Ohjelmointi vuosiluokilla 7-9

Miten opettaa ohjelmointia vuosiluokilla 7-9?

Perusopetuksen vuosiluokila 7-9 ohjelmointia tulisi opettaa osana kaikkien oppiaineiden opetusta, vaikka selkeät maininnat oppiainekohtaisista tavoitteista löytyykin vain matematiikan ja käsityön osalta. Perusopetuksen yläluokilla syvennetään edellen ohjelmoinnillista ajattelua ja siirrytään visuaalisista ohjelmointiympäristöistä varsinaiseen koodaamiseen.

Opetussuunnitelman perusteissa ei määritellä lainkaan käytettäviä ohjelmointikieliä tai sisältöjä yläkoulun osalta. Niissä määritellään vain osaamistavoitteeksi se, että jokainen yläkoulun päättävä osaa ohjelmoida toimivan tietokoneohjelman; mille ei tosin määritellä sen tarkempia toiminnallisuusvaatimuksia.

Ohjelmoinnin opetuksen voi yläkoulussakin aloittaa visuaalisella Scratch-ympäristöllä, jossa haastetta riittää myös yläkoululaisille. Scratch on hyvä lähtökohta myös silloin, kun ohjelmoinnin opiskelua aloitetaan vasta yläkoulussa (katso myös Ohjelmointia aloittelijoille). Scratch luo hyvän pohja muille luonnollisille ohjelmointikielille kuten Pascal, C tai Java. Tietotekniikan laitoksella kehitetty Jypeli-ohjelmointikirjasto on toteutettu C#-ohjelmointikielellä, joten jatkumo Scratchistä onnistuu hyvin. Myös suositut nuorten peliohjelmointikurssit 12-19 -vuotiaille hyödyntävät Jypeli-kirjastoa.

Maailmalla sekä meilläkin suosittu Racket-ohjelmointiympäristö on tekstuaalinen ohjelmointiympäristö ja sen kielen syntaksi on aivan erilainen luonnollisen kielen mukaisiin ohjelmointikieliin. Näin ollen jatkumo eri kouluasteille on haastavampi luoda Racketin avulla.