Virtuaalilemmikin ohjelmointi

Sivun lopusta löydät video-ohjeen virtuaalilemmikin ohjelmoinnista
uudistuneessa ohjelmointiympäristössä.


1. Siirry linkistä 
Micro:bitin ohjelmointiympäristöön


2. Muodosta uusi projekti.
servo.png
3. Anna ohjelmalle nimeksi Virtuaalilemmikki.


4. Heti mikro-ohjaimen käynnistämisen jälkeen laitteen LED-näytöllä näytetään hymyilevä suu.
Raahaa osiosta Yleiset komento SHOW LEDS koodialueelle ja sijoita se lohkooon KÄYNNISTETTÄESSÄ.




5. Tämän komennon suoritus asettaa näytöstä haluamasi LEDit päälle.
Jokainen vaaleansininen neliö kuvaa yhtä laitteen näytön LEDiä.
Klikkaile vaaleansinisiä neliöitä hiiren vasemmalla painikkeella niin,
että niistä muodostuu hymyilevän suun kuvake.
Klikkaamalla toisen kerran neliötä näytön LEDin voi sammuttaa.




6. Ota osiosta Logiikka ehtorakenne JOS <TOSI> SITTEN... ja sijoita se lohkoon IKUISESTI.




7. Ota vielä Logiikka-osiosta vertailuoperaattori yhtä suuri kuin <0> = <0> ja sijoita se ehtorakenteen ehtoon.




8. Siirry Matematiikka-osioon ja raahaa sieltä komento VALITSE SATUNNAINEN 0 - 4 vertailuoperaattoriin
ensimmäisen nollan tilalle.




9. Klikkaa komennon parametrina olevaa numeroa 4, pyyhi se pois ja kirjoita tilalle luku 20.




10. Klikkaa vertailuoperaattorissa jäljellä olevaa lukua 0, pyyhi se pois ja kirjoita tilalle luku 1.




Mitä kohtien 6-10 koodi oiken tekee?

Aloitetaan selitys komennosta VALITSE SATUNNAINEN 0-20.
Tämä komento arpoo satunnaisluvun, joka voi olla mikä tahansa luku väliltä 0-20.
Komento voi tuottaa esimerkiksi luvun 3, 8, 11 tai 19, jne.

Seuraavaksi tutkitaan vertailuoperaattorilla onko arvottu luku yhtä suuri kuin 1.
Jos arvottu luku on 1, niin silloin ehto on tosi ja silloin suoritetaan ehtorakenteen sitten-osaan upotettu koodi.
Jos arvottu luku on jokin muu kuin 1, niin silloin ehdon arvo on epätosi ja silloin ei suoriteta ehtorakenteeseen upotettua koodia.

Teemme ohjelman niin, että virtuaalilemmikistä tulee tyytymätön (suupielet alaspäin) aina silloin kuin arvottu satunnaisluku on 1.
Koodi mahdollistaa sen, että virtuaalilemmikki menee satunnaisen ajan välein tyytymättömäksi.


11. Kun virtuaalilemmikki on tyytymätön, sen suupielet kääntyvät alaspäin.
Raahaa osiosta Yleiset komento SHOW LEDS ehtorakenteen sitten-osaan
ja aseta komento näyttämään alla olevan kuvan mukaista kuvaketta laitteen näytöllä.




12. Ota vielä osiosta Yleiset komento TAUKO (MS) <100> ja sijoita se ehtorakenteen alapuolelle.




13. Klikkaa komennon parametrina olevaa lukua 100 ja kirjoita sen tilalle luku 1000. 1000 millisekuntia on yksi sekunti.



Mikro-ohjain toimii niin nopeasti, että ilman tätä komentoa lemmikki olisi jatkuvasti tyytymätön.
Nyt jokaisen arvotun luvun jälkeen pidetään yhden sekunnin tauko ennen kuin ohjelma jatkaa toimintaansa ja arpoo uuden luvun.


Miten virtuaalilemmikki tehdään tyytyväiseksi?

Ohjelmoidaan tämä toiminto niin, että kun virtuaalilemmikki menee tyytymättömäksi niin sen saa takaisin tyytyväiseksi
heiluttamalla laitetta. Mutta vain virtuaalilemmikkiä saa heiluttaa, oikea elävä lemmiki ei pidä siitä.


14. Siirry osioon Syöte ja raahaa sieltä tapahtuma KUN RAVISTETAAN koodialueelle.
Tämä tapahtuma aktivoituu aina silloin, kun laite havaitsee heilutuksen / rivistuksen ja silloin suoritetaan
tapahtumaan upotettu koodi.




15. Siirrä hiiren osoitin KÄYNNISTETTÄESSÄ-lohkossa olevan SHOW LEDS-komennon päälle ja klikkaa hiiren oikeaa painiketta.
Valitse avautuvasta valikosta valinta Monista.




16. Hymyilevän suun näyttävä komento monistuu viereen, raahaa ja upota se tapahtumaan KUN RAVISTETAAN.




Virtuaalilemmikin ohjelmakoodi on nyt valmis.

Liitä mikro-ohjain USB-kaapelilla kiinni tietokoneeseen.
Lataa ohjelma ensin omalle tietokoneellesi ja lähetä se sen jälkeen mikro-ohjaimeen.
Lähetyksen jälkeen irroitta USB-kaapelin mikro-ohjaimesta.

Seuraava vaihe: Rakennus