikkunan taustavärin vaaleanvihreäksi

Kilpikonnan parametrit voivat olla negatiivisia. Voit siis peruuttaa seuraavasti
pekka.forward(-100)

pekka.backward(100)
johtaa samaan lopputulokseen

Kynän voi nostaa, jolloin kilppari ei piirrä viivaa,
pekka.up()
ja laskea sen taas halutessaan
pekka.down()

Kilppparille voi antaa erilaisia muotoja shape käskyllä. Muotoja ovat arrow, blank, circle, classic, square, triangle, turtle
pekka.shape("turtle")

Kilpikonnan animaation nopeuteen voi vaikuttaa speed käskyllä. Parametrit 1-10 on käytössä. Yksi on hitain ja kymppi nopein.
pekka.speed(10)

Kilpikonna voi leimata jälkensä ruudulle.
pekka.stamp()

pekka.setposition(100,100)
määrittää kilpikonnan sijainnin x ja y-koordinaatteina

Usein kätevä komento on myös
print(pekka.position())
jolla saat selville kilpikonnan senhetkisen sijainnin.

pekka.color("blue")
määrittää pekka nimisen kilpikonnan piirtämän viivan väriksi sinisen.

pekka.fillcolor("red")
määrittää pekka nimisen kilpikonnan piirtämien kuvioiden täyttöväriksi punaisen.

pekka.pensize(10)
määrittää viivan paksuuden arvoksi 10.

pekka.begin_fill()
kirjoita komento juuri ennenkuin alat piirtämään kuviota jonka haluat värittää (määrittämälläsi täyttövärillä).

pekka.end_fill()
kirjoita komento juuri kun olet piirtänyt kuvion jonka haluat värittää.

pekka.write("Morjens", font=("Arial", 20, "normal"))
kirjoittaa Morjens- tekstin ruutuun

pekka.circle(100)
piirtää ympyrän, jonka säde on 100 pikseliä.

pekka.hideturtle()
Piilottaa kilpikonnan näkyvistä.

ikkuna.exitonclick()
Käyttäjän klikatessa ikkunaa se katoaa näytöstä.

Jos näissä ei ollut tarpeeksi voit opiskella lisää Turtle kirjaston komennoista vaikkapa täältä.

Tehtävä


1) Piirrä Japanin lippu turtle grafiikkaa hyödyntäen.


2) Entä onnistuuko näiden tuttujen lippujen piirtäminen?


BONUS: Kirjoita Python koodi jolla kilpikonna piirtää ja maalaa mökin. Mökissä tulee olla harjakatto, ikkuna ja ovi. Oven yläpuolella lukee "mökki". Mökin yläpuolella möllöttää aurinko.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä