Tehtävä 1: Ilmeilyä ja ääntelyä

Ohjelmoinnin aloitus

Ensimmäisenä ohjelmointitehtävänä on hyvä harjoitella näytön kuvioiden ohjelmointia ja ääniä. 

Ohjelmoidaan näytölle silmät, jotka vaihtavat asentoa äänen jälkeen.

Kuvesimerkki löytyy oikealta --->

1. Tarkista, että robottisi on yhteydessä Bluetoothilla iPadiin. Avaa Lego Education- sovellus ja valitse "New project".
2. Valitse vasemmalla olevista valikoista "Display/Näyttö" ja siellä olevista lohkoista "Display Eyes/Neutral" ja raahaa se aivan kiinni keltaiseen aloituskomentoon (esim. When program starts). 
3. Violetin display-lohkon valikosta voi vaihtaa näyttöön ilmestyviä silmien kuvia.
4. Valitse haluamasi silmien kuvat. Esimerkissä on käytetty Eyes/sleeping vaihtoehtoa.
5. Tämän jälkeen valitse vasemmalta oranssista Control-/ohjausvalikosta "Wait" ja raahaa se sieltä violetin display-lohkon alapuolelle. Voit muuttaa sekuntimäärää numerovalikosta.
6. Valitse vasemmalta Sound-/Ääni-valikosta "Play sound Communication/Hello". Ääntä voit vaihtaa lohkon nuolivalikko. Esimerkissä on käytetty "Animals/Elephant call".
7. Lisätään toinen ilme. Valitaan Display-valikosta display-lohko ja etsitään sieltä toinen ilme. Esimerkissä on käytetty "Eyes/Crazy1"-ilmettä.
8. Lisää keltainen "Wait 3 seconds"-lohko edellisten perään.
9. Voit ohjelmoida ohjelman päättymään lisäämällä oranssista valikosta "Stop and exit program". Muutoin ohjelma jää toteuttamaan viimeistä annettua komentoa. Jos ohjelmaa ei komenneta loppumaan ohjemoimalla, voit aina pysäyttää ohjelman painamalla robotissa olevaa Hätä seis-nappia (näytön alakulmassa oleva harmaa viisikulmainen nappi).
10. Paina Play-nappia iPadin näytöltä. Kun ohjelma on latautunut keskusyksikköön, se päästää äänimerkin.