Tehtävä 4: Silmukan (loop) käyttö

Neliön kulkeminen käyttämällä silmukkaa

Tehtävä: Ohjelmoi robotti mahdollisimman vähillä käskyillä kulkemaan neliönmuotoinen reitti.

Ohjelmoinnissa joudutaan usein toistamaan samaa käskyriviä useaan otteeseen. Tätä helpottamaan on tehty "Loop" eli silmukka. Kun laitat haluamasi toiminnot silmukan sisälle, voit määrätä toistomäärät aina yhdestä loputtomiin. Seuraavassa tehtävässä harjoitellaan silmukan käyttöä ohjelmoimalla robotti kulkemaan neliönmuotoinen reitti esim. kiertämällä joku esine. Kannattaa valita melko pieni neliö. Jos luokassa on lattialaataat, sellainen 30cm on sopiva neliön sivuksi. 

Voit käyttää liikkumiseen movement-valikosta esimerkiksi kahdeksatta lohkoa (move straight:0). Lohkon ensimmäisestä valikosta voit säätää kääntymistä. Toisesta valikosta voit säätää renkaan pyörähdysten määrää ja viimeisestä nopeutta. Jos laitat kahdelle viimeiselle valikolle toiseen negatiivisen arvon, kulkee robotti taaksepäin.

Loop, eli toisto löytyy Control-valikosta.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä