Syksy 2015

Saksan opiskelijat Leutkirchissa 5.–10.2015

Askolan lukio on tehnyt yhteistyötä jo 2000-luvun vaihteesta lähtien saksalaisen, aiemmalta nimeltään Gewerbliche Schule Leutkirch, nykyisin oppilaitosten yhdistymisen jälkeen Geschwister-Scholl-Schule Leutkirchin kanssa . Olemme toteuttaneet kolme yhteistä EU-rahoitteista projektia, joissa on ollut yhteistyökouluja myös Italiasta, Englannista ja Unkarista . Viimeisin EU-projekti päättyi vuonna 2008, minkä jälkeen aloitimme saksalaiskoulun kanssa kahdenvälisen kielivaihtoprojektin. Askolan lukion osalta projektia rahoittaa Veikko Pohjanpellon rahasto; omavastuu oli edelleen 250 euroa opiskelijalta. Saksassa perheet kustantavat itse nuortensa matkat ja muutkin vaihdosta aiheutuvat kulut. Vierailuja on ollut useita molemmin puolin. Viime keväänä saksalaisryhmä oli viikon ajan Askolassa koulumme vieraana. Vieraiden vastaanottajina toiminut opiskelijaryhmä vietti lokakuussa 2015 viikon Leutkirchissa.

Opiskelijat kertoivat vierailusta matkapäiväkirjassaan:

Meitä odotti Münchenissä lentokentällä iloinen yllätys: koko opiskelijaryhmä oli saapunut lentokentälle vastaanottamaan meidät paikallisiin kansanpukuihin sonnustautuneina. Münchenissä kävimme Teknisellä yliopistolla (Technische Universität München) ja nautimme lounaan Mensassa, yliopiston ruokalassa. Ruokailun jälkeen katselimme vanhan keskustan nähtävyyksiä kävelykierroksella. Oppaanamme toimi lehtori Markus Beckel, joka Leutkirchissa vastaa koulujemme yhteistyöstä Saksassa. Kävelykierroksemme päättyi Deutsches Museumiin. Museo on suuri, joten ehdimme käydä vain muutamalla kiinnostavalla osastolla.

Tiistai alkoi koulunjohtajien vastaanotolla. Beate Zabler ja Gabriele Kallenbach-Blasen toivottivat meidät tervetulleiksi, minkä jälkeen osallistuimme kuvataiteen oppitunneilla. Askartelimme pinssejä yhdessä saksalaisten kanssa. Ruokailun jälkeen ajoimme Schmidsfeldenin lasiverstaalle. Opas kertoi lasinpuhalluksen historiasta. Kierros päättyi lasinpuhallusnäytökseen. Myöhemmin iltapäivällä ajoimme näköalapaikalle Schwarzen Gratiin. Valitettavasti ensimmäisenä päivänä meitä suosinut auringonpaiste ja helle oli vaihtunut sateeseen ja sumuun, joten maisemat olivat sumuverhon peitossa. Illalla jotkut opiskelijoista vierailivat perheissä ja saivat osallistua mm. iltalypsylle.

Keskiviikkona lähdimme saksalaisten ystäviemme kyydissä Bregenziin, Itävaltaan, jossa kävimme Pfänder-vuorella. Sumuinen sää esti valitettavasti näkemästä ympäröiviä maisemia. Paluumatkalla poikkesimme Bodenjärven rannalla sijaitsevassa idyllisessä kaupungissa Lindaussa, jossa jäi aikaa myös shoppailuun.

Torstaina tutustuimme Leutkirchiin Werner Bollingerin opastuksella. Hän esitteli meille mm. St. Martinin myöhäisgoottilaisen kirkon, kaupungintalon ja das Gotische Hausin, Leutkirchin vanhimman, 1300-luvulla rakennetun talon. Kaupunkikierroksen jälkeen tutustuimme Illerbeurenin maatilamuseoon. Museossa on kymmeniä rakennuksia neljältä vuosisadalta. Opas esitteli meille maalaiselämää menneiltä vuosisadoilta.

Perjantaina saimme nähdä Oberstdorfissa sijaitsevan Breitachklammin, Keski- Euroopan syvimmän kanjonin, jonka kallioseinät kohoavat lähes sadan metrin korkeuteen. Iltapäivällä kokkasimme isäntiemme kanssa Käsespätzleä, paikallista erikoisuutta, isäntäkoulumme viereisessä sosiaalialan oppilaitoksen opetuskeittiössä.

Lauantaina hyvästelimme haikeina isäntämme ja lähdimme yhteisen ruokailun jälkeen kotimatkalle.

Kielivaihtoprojektiin osallistuivat Askolan lukiosta päättävän vuoden opiskelijat Matla Kreijula, Jonna Koponen, Jenna Masalin, Essi Puustinen ja Erica Seger sekä jatkavan vuoden opiskelijat Milla Heino, Inka Nykänen, Eveliina Järvinen, Pihla Rantasalmi, Julia Roine, Auni Rousi, Iisa Simola, Sofia Vuori sekä lehtori Kaisa Nielikäinen.

Otteet matkapäiväkirjoista kokosi Kaisa Nielikäinen.