Harjoitus 21. Python ja kilpikonnagrafiikka 5
Satunnaisuuden hyödyntäminen
Monessa ohjelmassa tulee tarve satunnaisluvuille. Niiden luomiseksi meidän täytyy avata random kirjasto
import random
Sen jälkeen voimme luoda vaikka muuttujan jonka arvona on jokin satunnaisluku välillä 1-100
satunnaisluku = random.randint(0,100)
print(satunnaisluku)
Kyseistä satunnaislukua voidaan sitten hyödyntää vaikka kuvioiden piirtämisessä, kuten seuraavassa esimerkissä.
Ohjelmassa piirretään ympyrä, jonka säde on jokin satunnaisluku 0-100 välillä.
Satunnaisuutta voidaan myös hyödyntää listojen yhteydessä. Luodaan listä erilaisista väreistä ja arvotaan sitten yksi listan väreistä käyttöön.
import random
Sen jälkeen voimme luoda vaikka muuttujan jonka arvona on jokin satunnaisluku välillä 1-100
satunnaisluku = random.randint(0,100)
print(satunnaisluku)
Kyseistä satunnaislukua voidaan sitten hyödyntää vaikka kuvioiden piirtämisessä, kuten seuraavassa esimerkissä.
Ohjelmassa piirretään ympyrä, jonka säde on jokin satunnaisluku 0-100 välillä.
Satunnaisuutta voidaan myös hyödyntää listojen yhteydessä. Luodaan listä erilaisista väreistä ja arvotaan sitten yksi listan väreistä käyttöön.
Harjoituksia
1) Luo ohjelma joka piirtää ympyrän satunnaiseen paikkaan, satunnaisen kokoisena ja satunnaisen värisenä.
2) Muuta ohjelmaa siten, että se piirtää 30 ympyrää. Kaikki satunnaisen kokoisia, värisiä ja satunnaisissa paikoissa. (vinkki: palauta mieleen for-silmukka)
3) Luo ohjelma, joka piirtää joka kerta erilaisen abstraktin ja värikkään taideteoksen.
2) Muuta ohjelmaa siten, että se piirtää 30 ympyrää. Kaikki satunnaisen kokoisia, värisiä ja satunnaisissa paikoissa. (vinkki: palauta mieleen for-silmukka)
3) Luo ohjelma, joka piirtää joka kerta erilaisen abstraktin ja värikkään taideteoksen.