Samstag, den 24. April

Aarnin lauantai / Aarnis Samstag:

Lauantaina saavuimme Berliinin lentokentälle keskinpäivän paikkeilla. Ensiksi ostimme BerlinWelcomCardin, jolla pääsi liikkumaan julkisilla kulkuneuvoilla viiden päivän ajan. Sen jälkeen suuntasimme kohti yöpaikkaamme Hostelli heart of goldia. Perille päästyämme ja hieman levättyämme lähdimme katsastamaan itsellemme ruokapaikkaa.

Syötyämme suuntasime katsomaan paikkoja ja käytimme U- sekä S-baanaa. Meillä oli paljon vapaa-aikaa ja illalla jouduimme tulemaan yksin U- ja S-baanalla Brandenburgrtorille. Matka ei ollu yksinkertainen, neuvoa kysyi kukin vuorollaan ensin saksaksi sitten englanniksi. Perille kumminkin päästiin, vaikka aika seikkailu se olikin.

Anniinas Bericht:

Lento lähti Helsingistä klo 12.15 ja olimme Berliinissä klo 13.15. Sitten lähdimme kentältä hostellille. Hostellilla purkasimme matkatavaramme ja siistiydyimme. Sen jälkeen lähdimme etsimään ruokapaikkaa ja ryhmämme jakautui moneen eri ruokapaikkaan. Minä söin Treffpunkt Berliinissä ja siellä oli hyvää ruokaa. Seuraavaksi yritimme ehtiä kirkkoon kuuntelemaan musiikkia, mutta emme päässeet sisään, koska olimme 20 minuuttia myöhässä. Sitten kiertelimme kirkon lähistöllä ja kävimme katsomassa KaDeWessä ihania ruokia. Kun muut olivat tulleet kirkosta, jakauduimme ryhmiin ja lähdimme kiertelemään paikkoja. Meidän piti tavata toisemme Brandenburger Torilla yhdeksältä ja sinne oli vaikea löytää. Onneksi jotkut olivat jo oppineet lukemaan karttaa ja löysimme perille. Siellä otimme valokuvia ja jotkut kävivät lentämässä nostureilla. Sen jälkeen lähdimme hostellille ja jäin vielä Riikan ja Jennan kanssa aulaan rentoutumaan, kunnes Mailis ja Tarja käskivät nukkumaan.

Der Flug ging von Helsinki um 12.15 Uhr und wir waren in Berlin am 13.15. Dann gehen wir zu Hostel. Wir haben Hunger und dann gehen wir essen. Ich esse in Treffpunkt Berlin. Wir wollten zur Kirche Musik zu hören aber wir waren 20 Minuten verspätet. Dann gehen wir zu KaDeWe um leckere Gerichte zu sehen. Wir haben Zeit zu Berlin kennen lernen und dann gehen wir nach Brandenburger Tor und das war schwer zu finden. Dann gehen wir zurück nach Hostel zu schlafen.

Jannen lauantai / Jannes Samstag

Lauantaina lähdimme saksaan. menimme lentokentälle ja hyppäsimme lentokoneeseen noin 2 tunnin päästä olimme jo saksan maaperällä.

saavuimme hotellille ja kävimme katsomasa huoneet ja lähdimme ulos. jo ensimmäisenä päivänä näimme ja koimme paljon asioita ja päivä meni nopeasti.

Jennan lauantai / Jennas Samstag:

Lento lähti Helsingistä klo. 12.15 ja saavuimme Berliiniin Suomen aikaan n. klo 14.00. Matka lentokentältä hostellille kesti varmaan kaksi tuntia. Ostimme Berlin visit kartet, jolla pääsi liikkumaan bussilla ja metrolla.

Seuraavaksi lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Ryhmä jakautui moneen osaan, kun kaikki halusi eri paikkoihin syömään. Me söimme Treffpunkt Berliinissä. Syönnin jälkeen piti mennä kirkkokonserttiin, mutta me emme ehtineet, joten menimme käymään kauppakeskus KaDeWe:ssa.

Illalla oli vielä vapaa-aikaa ja kiertelimme ympäriinsä. Ryhmä kokoontui vielä Brandenburger torilla, jossa kuvasimme. Sitten menimme takaisin hostellille ja nukkumaan.

Der Flug fuhr von Helsinki um 12.15Uhr ab und wir waren in Berlin in Finnlands Zeit etwa um 14 Uhr. Wir haben Berlin visitkarten gekauft. Als nächstes mussten wir einen Platz zum Essen finden, und ich ass in Treffpunkt Berlin. Dann mussten wir in ein Kirchenkonzert gehen, aber wir kamen zu spät, so gingen wir zum KaDeWe.

Am Abend gingen wir noch zu Brandenburger Tor. Dann gingen wir zurück zum Hostel.

Tuomaksen lauantai / Tuomas Samstag:

Tänään lähdimme aamukahdeksalta lukion pihasta kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Lähdön odottamisen ja puolentoista tunnin lentomatkan jälkeen laskeuduimme Saksan maaperälle. Tegelin kentältä ostimme viiden päivän Berliini-kortit. Tuntumaa suurkaupunkielämään saimme matkustaessamme bussilla ja metrolla hostellillemme. Kotiuduttuamme sinne lähdimme syömään ja tutustumaan kaupunkiin. Illalla kävimme ilmaiskonsertissa Gedächtniskirchessä. Sen jälkeen kävimme Brandenburgin portilla ja sen vieressä olleessa tivolissa.

Heute flogen wir nach Deutschland von Helsinki. Vom Flughafen fuhren wir zu unserer Herberge mit dem Bus und der U-Bahn. Danach assen wir und besuchte die Stadt. Am Abend gab es ein kostenlos Konsert in der Gedächtniskirche.

Johannan ja Arjan lauantai / Johannas und Samstag:

Lähdimme aamulla klo 8.00 lukion pihasta kohti Helsinki-Vantaa -lentoasemaa ja matka sujuikin nopeasti tulevan viikon ohjelmaan tutustuessa. Kukaan ei tuntunut olevan väsynyt.

Lentokentällä ei ollut pelättyä ruuhkaa, joten ennen koneeseen astumista ehdimme kierrellä kaupoissa ja kahvitella hyvässä seurassa. Lentomatka sujui myös rattoisasti, tietysti saksaa opiskellessa. Iloinen yllätys oli lentokoneen ilmaiset juusto/kinkkusämpylät. Pienet ilmakuopat eivät latistaneet tunnelmaa.

Berliinin lentokentältä ostimme jokainen aivan itse saksaksi Berlin Cardin. Tosin viimeisimpien jonossa ei tarvinnut sanoa kuin: ich möchte… ja kortti oli jo edessä. Helppoa! Lentokentältä menimme bussilla, u-bahnilla sekä kävellen hostelille, joka varustustasoltaan herätti monenlaisia mielipiteitä. Nälän kurniessa jo vatsassa hetken hengähdyksen jälkeen lähdimme syömään. Porukka jakautui erilaisiin ruokapaikkoihin ja sai itsensä kylläiseksi. Loppuilta sujui pienryhmissä kierrellen; tutuksi tulivat mm. KaDeWe ja julkinen liikenne (eksymisten jälkeen).

Ilta huipentui tapaamispaikaksi sovitun Brandenburger torin viereiseen tivolin laitteisiin tutustuessa. Rohkeimmat (eli me + Tarja) uskalsivat kokeilla maailmanpyörää ja vaijerilentoa. Päivä oli kaiken kaikkiaan elämyksellinen, opettavainen ja superhauska! Tämän kaiken jälkeen uni jo maistui, jos malttoi nukahtaa.

Wir fuhren mit dem Bus zu dem Flughafen. Da hatten wir keine Eile und wir hatten zeit zu essen und wandeln. In dem Flugzeug bekamen wir kostenlos Brot! :)

Am Nachmittag aßen wir in Restaurant und besuchte in KaDeWe. Am Abend gingen wir in Vergnügungspark. Es war sehr lustig Tag!

Riikan lauantai / Riikkas Samstag

Lähdimme matkaan lukiolta noin klo 8. Lento lähti Helsingistä ajoissa, klo 12.15. Lento kesti noin puolitoista tuntia ja meni hyvin. Berliinin lentokentältä matkasimme hostellille tosi kauan, varmaan kaksi tuntia, ensin bussilla ja sitten metrolla! Lentokentältä ostimme ensin kaikille viiden päivän Berlin kartet, joilla pääsimme matkustamaan julkisilla kulkuneuvoilla.

Heart Of Gold hostelliin päästyämme jakauduimme omiin huoneisiimme, tytöillä oli viiden hengen huoneet ja pojilla seitsemän. Järjestelimme tavarat ja siistiydyimme, sitten lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Ryhmämme jakautui eri paikkoihin syömään, me söimme paikassa nimeltä Treffpunkt Berlin. Ruoka oli hyvää ja melko edullista. Ruuan jälkeen yritimme ehtiä muiden kanssa kirkkokonserttiin Gedächtniskircheen, mutta myöhästyimme, joten pyörähdimme Berliinin suurimmassa kauppakeskuksessa, KaDeWe:ssa (Kaufhaus Des Westens).

Sitten oli vapaata aikaa, ja kiertelimme ympäri Berliiniä. Sen jälkeen, aikamme seikkailtuamme S- ja U-Bahneissa, pääsimme perille tapaamispaikallemme, Brandenburger Torille. Siellä otimme valokuvia ja sitten palasimme hostellille, jossa vielä istuskelimme aulassa ennen kuin menimme nukkuman. Päivä oli pitkä ja uuvuttava, mutta hauska ja tosi mielenkiintoinen!

Heute startete unsere Reise! Am Morgen fuhren wir von Kausala nach Helsinki, und von Helsinki nach Berlin. Unser Hostel war fein, und zuerst bekamen wir unsere Zimmer. Dann gingen wir essen, und dann in die Stadt, und zuletzt besuchten wir das Brandenburger Tor.

Samin lauantai / Samis Samstag:

Saavuimme Saksaan, jossa oli todella lämmin Suomeen verrattuna. Kävimme ostamassa Berlincardit, jonka jälkeen menimme hostellille. Hostelli oli aikamoinen järkytys, mutta kyllä siihen varmasti tottuisi. Kävimme syömässä, hyvät oli ruuat. Meidän piti käydä kirkossa kuuntelemassa musiikkia, mutta emme jaksaneet ja lähdimme pois. Pyörimme kaupoissa hetken, jonka jälkeen menimme hostellille nukkumaan, ihan mukavat sängyt on.