Koodaustunti
Aloita Koodaustunnista
Koodaustunti (http://koodaustunti.fi/) on pelinomainen visuaalinen ohjelmointisivusto, jossa on kymmeniä taso tasolta vaikeutuvia ohjelmointitehtäviä. Koodaustunnin (Hour of Code) idea on peräisin Yhdysvalloista ja se on alunperin kehitetty tutustumisympäristöksi ohjelmoinnista kiinnostuneille. Sivuston nimi tulee siitä, että periaattessa sivuston perustehtävät on mahdollista suorittaa yhden tunnin aikana.
Koodaustunti sopii kaikille visuaalista ohjelmointia aloittaville. Perustehtävissä on kolme pelinomaista teemaa: Angry Birds, Frozen ja Flappy Bird.
Ensimmäisten tehtävien ideana on liikuttaa Angry Bird -hahmo possun luo käyttäen "liiku eteenpäin-" ja "käänny" käskyjä ... tai auttaa Frozen-elokuvan Elsaa piirtämään kuvioita ...
... tai liikuttaa lintua esteradan läpi.
Perustehtävien lisäksi sivustolta löytyy noin 20 tunniksi lisätehtäviä. Sivusto on toteutettu JavaScript-ohjelmointikielellä ja halutessaan eri tasoista saa tehtävässä luodun JavaScript-koodin tutkailtavaksi. Lähtökohtaisesti käyttäjän ei tarvitse osata ohjelmontia, sillä sivusto on toteutettu juuri sillä periaatteella, että sivuston kautta käyttäjä pääsee kokeilemaan visuaalista ohjelmointia.
Koodaustunnin tehtävien jälkeen on helppo siirtyä jatkamaan ohjelmoinnn opettelua samankaltaiseen Scratch-ympäristöön.
Koodaustunti sopii kaikille visuaalista ohjelmointia aloittaville. Perustehtävissä on kolme pelinomaista teemaa: Angry Birds, Frozen ja Flappy Bird.
Ensimmäisten tehtävien ideana on liikuttaa Angry Bird -hahmo possun luo käyttäen "liiku eteenpäin-" ja "käänny" käskyjä ... tai auttaa Frozen-elokuvan Elsaa piirtämään kuvioita ...
... tai liikuttaa lintua esteradan läpi.
Perustehtävien lisäksi sivustolta löytyy noin 20 tunniksi lisätehtäviä. Sivusto on toteutettu JavaScript-ohjelmointikielellä ja halutessaan eri tasoista saa tehtävässä luodun JavaScript-koodin tutkailtavaksi. Lähtökohtaisesti käyttäjän ei tarvitse osata ohjelmontia, sillä sivusto on toteutettu juuri sillä periaatteella, että sivuston kautta käyttäjä pääsee kokeilemaan visuaalista ohjelmointia.
Koodaustunnin tehtävien jälkeen on helppo siirtyä jatkamaan ohjelmoinnn opettelua samankaltaiseen Scratch-ympäristöön.