Tietotekniikka

TT1 Lukiolaisen sähköiset välineet (1op)

Opintojakson kuvaus 

Opintojaksolla opiskellaan omassa käytössä olevan tietokoneen tehokasta hyödyntämistä lukio- ja jatko-opinnoissa. Tutustumme koulun tarjoamiin opiskeluympäristöihin ja pilvipalveluihin sekä eri oppiaineiden opiskelussa ja työelämässä yleisimmin käytettäviin sovelluksiin. Opintojaksolla työskennellään harjoitusten parissa enimmäkseen itsenäisesti ja opettaja toimii ohjaajana. Opintojakson opiskelu vahvistaa opiskelijan monitieteistä ja luovaa osaamista. 

Tavoitteet 

  • Lukio-opinnoissa käytettävän tietokoneen peruskäyttötaidon saavuttaminen 
  • Tiedostonhallinnan työkaluihin tutustuminen 
  • Lukio-opinnoissa ja ylioppilastutkinnossa käytettäviin ohjelmistoihin tutustuminen 

Keskeiset sisällöt 

  • Omassa käytössä olevan tietokoneen ominaisuuksiin tutustuminen 
  • Lukio-opinnoissa sovellusten peruskäyttö (Abitti-koejärjestelmässä olevat välineet) 
  • Pilvipalvelut ja opiskeluympäristöt (Google G Suite, Peda.net) 

Arviointi 

Opiskelija saa ohjaavaa palautetta harjoitustehtävistä ja opintojakso arvioidaan suoritusmerkinnällä (suoritettu/hylätty).

TT2 Ohjelmointi (2op)

Opintojakson kuvaus 

Opintojaksolla opitaan teknologian taustalla olevaa tiedonkäsittelyä ja sen merkitystä yhteiskunnassa. Tutustumme johonkin ohjelmointikieleen koodaamisen kautta. Opintojakson opiskelu vahvistaa monitieteistä, luovaa ja yhteiskunnallista osaamista. 

Tavoitteet 

  • Sovellusten toiminnan ymmärtäminen 
  • Ohjelmakoodin lukutaidon hallinta 
  • Ohjelmointikielen perusrakenteiden hallinta 
  • Ohjelmointiympäristön hallinta 

Keskeiset sisällöt

  • Ohjelmointiympäristön asentaminen ja käyttäminen 
  • Algoritmi 
  • Muuttujan ja vakion käsitteet 
  • Ohjelmointikielen rakenteet: valintalauseet, toistolauseet 
  • taulukoiden käsittely 
  • tiedostojen käsittely 

Arviointi 

Opiskelija saa ohjaavaa palautetta harjoitustehtävistä ja opintojakso arvioidaan suoritusmerkinnällä (suoritettu/hylätty). 

TT3 Peliohjelmointi (2op)

Opintojakson kuvaus 

Opintojaksolla tutustutaan peliohjelmointiin, pelien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Oppimisympäristö ja pelimoottori sovitaan kurssin aluksi. Pelimoottorina voi toimia esimerkiksi Unity.  Opintojaksolla työskennellään harjoitusten ja pelin toteuttamisen parissa enimmäkseen ryhmittäin ja opettaja toimii ohjaajana. Opintojakson opiskelu vahvistaa monitieteistä ja luovaa osaamista. 

Tavoitteet 

  • Luovien prosessien aloittamisen menetelmiin tutustuminen  
  • Tehokkaan tiimityöskentelyn oppiminen 
  • Peleissä tarvittavien ohjelmointikielen perusrakenteiden hallinta  
  • Projektin ajan hallinnan ja osatehtävien jakamisen harjoittelua
  • Pelien tekemisessä tarvittaviin sovelluksiin ja välineisiin tutustuminen

 Keskeiset sisällöt 

  • Tiimiytyminen 
  • Projektin hallinnan taidot
  • Ohjelmointitaidot

Arviointi

Opintojakso arvioidaan suoritettu/hylätty.