Barokki

Barokki

BAROKKI

Barokin aikana arvostettiin näyttävyyttä ja ylenpalttista koristelua niin muodissa, muotoilussa kuin musiikissakin. Kirkon ja politiikan erkaantuminen jatkui edelleen, joten maallista musiikkia sävellettiin yhä enemmän. Aikakauden musiikkia leimaa teoksissa käytetty kenraalibasso, jolloin sooloääntä säestää yksinkertainen ja mieleenpainuva bassoääni, jonka päälle kirjoitetaan soinnut.

Barokkikaudella soittimet kehittyivät jo niin laadukkaiksi, että instrumentaalimusiikki (=soitettu musiikki) ohitti vokaalimusiikin (=laululettu musiikki). Myös ensimmäiset versiot nykyaikaisista orkestereista ilmaantuivat. Yksi tärkeimmistä instrumentaalimusiikin muodoista oli konsertto. Vivaldin ja Corellin sävellystöiden myötä konsertosta muotoutui teostyyppi, joka antoi virtuoosisolisteille mahdollisuuden näyttää taitonsa. Kuuntele alta näytteet Vivaldin viulukonserttosarjasta Neljä vuodenaikaa:

Vivaldi: Neljä vuodenaikaa: Kevät

Vivaldi: Neljä vuodenaikaa: Talvi

Ensimmäiset oopperat sävellettiin jo 1600-luvun taitteen aikoihin Italiassa, ja trendi levisi nopeasti Ranskaan ja Englantiin. Varhaiset oopperat lainasivat juonensa yleensä kreikkalaisesta tai roomalaisesta mytologiasta. Englannissa kehiteltiin myös oratorio, joka on yksinkertaisempi ja lavasteeton versio oopperasta. Alla olevasta linkistä voit kuunnella näytteen barokkiajalla sävelletystä oopperasta:

Purcell: Dido ja Aenaes

Barokkimusiikin mestari Johann Sebastian Bach muutti tuotannollaan taidemusiikin pysyvästi. Häntä pidetään yhtenä suurimmista neroista klassisen musiikin historiassa. Barokin aikana sävellettiin paljon cembalolle, pianon edeltäjälle. Katso alta kuva cembalosta ja klikkaa musiikkinäytettä kuunnellaksesi sen soittoa:

cembalo

Bach: preludi (Es-duuri)


Barokki pähkinänkuoressa