Opettajan mikro-ohjaimen ohjelmointi vastaanottimeksi

Opettajan mikro-ohjaimen yhteyteen ei tarvita mikro-ohjaimen ja paristokotelon lisäksi
mitään muuta elektroniikkaa. Painikkeena käytämme mikro-ohjaimen painiketta A.
(ohjelman nollaus uudelle kysymykselle).


1. Siirry linkistä 
Micro:bitin ohjelmointiympäristöön


2. Muodosta uusi projekti.
servo.png
3. Kirjoita ruudun vasemmassa alareunassa olevaan kenttää ohjelman nimeksi Nopein vastaa opettaja.



4. IKUISESTI-lohkoa emme tarvitse, joten voit poistaa sen koodista raahaamalla se hiiren vasen painike pohjassa
vasemmalla olevan OSIOT-palkin päälle ja vapauttamalla hiiren vasemman painikkeen. Tällöin koodipalikka häviää pois.
o1.png


5. Radiolähettimen ja vastaanottimen käyttöön tarkoitetut koodipalikat löytyvät osiosta Radio.
Asetetaan käynnistyksen yhteydessä radion ryhmä. Ryhmä on ikään kuin kanava, jolle radio on viritetty.
Ja radiot tulee asettaa samaan ryhmään, jotta ne voivat viestiä keskenään.

Raahaa osiosta Radio komentopalikka RADIO ASETA RYHMÄ <1> koodiin ja sijoita se KÄYNNISTETTÄESSÄ-tapahtumaan.
Asetamme komennolla radion käyttämään ryhmää yksi.

o2.png


6. Tässä ohjelmassa tarvitsemme muuttujaa. Klikkaa osiota Muuttujat ja sieltä löytyvää
painiketta Tee muuttuja.




7. Anna muuttujalle nimeksi viesti ja klikkaa painiketta OK.




8. Raahaa osiosta Muuttujat komento ASETA <KOHDE> ARVOON <0> tapahtumaan KÄYNNISTETTÄESSÄ.



9. Klikkaa parametria kohde ja valitse valikosta muuttujaksi viesti.
Klikkaa parametria nolla ja kirjoita tilalle luku yksi.
Näin parametroituna tämä komento antaa muuttujalle viesti arvon yksi käynnistyksen yhteydessä.




10. Lisää osiosta Radio tapahtuma KUN RADIO VASTAANOTTAA <receivedString>.
Tämä tapahtuma aktivoituu aina silloin kun radiovastaanotin vastaanottaa viestin.
Vastaanotettu viesti on tallennetuna muuttujaan receivedString.




11. Järjestelmämme toimii niin, että vain ensimmäiseksi lähetyksen suorittaneen (nopein vastaaja) oppilaan viesti käsitellään.
Lisää osiosta Logiikka ehtorakenne JOS <TOSI> SITTEN.



12. Lisää ehtorakenteen ehtoon osiosta Logiikka löytyvä vertailuoperaattori <0> = <0> (yhtä suuri kuin).
Upota se tosi-palikan tilalle.




13. Raahaa osiosta Muuttujat palikka VIESTI ensimmäisen nollan tilalle ehtoon ja kirjoita toisen nollan tilalle luku 1.
Tässä ehdossa tutkimme, onko muuttujan viesti arvo yhtä suuri kuin 1.
Jos on, niin kyseessä on ensimmäinen viesti ja se käsitellään ehtorakenteessä (ehto on siis totta).





14. Jotta ensimmäisen viesti jälkeen tulleita viestejä ei enää oteta käsittelyyn,
niin kasvatetaan muuttujan viesti arvoa yhdellä.

Raahaa osiosta Muuttujat komento MUUTA MUUTTUJAN <KOHDE> ARVOA <1> ja sijoita se
ehtorakenteen sisälle.





15. Muuta parametrin kohde arvoksi VIESTI.

Tämän komennon suoritus kasvattaa muuttujan viesti arvon kahteen.
Eli nyt jatkossa tulleiden muiden viestien kohdalla ehtorakenteen ehdon arvo on epätosi,
ehtorakennetta ei suoriteta, eikä viestejä siten käsitellä.




16. Oppilas on lähettänyt viestinä oman etunimensä. Seuraavaksi teemme koodin, joka
skrollaa (vierittää) nimen mikro-ohjaimen LED-näytöllä kahteen kertaan.

Lisää osiosta Silmukat toistorakenne TOISTA <4> KERTAA... SUORITA ehtorakenteen sisälle.




17. Muuta toistojen lukumäärän määrittävän luvun 4 tilalle luku 2.




18. Oppilaan nimi näytetään opettajan mikro-ohjaimen näytöllä.
Lisää toistorakenteen sisälle osiosta Yleiset löytyvä komentopalikka NÄYTÄ MERKKIJONO <HELLO>.



19. Näytettävä teksti löytyy nyt muuttujasta receivedString.
Siihen on tallennettuna ensimmäisenä viestin lähettäneen oppilaan nimi.

Raahaa osiosta Muuttujat palikka receivedString ja upota se tekstin Hello! tilalle.




20. Kun opettajan ohjelma on vastaanottanut ensimmäisen viesti, niin se ei enää ota vastaan sen jälkeen tulleita viestejä.
Juuri näin sen tuleekin toimia yhden kysymyksen kohdalla.

Ennen seuraavaa kysymystä opettajan tulee nollata ohjelma, jotta se on jälleen valmis vastaanottamaan
ensimmäisen viestin.

Lisää koodiin osiosta Syöte löytyvä tapahtuma KUN PAINIKETTA <A> PAINETAAN.




21. Klikkaa osiota Yleiset ja sen alapuolelle tulevaa tekstiä ...Lisää.




22. Raahaa komento TYHJENNÄ NÄYTTÖ äsken lisäämääsi tapahtumaan.




23. Muuttujan viesti arvoksi tulee vielä palauttaa luku 1 (jotta ehtorakenne suoritetaan viestin vastoonotossa).
Raahaa osiosta Muuttujat komento ASETA <KOHDE> ARVOON <0>.



24. Vaihda parametrin kohde arvoksi VIESTI ja kirjoita luvun nolla tilalle luku 1.




Koodi on nyt valmis.

Liitä mikro-ohjain tietokoneeseen USB-kaapelilla.
Lataa ohjelma tietokoneellesi ja lähetä se mikro-ohjaimeen.
Poista USB-kaapeli ja liitä paristokotelo mikro-ohjaimeen.

Katso Testaus-sivulta miten järjestelmää käytetään.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä