Tehtävä 3: Robotti liikkeeseen
Robotti liikkeeseen
Seuraavaksi laitetaan robotti liikkeeseen. Ohjeen mukaan kasatulla robotilla pärjää seuraavissa tehtävissä. Hyvää perustietoa moottoreiden käytöstä ja robotilla ajamisesta löydät TÄÄLTÄ
Viivalta viivalle
Tehtävä 1. Ohjelmoi robotti kulkemaan teippien välinen matka mahdollisimman tarkasti etuperin ja peruuttaen takaisin. Tässä esimerkissä käytetään metrin välimatkaa, mutta välimatkan voi päättää itse ja antaa oppilaiden testata sopivat arvot robottiin. Rajaa teipeillä metrin (tai haluamasi matka) välinen alue opetustilan lattialle. Ennen aloittamista kannattaa ohjeistaa oppilaat laittamaan robotit lattialle, ettei käy vahinkoja.
1. Katso, että piuhat ovat yhdistettynä B- ja C-portteihin.
2. Voit käyttää movement-valikosta esimerkiksi kahdeksatta lohkoa (move straight:0). Lohkon ensimmäisestä valikosta voit säätää kääntymistä. Jätä arvoksi 0, jolloin robotti kulkee suoraan. Toisesta valikosta voit säätää renkaan pyörähdysten määrää ja viimeisestä nopeutta. Jos laitat kahdelle viimeiselle valikolle toiseen negatiivisen arvon, kulkee robotti taaksepäin. Tutki kuinka valikon muut lohkot toimivat.
3. Laita väliin keltainen Wait 3s.
4. Lisää toinen samanlainen lohko movement-valikosta ja anna sen toisen (rotations) valikon arvoksi negatiivinen.
Muista, että voit käyttää tässä kohdassa myös desimaalilukuja (5.2 jne.)
Viivalta viivalle
Tehtävä 1. Ohjelmoi robotti kulkemaan teippien välinen matka mahdollisimman tarkasti etuperin ja peruuttaen takaisin. Tässä esimerkissä käytetään metrin välimatkaa, mutta välimatkan voi päättää itse ja antaa oppilaiden testata sopivat arvot robottiin. Rajaa teipeillä metrin (tai haluamasi matka) välinen alue opetustilan lattialle. Ennen aloittamista kannattaa ohjeistaa oppilaat laittamaan robotit lattialle, ettei käy vahinkoja.
1. Katso, että piuhat ovat yhdistettynä B- ja C-portteihin.
2. Voit käyttää movement-valikosta esimerkiksi kahdeksatta lohkoa (move straight:0). Lohkon ensimmäisestä valikosta voit säätää kääntymistä. Jätä arvoksi 0, jolloin robotti kulkee suoraan. Toisesta valikosta voit säätää renkaan pyörähdysten määrää ja viimeisestä nopeutta. Jos laitat kahdelle viimeiselle valikolle toiseen negatiivisen arvon, kulkee robotti taaksepäin. Tutki kuinka valikon muut lohkot toimivat.
3. Laita väliin keltainen Wait 3s.
4. Lisää toinen samanlainen lohko movement-valikosta ja anna sen toisen (rotations) valikon arvoksi negatiivinen.
Muista, että voit käyttää tässä kohdassa myös desimaalilukuja (5.2 jne.)