Turkki 24.-28.10.2017

Erasmus+ MADD IN THE CLASSROOM – projektin aloitustapaaminen Turkki, Ankara 24-28.10.2017

Erasmus+ MADD IN THE CLASSROOM – projektin aloitustapaaminen

Turkki, Ankara 24-28.10.2017

Jokaisesta osanottajamaasta oli mukana kaksi opettajaa. Kirkkomännikön koululta mukana Ingrid Geeraerts ja Piia Katajamäki.

Tiistai 24.10 matkustuspäivä

Lensimme Istanbulin kautta Ankaraan, jonne saavuimme pimeän jo laskeuduttua milljoonakaupungin ylle. Matkalla lentökentältä hotelliin saimme ihailla upeasti valaistuja rakennuksia.

Keskiviikko 25.10

Aamulla ohjelmassa oli vastaanotto paikallisessa projektikoulussa, Cizmeci Primary School. Vieraita varten oli valmisteltu hieno vastaanotto, joka sisälsi tervetuliaispuheita, oppilaiden tanssi- ja muita esityksiä sekä näyttely, johon oli koottu turkkilaiseen kulttuuriin, historiaan ja muun muassa käsityöperinteeseen liittyviä esineitä.

Seyma ja Nazire avustajineen olivat nähneet paljon vaivaa järjestääkseen meille unohtumattoman elämyksen. Turkissa monessa koulussa koulua käydään kahdessa vuorossa eli puolet oppilaista ja opettajista aloittaa päivänsä aamulla kello kahdeksan ja pääsevät yhdeltä ja toiset aloittavat kello yksi ja lopettavat kuudelta. Annoimme Alavus- tuliaiset rehtorille ja yhdyshenkilöille. Tutustuimme koulurakennukseen ja muutamaan luokkaan, jonka jälkeen opettajat ohjattiin tiettyihin luokkiin seuraamaan oppituntia. Me pääsimme seuraamaan matematiikan tuntia 4. luokan oppilaille. Oli mielenkiintoista nähdä opetusta oikeassa tilanteessa. Jaoimme oman koulumme nelosluokkalaisten tekemiä kortteja oppilaille ja he olivat todella innoissaan saadessaan ne!

Kouluvierailun jälkeen söimme vanhempien valmistaman lounaan Ankara Orchard – talolla. Siellä pidettiin myös ensimmäinen virallinen projektin kokous. Kokouksessa päätettiin mm. projektin kulusta, aikatauluista ja seuraavista tehtävistä, joita jokainen koulu tekee. Paikalla oli myös paikallinen tv- yhtiö, joka seurasi päiväämme ja teki uutislähetyksen siitä. Vierailimme samassa pihapiirissä olevassa museossa.

Kokouksen jälkeen lähdimme Hamamönun idylliselle taidekadulle. Siellä saimme seurata perinteisiä turkkilaisia taidekäsityöläisiä työssään.

Ohjelmassa oli myös marmorointipaja, jossa jokainen sai marmoroida itse paperia. Illalla vuorossa oli kävelyä vanhan kaupungin kujilla sekä illallinen Halil Inalcik Kinacizade town house- nimisessä ravintolassa.

Torstai 26.10

Aamuvarhaisella lähdimme kohti Cappadociaa. Matka pikkubussilla kesti noin 2,5 tuntia ja matkalla pysähdyimme ihmettelemään Turkin suurinta suolajärveä.

Vierailimme Kaymaklin vaikuttavassa maanalaisessa kaupungissa, Guvercinlikin laaksossa ja ihailimme sadunomaisia maisemia.

Turkin merkitys sen värikkään ja monivaiheisen historian sekä aseman idän ja lännen kohtauspaikkana tuli jotenkin näkyväksi. Tutustuimme myös yhteen Turkin monista keramiikkatehtaista, jossa saimme seurata paikallisen savenvalajan työskentelyä dreijalla. Turkkilainen keramiikkataide on taidokasta ja hyvin koristeellista esim. meidän suomalaisten keramiikkaan verrattuna.

Illalla ohjelmassa oli turkkilaisen illan ohjelma tansseineen ja ruokineen. Turkkilaisessa elämässä ja kultturissa tanssi on perinteisesti isossa ja merkittävässä asemassa.

Perjantai 27.10

Herätyksemme oli jo ennen auringonnousua ja vuorossa oli ikimuistoinen kokemus kuumailmapallolennolla. Kuumailmapalloretket ovat yksi Cappadocian erikoisuuksia. Palloja leijaili taivaalla kymmeniä ja maisemat auringon noustessa olivat henkeä salpaavia!

Lennon jälkeen palasimme takaisin Ankaraan ja pääsimme vieraaksi turkkilaisen perheen kotiin. He halusivat tarjota meille lounaan. Pöytä oli katettu turkkilaisilla herkuilla. Saimme kokea vilpitöntä vieraanvaraisuutta!

Lounaan jälkeen vierailimme Ankaran opetusvirastossa, jossa meille luovutettiin osallistumistodistukset sekä pienet muistot, kauniit turkkilaiset kahvikupit.

Iltapäivällä ohjelmassa olivat vierailut Turkin perustajan, Ataturkin, valtavankokoisessa mauseleumissa sekä moskeijassa. Moskeijassa sattui olla juuri päivän viimeinen rukoushetki, jota oli mielenkiintoinen seurata. Turkissa islam on valtauskonto ja uskonnon vaikutus näkyy eniten maisemassa ja kaupunkikuvassa, jossa moskeijoiden korkeat minareetit piirtyvät taivaalle. Illallinen oli tarjolla järvenrantaravintolassa, josta oli hienot näkymät kaupunkiin. Mukana illallisella oli meidän vieraiden lisäksi myös järjestävän koulun henkilökuntaa.

Lauantai 28.10 Matkustuspäivä

Aamiaisella hyvästelimme Erasmus+ - ystävämme ja kaikki suuntasivat takaisin kotimaihinsa ja kouluihinsa uusia ideoita ja muistoja mukanaan. Lähdimme aamupäivällä paluumatkalle ja kotiin saavuimme sunnuntain puolella.