Tehtävä 2: Ilmeilyä ja ääntelyä kosketussensorilla
Ohjelmoinnin aloitus
Tehtävänä on saada robotti reagoimaan touch-sensoriin, eli kosketusaistiin.
Ohjelmoidaan näytölle silmät, robotti päästää äänen kun touch-sensoria painetaan, jonka jälkeen ilme vaihtuu.
Voit käyttää pohjana Tehtävän 1. pohjaa, mutta kohdan 5. wait-komento vaihdetaan "Sensors"-valikosta löytyvään "...wait until pressed". Katso oikean puolen esimerkkivastauksesta oikea lohko ---> Alasvetovalikosta voi vaihtaa porttinumeroa.
1. Tarkista, että robottisi on yhteydessä Bluetoothilla iPadiin. Avaa Lego Education- sovellus ja valitse "New project".
2. Valitse vasemmalla olevista valikoista "Display/Näyttö" ja siellä olevista lohkoista "Display Eyes/Neutral" ja raahaa se aivan kiinni keltaiseen aloituskomentoon (esim. When program starts).
3. Violetin display-lohkon valikosta voi vaihtaa näyttöön ilmestyviä silmien kuvia.
4. Valitse haluamasi silmien kuvat. Esimerkissä on käytetty Eyes/sleeping vaihtoehtoa.
5. Tämän jälkeen valitse vasemmalta oranssista Control-/ohjausvalikosta "Wait" ja raahaa se sieltä violetin display-lohkon alapuolelle. Voit muuttaa sekuntimäärää numerovalikosta.
6. Valitse vasemmalta Sound-/Ääni-valikosta "Play sound Communication/Hello". Ääntä voit vaihtaa lohkon nuolivalikko. Esimerkissä on käytetty "Animals/Elephant call".
7. Lisätään toinen ilme. Valitaan Display-valikosta display-lohko ja etsitään sieltä toinen ilme. Esimerkissä on käytetty "Eyes/Crazy1"-ilmettä.
8. Lisää keltainen "Wait 3 seconds"-lohko edellisten perään.
9. Voit ohjelmoida ohjelman päättymään lisäämällä oranssista valikosta "Stop and exit program". Muutoin ohjelma jää toteuttamaan viimeistä annettua komentoa. Jos ohjelmaa ei komenneta loppumaan ohjemoimalla, voit aina pysäyttää ohjelman painamalla robotissa olevaa Hätä seis-nappia (näytön alakulmassa oleva harmaa viisikulmainen nappi).
10. Paina Play-nappia iPadin näytöltä. Kun ohjelma on latautunut keskusyksikköön, se päästää äänimerkin.
Ohjelmoidaan näytölle silmät, robotti päästää äänen kun touch-sensoria painetaan, jonka jälkeen ilme vaihtuu.
Voit käyttää pohjana Tehtävän 1. pohjaa, mutta kohdan 5. wait-komento vaihdetaan "Sensors"-valikosta löytyvään "...wait until pressed". Katso oikean puolen esimerkkivastauksesta oikea lohko ---> Alasvetovalikosta voi vaihtaa porttinumeroa.
1. Tarkista, että robottisi on yhteydessä Bluetoothilla iPadiin. Avaa Lego Education- sovellus ja valitse "New project".
2. Valitse vasemmalla olevista valikoista "Display/Näyttö" ja siellä olevista lohkoista "Display Eyes/Neutral" ja raahaa se aivan kiinni keltaiseen aloituskomentoon (esim. When program starts).
3. Violetin display-lohkon valikosta voi vaihtaa näyttöön ilmestyviä silmien kuvia.
4. Valitse haluamasi silmien kuvat. Esimerkissä on käytetty Eyes/sleeping vaihtoehtoa.
5. Tämän jälkeen valitse vasemmalta oranssista Control-/ohjausvalikosta "Wait" ja raahaa se sieltä violetin display-lohkon alapuolelle. Voit muuttaa sekuntimäärää numerovalikosta.
6. Valitse vasemmalta Sound-/Ääni-valikosta "Play sound Communication/Hello". Ääntä voit vaihtaa lohkon nuolivalikko. Esimerkissä on käytetty "Animals/Elephant call".
7. Lisätään toinen ilme. Valitaan Display-valikosta display-lohko ja etsitään sieltä toinen ilme. Esimerkissä on käytetty "Eyes/Crazy1"-ilmettä.
8. Lisää keltainen "Wait 3 seconds"-lohko edellisten perään.
9. Voit ohjelmoida ohjelman päättymään lisäämällä oranssista valikosta "Stop and exit program". Muutoin ohjelma jää toteuttamaan viimeistä annettua komentoa. Jos ohjelmaa ei komenneta loppumaan ohjemoimalla, voit aina pysäyttää ohjelman painamalla robotissa olevaa Hätä seis-nappia (näytön alakulmassa oleva harmaa viisikulmainen nappi).
10. Paina Play-nappia iPadin näytöltä. Kun ohjelma on latautunut keskusyksikköön, se päästää äänimerkin.