Ohjelmointi haltuun, opettaja!

Miten opettaja pystyy ottamaan ohjelmoinnin haltuun?

Vuosiluokkien 1-2 opettajilla suurin haaste on tiedostaa ohjelmoinnillisen ajattelun periaateet. Näillä vuosiluokilla oppilaiden ei vielä opetussuunnitelman perusteiden mukaan tarvitse hallita ohjelmointiympäristöjä tai koodaamista. Ohjelmoinnillisen ajattelun kehittäminen tapahtuu ensisijaisesti leikin kautta.

Vuosiluokkien 3-6 opettajien kannattaa itsekin aloittaa ohjelmoinnin opettelu alkeista ja siirtyä vaiheittain haastavampiin ympäristöihin. Opettajien kannattaa tutustua Koodaustunti-materiaaleihin ja käydä sieltä löytyvät visuaalisen ohjelmoinnin tehtävät läpi. Tämän jälkeen voi jatkaa Scratch-klubin Scratch-haasteiden parissa tai opetella visuaalista ohjelmointia MIT:n vaiheittaisten ohjeiden avulla.

Yläkoulun opettajien, joille ohjelmoinnin opetus ei ole entuudestaan tuttu, kannattaa myös aloittaa em. Koodaustunti- ja Scratch-materiaaleista, joiden avulla ohjelmointikielten periaatteet tulevat tutuiksi. Tämän jälkeen varsinaiseen koodaamiseen on helppo tutustua esimerkiksi Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitoksen Ohjelmointi 1 -kurssilla, jolla hyödynnetään Jypeli-ohjelmointikirjastoa. Ko. kurssin voi suorittaa erillisellä opinto-oikeudella yliopiston luentokurssina tai etäopiskellen.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä