Ohjelmointiympäristö
Video-ohje: Micro:bitin kytkentä tietokoneeseen ja ohjelmointi
Videossa ei ole ääntä, ohjeet ovat kuvateksteinä.
Micro:bitin ohjelmointiympäristö
Micro:bit mikro-ohjaimen ohjelmointiympäristö toimii nettiselaimella ja
se löytyy osoitteesta makecode.microbit.org
Alla oleva kuva esittää ohjelmointiympäristön aloitussivua.
Klikkaa kuvaketta New Project (uusi projekti) niin pääset ohjelmointiympäristöön.
![mb.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb-png0:file/photo/182d196b236614d4fba7ca8fdb8a81ce7b13dfde/mb.png)
Ohjelmointiympäristö:
![mb2.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb2-png3:file/photo/bfeae131069be8b95dfc83c83e34eead394b0039/mb2.png)
Jos ohjelmointiympäristön kielenä on englanti, niin voit vaihtaa sen suomeksi seuraavasti:
1. Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa hammasratas-kuvaketta.
![mb3.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb3-png:file/photo/af303368b04fe794d947e92f9dbcb22c1bf45d87/mb3.png)
2. Klikkaa avautuvasta valikosta valintaa Language.
![mb4.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb4-png:file/photo/bf8acc264b605b9dd841727a638383bc6c0029ef/mb4.png)
3. Klikkaa valintaa Suomi ja ohjelmointiympäristön kieleksi vaihtuu Suomi.
![mb5.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb5-png:file/photo/417fa67062fde0434aa1ef42de241842d8574f9e/mb5.png)
Koodipalikoita on varsin suuri määrä. Ohjelmoinnin helpottamiseksi koodipalikat onkin jaettu useisiin
osioihin (Yleiset, Syöte, Musiikki, jne...). Osion nimeä klikkaamalla näet mitä koodipalikoita se pitää sisällään.
![mb6.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb6-png:file/photo/75657968facb1c81b1d5655355904763e9740d69/mb6.png)
Osioiden oikealla puolella oleva harmaa alue on koodialue. Siihen laaditaan ohjelman koodi.
Uudessa projektissa on oletuksena aina kaksi koodipalikkaa valmiina, eli lohkot käynnistettäessä ja ikuisesti.
![mb7.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb7-png:file/photo/efaac82ef724392334294d261d7f3728a9c99749/mb7.png)
Osioiden vasemmalla puolella on simulaattori. Sillä voidaan testata (simuloida) ohjelman
toiminta ennen kuin se ladataan oikeaan mikro-ohjaimeen. Simulaattori käynnistetään
Play-kuvakkeesta ja pysäytetään Stop:sta.
Simulaattoria käyttäen voit myös harjoitella Micro:bitin ohjelmointia ilman laitetta.
Voit esimerkiksi kotona ohjelmoida ja testata ohjelman valmiiksi ja sitten koulussa kokeilla sitä oikeassa laitteessa.
![mb8.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb8-png:file/photo/8be7f63a0da314ec7469bfaeee3df5abd86a346e/mb8.png)
Alapalkissa olevaan tekstikenttään kirjoitetaan ohjelman nimi.
Ohjelmalle kannattaa heti aluksi kirjoittaa sen toimintaa kuvaava nimi.
![mb9.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb9-png:file/photo/9e08a66a37ef9074815e97375143f592bd8db645/mb9.png)
Ohjelmasi tallentuvat ohjelmointiympäristöön (pilvipalvelu) automaattisesti.
Löydät ohjelmat klikkaamalla sinisestä yläpalkista tekstiä Aloitus.
![mb10.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb10-png:file/photo/9edb5a28ae05e4c0aa7942da3a4873effc3ff761/mb10.png)
Aloitus-näkymästä voit avata aiemmin tekemäsi ohjelman tai
luoda uuden tyhjän projektin ohjelmointiympäristöön.
![mb11.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb11-png:file/photo/59564c7d3ee79e18dd59a1a013d73dc268c8f416/mb11.png)
se löytyy osoitteesta makecode.microbit.org
Alla oleva kuva esittää ohjelmointiympäristön aloitussivua.
Klikkaa kuvaketta New Project (uusi projekti) niin pääset ohjelmointiympäristöön.
![mb.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb-png0:file/photo/182d196b236614d4fba7ca8fdb8a81ce7b13dfde/mb.png)
Ohjelmointiympäristö:
![mb2.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb2-png3:file/photo/bfeae131069be8b95dfc83c83e34eead394b0039/mb2.png)
Ohjelmointiympäristö suomenkieliseksi
Jos ohjelmointiympäristön kielenä on englanti, niin voit vaihtaa sen suomeksi seuraavasti:
1. Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa hammasratas-kuvaketta.
![mb3.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb3-png:file/photo/af303368b04fe794d947e92f9dbcb22c1bf45d87/mb3.png)
2. Klikkaa avautuvasta valikosta valintaa Language.
![mb4.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb4-png:file/photo/bf8acc264b605b9dd841727a638383bc6c0029ef/mb4.png)
3. Klikkaa valintaa Suomi ja ohjelmointiympäristön kieleksi vaihtuu Suomi.
![mb5.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb5-png:file/photo/417fa67062fde0434aa1ef42de241842d8574f9e/mb5.png)
Ohjelmointiympäristön käyttö
Koodipalikoita on varsin suuri määrä. Ohjelmoinnin helpottamiseksi koodipalikat onkin jaettu useisiin
osioihin (Yleiset, Syöte, Musiikki, jne...). Osion nimeä klikkaamalla näet mitä koodipalikoita se pitää sisällään.
![mb6.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb6-png:file/photo/75657968facb1c81b1d5655355904763e9740d69/mb6.png)
Osioiden oikealla puolella oleva harmaa alue on koodialue. Siihen laaditaan ohjelman koodi.
Uudessa projektissa on oletuksena aina kaksi koodipalikkaa valmiina, eli lohkot käynnistettäessä ja ikuisesti.
![mb7.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb7-png:file/photo/efaac82ef724392334294d261d7f3728a9c99749/mb7.png)
Osioiden vasemmalla puolella on simulaattori. Sillä voidaan testata (simuloida) ohjelman
toiminta ennen kuin se ladataan oikeaan mikro-ohjaimeen. Simulaattori käynnistetään
Play-kuvakkeesta ja pysäytetään Stop:sta.
Simulaattoria käyttäen voit myös harjoitella Micro:bitin ohjelmointia ilman laitetta.
Voit esimerkiksi kotona ohjelmoida ja testata ohjelman valmiiksi ja sitten koulussa kokeilla sitä oikeassa laitteessa.
![mb8.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb8-png:file/photo/8be7f63a0da314ec7469bfaeee3df5abd86a346e/mb8.png)
Alapalkissa olevaan tekstikenttään kirjoitetaan ohjelman nimi.
Ohjelmalle kannattaa heti aluksi kirjoittaa sen toimintaa kuvaava nimi.
![mb9.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb9-png:file/photo/9e08a66a37ef9074815e97375143f592bd8db645/mb9.png)
Ohjelmasi tallentuvat ohjelmointiympäristöön (pilvipalvelu) automaattisesti.
Löydät ohjelmat klikkaamalla sinisestä yläpalkista tekstiä Aloitus.
![mb10.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb10-png:file/photo/9edb5a28ae05e4c0aa7942da3a4873effc3ff761/mb10.png)
Aloitus-näkymästä voit avata aiemmin tekemäsi ohjelman tai
luoda uuden tyhjän projektin ohjelmointiympäristöön.
![mb11.png](https://peda.net/alajarvi/nuoret-v%C3%A4rkk%C3%A4rit/alakoulu/micro-bit-projektit/o/mo/mb11-png:file/photo/59564c7d3ee79e18dd59a1a013d73dc268c8f416/mb11.png)