Kasvan, liikun ja kehityn
Liikuntakasvatus
QR-koodien hyödyntäminen
Liikkumaan innostaminen
Kuvataan etukäteen tabletille kuvia pihan tunnistettavista paikoista (esim. puu, pensas, hiekkalaatikko, kiipeilyteline...). Ulkoleikkinä pyydetään lapsia liikkumaan eri tavoin kuvan osoittamaan paikkaan, esim. kontaten, hiipien, juosten, takaperin.
Omien jumppavideoiden kuvaaminen
Skillilataamon tehtäväkortisto motoristen taitojen harjoitteluun
Liikuttavia leikki-ideoita ahtaisiin tiloihin
Ideoita olohuonesirkukseen
Liikun -tehtäväsivu
Rentoutusharjoitus lapsille
Sporttipankki -liikuntaan innostavia pelejä, leikkejä ja harjoitteita
60 lasten omaa leikkiä -ideaopas
MLL 100: Sata leikkiä
Ilo kasvaa liikkuen: 100 pientä askelta -ideaopas
Areena audio: Rentoudu nallen kanssa kuunnelmasarjassa harjoitellaan rauhoittumista ja rentoutumista.
Sovelluksia:
OneMinuteSport-liikuntasovellus on suomalainen innovaatio. Sovellus sisältää lyhyitä minuutin mittaisia videoita. Videot soveltuvat niin tauko- kuin lämmittelyjumpaksi. Pääset tutustumaan sovellukseen linkistä OneMinuteSport. Valitse avautuvasta sivusta Aloita tästä! ja kirjaa kuntavalikkoon kunnan nimi, jonka jälkeen pääset käyttämään videoita.
Lil Fitness -sovelluksessa on joka päivälle oma jumppa. Tee hahmon perässä! Sopii vaikka taukojumpaksi.
Jungle Gym 1 & 2 -soveltuu esimerkiksi seinälle heijastettavaksi. Sovelluksessa kuljetaan eteenpäin tarinan mukana ja esim. matkitaan erilaisten eläinten liikkeitä. Englanninkielinen, myös kuvalliset ohjeet.
Kids Morning Excercises -jumppaa liikesarja mallin mukaan. Sopii vaikka alkulämmittelyksi tai taukojumpaksi.
Spin-n-move -englanninkielinen sovellus, jossa arvotaan liike, esim. liiku kuin kilpikonna, kurkota omenaa puusta, leiki heittäväsi palloa jne. Hauska vaikka ottaa yksi liike kerrallaan tauottamaan toimintaa, anna lasten pyöräyttää hyrrää vuorotellen!
Lähteet:
digitaito.fi/oppimisympäristö, Varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa mobiilisti & OneMinuteSport.
- Koodin takaa avautuu jumppaliike kuvana tai videona
- Koodin takaa avautuu kuva paikasta, johon täytyy seuraavana mennä
- Koodin takaa avautuu kuva eläimestä, jonka liikkumista täytyy matkia
- Koodin takaa avautuu ääninauhoite, joka kertoo, mitä pitää tehdä
Liikkumaan innostaminen
- Ajan, kuljetun matkan, askeleiden tai korkeuserojen mittaaminen sovelluksella
- Lapset tuottavat itse sisältöä mobiililaitteiden avulla
- Liikunnan liittäminen eri teemoihin (esim. numerot, kirjaimet, hedelmät, eläimet, värit, luonto)
- Karttasovellusten käyttäminen
- Liikuntasuoritusten / tapahtumien dokumentointi kuvaamalla
- Hauskat tuotokset, esim. käänteinen video tai seinän/puun läpi kävely -animaatiot
Kuvataan etukäteen tabletille kuvia pihan tunnistettavista paikoista (esim. puu, pensas, hiekkalaatikko, kiipeilyteline...). Ulkoleikkinä pyydetään lapsia liikkumaan eri tavoin kuvan osoittamaan paikkaan, esim. kontaten, hiipien, juosten, takaperin.
Omien jumppavideoiden kuvaaminen
- Kuvataan lasten kanssa oma jumppavideo ja jumpataan yhdessä.
- Pyydetään jokaista lasta näyttämään oma jumppaliike tai erikoisliike videolle ja koostetaan näistä yhteinen liikuntaheti.
- Pienryhmissä voidaan tehdä toiselle pienryhmälle jumppatuokio.
- Jos mahdollista, heijastetaan video projektorin avulla seinälle.
Skillilataamon tehtäväkortisto motoristen taitojen harjoitteluun
Liikuttavia leikki-ideoita ahtaisiin tiloihin
Ideoita olohuonesirkukseen
Liikun -tehtäväsivu
Rentoutusharjoitus lapsille
Sporttipankki -liikuntaan innostavia pelejä, leikkejä ja harjoitteita
60 lasten omaa leikkiä -ideaopas
MLL 100: Sata leikkiä
Ilo kasvaa liikkuen: 100 pientä askelta -ideaopas
Areena audio: Rentoudu nallen kanssa kuunnelmasarjassa harjoitellaan rauhoittumista ja rentoutumista.
Sovelluksia:
OneMinuteSport-liikuntasovellus on suomalainen innovaatio. Sovellus sisältää lyhyitä minuutin mittaisia videoita. Videot soveltuvat niin tauko- kuin lämmittelyjumpaksi. Pääset tutustumaan sovellukseen linkistä OneMinuteSport. Valitse avautuvasta sivusta Aloita tästä! ja kirjaa kuntavalikkoon kunnan nimi, jonka jälkeen pääset käyttämään videoita.
Lil Fitness -sovelluksessa on joka päivälle oma jumppa. Tee hahmon perässä! Sopii vaikka taukojumpaksi.
Jungle Gym 1 & 2 -soveltuu esimerkiksi seinälle heijastettavaksi. Sovelluksessa kuljetaan eteenpäin tarinan mukana ja esim. matkitaan erilaisten eläinten liikkeitä. Englanninkielinen, myös kuvalliset ohjeet.
Kids Morning Excercises -jumppaa liikesarja mallin mukaan. Sopii vaikka alkulämmittelyksi tai taukojumpaksi.
Spin-n-move -englanninkielinen sovellus, jossa arvotaan liike, esim. liiku kuin kilpikonna, kurkota omenaa puusta, leiki heittäväsi palloa jne. Hauska vaikka ottaa yksi liike kerrallaan tauottamaan toimintaa, anna lasten pyöräyttää hyrrää vuorotellen!
Lähteet:
digitaito.fi/oppimisympäristö, Varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa mobiilisti & OneMinuteSport.
Ruoka- ja terveyskasvatus
Toimintavinkkejä
Makuaakkoset -kortit
Opettajan materiaalia varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksen tueksi. Ruokatieto.fi
Sovelluksia:
Myyrän mielikasvikset
kasvisten tunnistaminen/nimeäminen, ruokakasvatus. Sovelluksessa voi valita minkä vuodenajan kasviksia tutkitaan. Löytyy myös valmiita tehtäviä/leikkejä kasvattajien tueksi. Suosittelen sovellusta enemmän kasvattajan käyttöön/tutkimiseen yhdessä lasten kanssa. Ikäsuositus 4+ v.
- Tulostetaan ruokakuvia ja kootaan ruokalista kuvin. Voidaan ottaa kuvat oikeista ruoka-annoksista ja tehdä niistä ruokalista. Voidaan myös purkaa annos raaka-aineisiin kuvina.
- Aamupuuron tutkiminen, mistä viljasta se on tehty? Katsotaan kuvat netistä. Jos lapsia kiinnostaa, voidaan tutustua videoiden avulla viljan matkasta hiutaleeksi.
Makuaakkoset -kortit
Opettajan materiaalia varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksen tueksi. Ruokatieto.fi
Sovelluksia:
Myyrän mielikasvikset
kasvisten tunnistaminen/nimeäminen, ruokakasvatus. Sovelluksessa voi valita minkä vuodenajan kasviksia tutkitaan. Löytyy myös valmiita tehtäviä/leikkejä kasvattajien tueksi. Suosittelen sovellusta enemmän kasvattajan käyttöön/tutkimiseen yhdessä lasten kanssa. Ikäsuositus 4+ v.
Hauskat kasvikset
kasvisten tunnistaminen, nimeäminen, tabletin hallinta/sorminäppäryys, syy-seuraus -suhde, hahmottaminen. Sovelluksessa mm. pestään perunoita, pilkotaan kurkkua, viedään varjokuvan perusteella kasvis oikealle paikalleen, harjoitellaan laskemista. Ikäsuositus 2-4 v.