Animaatiopaja

22.4.2022 Varhainen piirrosanimaatio

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Animaatio on yksi varhaisimmista elokuvan muodoista. Alla on esimerkkejä 1900-luvun alusta, esim. J. Stuart Blackton – Humorous phases of funny faces (1906), Emile Cohlin Phantasmagorie vuodelta 1908 ja Höyrylaiva Ville vuodelta 1928, joka oli ensimmäinen yleisölle esitetty animaatio, jossa nähtiin Mikki Hiiren hahmo.


Katso alla olevat videot ja vastaa kysymyksiin.



Mikä animaatiossassa oli johdonmukaista ja mikä ennalta arvattavaa – ja miksi?




Miten äänen puuttuminen vaikutti katsomiskokemukseen? Perustele!



Mitä muita henkilöitä elokuvassa on? Millaisessa vuorovaikutuksessa elokuvan päähenkilö (Mikki) on heidän kanssaan?

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Elokuvakatsaus


A) Katso alla olevista linkistä lyhytelokuva nimeltä Pelin sisällä. Linkki aukeaa samaan ikkunaan, mutta nuolella pääset takaisin sivulle. Katso myös video, jossa elokuvan tekijät kertovat elokuvan tekemisestä.


=== Elokuva
http://www.kelaamo.fi/video/Pelin-sisaellae/86f0473360239140d752292bd928e752



=== Tekijäterveiset


B) Pohdi, millainen olisi sinun unelmiesi pelihahmo. Suunnittele pelihahmo. Voit piirtää tai maalata hahmon tai voit myös muovailla sen muovailuvahasta tai askarrella kotoa löytyvistä materiaaleista. Ota teoksestasi kuva ja lähetä se viereiseen palautuskansioon.

Voit miettiä muun muassa seuraavia asioita:

Millaisessa pelissä hahmo seikkailee?
Millaisia erityispiirteitä hahmolla on?
Onko hahmolla taikavoimia tai supervoimia?
Mikä tekee suunnittelemastasi hahmosta unelmiesi hahmon?

LÄHDE: https://www.elokuvaviikko.fi/kotitehtavat/

Dubbausta

Kopioikaa alla oleva "meemivideo" iPadille ja viekää se iMovieen. Dubatkaa video uusiksi ja palauttakaa tuotoksenne viereiseen palautuskansioon. Videoon jäi yksi hieman "arveluttava kohta". Hoitakaa se ja muutkin vuorosanat niin ettei niistä kukaan voi loukkaantua. Työn iloa!

Liitteet:

Pohjavideo

Animaation äänet

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Elokuvien ja animaatioiden elämys syntyy äänen ja kuvan yhteistyönä. Vaikka kerronta on kuvallista, on äänellä erityinen rooli. Äänimaailma koostuu musiikin lisäksi puheesta ja äänitehosteista.

Musiikin avulla pystytään vaikuttamaan voimakkaastikin katsojan tunteisiin ja esimerkiksi henkilöihin samastumiseen. Musiikin ja äänten avulla luodaan myös tehokkaasti jännitystä, jopa kauhua tilanteisiin, joissa ei muutoin ole uhkan tuntua. Joskus myös hiljaisuus voi tehdä kohtauksesta pelottavan. Toisaalta hullunkurisilla äänillä voidaan laukaista jännitystä.



1Katso kohtaus ensin äänen kanssa ja sitten ilman ääntä ja vastaa kysymyksiin.

Miten sen tunnelma muuttuu - vai muuttuuko?

Millä erilaisilla elokuvakerronnan keinoilla kohtauksessa kasvatetaan tunnetta?



2
Kuvaile omin sanoin kohtauksessa käytettyjä musiikkinäytteitä.

Mikä näytteistä sopi kohtaukseen mielestäsi parhaiten? Perustele.


3Dubbaus

Valitaan yksi animaatio ja jokainen ryhmä dubbaa siitä oman version.


Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

23.10. Rulla-animaatio

Tutustutaan animaation tekemiseen helposti. Tarvitset tähän tehtävään paperia (yksi A4-arkki riittää), sakset, lyijykynän ja kumin. Viimeistelyyn voit käyttää värikyniä.

Animaatio tarkoittaa elävöittämistä: sitä, että saadaan jokin eloton asia, kuten paperille piirretty hahmo, näyttämään siltä, kuin se eläisi. Kyseessä on liikkeen illuusio, eli eräänlainen taikatemppu, jolla huijataan ihmissilmää. Kun silmä näkee monta toisiaan muistuttavaa kuvaa, niin aivot tulkitsevat sen yhdeksi liikkuvaksi kuvaksi, mikäli kuvat näytetään nopeasti peräkkäin.


Tee oma rulla-animaatio:

  1. Leikkaa paperista suikale (noin 7 x 21 cm)
  2. Taita paperisuikale keskeltä, jolloin siitä tulee pieni vihko. Aseta vihko pöydälle niin perin, että sivut avautuvat kuten kirjoissa, oikealta vasemmalle.
  3. Avaa vihko. Piirrä keskiaukeaman oikeanpuoleisen sivun keskelle yksinkertainen hahmo, esimerkiksi ihminen tai eläin.
  4. Sulje vihko. Huomaa, että äsken piirtämäsi kuva näkyy himmeästi etusivun läpi. Piirrä etusivulle sama hahmo samaan kohtaan niin, että hahmossa on tapahtunut jokin muutos.
  5. Kierrä etusivu tiukasti kynän varren ympäri (kynää pyöritetään vasemmalle). Nyt etusivu on rullalla ja kynän varsi on rullan sisällä.
  6. Liikuta kynää nopeasti edestakaisin oikealle ja vasemmalle. Piirtämäsi kuvat näkyvät vuorotellen. Kokeile eri nopeuksia.
  7. Viimeistele animaatio värittämällä kuvat.
  8. Pyydä vanhempaa tai sisarusta kuvaamaan rulla-animaatiosi ja palauta se viereiseen palautuskansioon

LÄHDE:https://www.elokuvaviikko.fi/

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä