Scratch
Jatka Scratchillä
Scratch (https://scratch.mit.edu/projects/87431762/#editor) on MIT:n kehittämä visuaalinen ohjelmointiympäristö, joka toimintaperiaatteiltaan on samankaltainen Koodaustunnin perustehtävien kanssa. Scratch toimii sekä selaimessa että iPadilla.
Scratch-ohjelmoinnin voi aloittaa joko ns. tyhjältä pöydältä luomalla itse oman näkymän ja sen ohjelmoitavat hahmot, tai lataamalla pohjaksi jonkun muun luoman projektin. Myös opettaja voi luoda tehtäväpohjia oppilailleen. Valmiita suomenkielisiä pohjia (haasteita) löytyy mm. Tero Toivasen Teromakotero-blogin Scratch-klubilta (http://www.teromakotero.fi/scratch-klubi/). Myös Scratch-ympäristön kotisivuilla on kymmeniä valmiita projektialoituksia muokattavaksi (https://scratch.mit.edu/starter_projects/).
Scratch-ohjelmointi sopii myös yläkoulun ohjelmoinninopetukseen, koska haasteellistuutta on helppo kasvattaa erilaisilla ohjelmointitehtävillä. Esimerkkinä tästä mainittakoon MIT:n luomat koodaustehtävät (https://scratch.mit.edu/hoc/).
Suomalaiseen kouluuun sopivan Scratch-ympäristöstä tekee myös se, että käyttöliittymän saa myös suomenkielisenä, mutta käyttöliittymän kielen voi vaihtaa myös lennosta esim. kielten tunneille sopivaksi. Scratch muistuttaa monin osin ns. luonnollisia ohjelmointikieliä, joten Scratchin pohjalta on helpompaa jatkaa ohjelmointia jollain ns.pseudokielisellä ohjelmointikielellä (esim. Java, C++ tai Pascal).
Scratch-ohjelmoinnin voi aloittaa joko ns. tyhjältä pöydältä luomalla itse oman näkymän ja sen ohjelmoitavat hahmot, tai lataamalla pohjaksi jonkun muun luoman projektin. Myös opettaja voi luoda tehtäväpohjia oppilailleen. Valmiita suomenkielisiä pohjia (haasteita) löytyy mm. Tero Toivasen Teromakotero-blogin Scratch-klubilta (http://www.teromakotero.fi/scratch-klubi/). Myös Scratch-ympäristön kotisivuilla on kymmeniä valmiita projektialoituksia muokattavaksi (https://scratch.mit.edu/starter_projects/).
Scratch-ohjelmointi sopii myös yläkoulun ohjelmoinninopetukseen, koska haasteellistuutta on helppo kasvattaa erilaisilla ohjelmointitehtävillä. Esimerkkinä tästä mainittakoon MIT:n luomat koodaustehtävät (https://scratch.mit.edu/hoc/).
Suomalaiseen kouluuun sopivan Scratch-ympäristöstä tekee myös se, että käyttöliittymän saa myös suomenkielisenä, mutta käyttöliittymän kielen voi vaihtaa myös lennosta esim. kielten tunneille sopivaksi. Scratch muistuttaa monin osin ns. luonnollisia ohjelmointikieliä, joten Scratchin pohjalta on helpompaa jatkaa ohjelmointia jollain ns.pseudokielisellä ohjelmointikielellä (esim. Java, C++ tai Pascal).