Harjoitus 17: Python ja kilpikonnagrafiikka.
Kilpikonnagrafiikkaa
Kun haluamme hyödyntää kilpikonnagrafiikkaa Pythonissa meidän tarvitsee avata turtle-kirjasto, jossa piirtämiseen liittyvät käskyt on määritelty. Kirjaston avaamiseen käytetään import käskyä.
import turtle
Lisäksi meidän pitää luoda ikkuna, jossa kilpikonna liikkuu, sekä viimeiseksi luoda vähintään yksi kilpikonna ja nimetä se. Sen jälkeen voidaankin alkaa piirtämään kuvioita yksinkertaisesti käskemällä kilpikonnaa kulkemaan eri suuntiin, jolloin se samalla piirtää viivaa.
Liikkumiseen käytetään siis käskyjä:
turtle.forward()
turtle on kilpikonnan nimi ja suluissa matka pikseleinä.
turtle.backward()
liikkuu taaksepäin
turtle.right()
turtle.left()
käännökset oikealle ja vasemmalle, Suluissa käännös asteina.
turtle.circle(100)
piirtää ympyrän, jonka säde on 100 pikseliä
import turtle
Lisäksi meidän pitää luoda ikkuna, jossa kilpikonna liikkuu, sekä viimeiseksi luoda vähintään yksi kilpikonna ja nimetä se. Sen jälkeen voidaankin alkaa piirtämään kuvioita yksinkertaisesti käskemällä kilpikonnaa kulkemaan eri suuntiin, jolloin se samalla piirtää viivaa.
Liikkumiseen käytetään siis käskyjä:
turtle.forward()
turtle on kilpikonnan nimi ja suluissa matka pikseleinä.
turtle.backward()
liikkuu taaksepäin
turtle.right()
turtle.left()
käännökset oikealle ja vasemmalle, Suluissa käännös asteina.
turtle.circle(100)
piirtää ympyrän, jonka säde on 100 pikseliä
Harjoituksia
1. Avaa turtle kirjasto ja piirrä
a. neliö
b.kolmio
c. ympyrä
a. neliö
b.kolmio
c. ympyrä