Tilan kuvaamisen keinot

TILAN KUVAAMISEN KEINOT - PERSPEKTIIVI ELI SYVYYSVAIKUTELMA KAKSIULOTTEISELLA KUVAPINNALLA

KATSO YLE AREENASTA: What the fakta: Kultainen leikkaus
https://areena.yle.fi/1-50007379?fbclid=IwAR3VxDUUD8q09pllkuF00FB-DwyTLgEsER3keL40jnlqyg9VXyiyGwFLAJM


TILAN KUVAAMISEN KEINOT - PERSPEKTIIVI ELI SYVYYSVAIKUTELMA KAKSIULOTTEISELLA KUVAPINNALLA


Kuvapinnalla on kaksi ulottuvuutta: pituus ja leveys. Kolmas ulottuvuus eli syvyys puuttuu. Kuvataiteessa kaksiulotteiselle pinnalle voi luoda vaikutelman eli illuusion tilasta monella eri keinolla.

1. Ääriviivan terävyys

  • selkeä ääriviivaiset kohteet näyttävät olevan lähellä
  • utuisemmin kuvatut kohteet painuvat taka-alalle
  1. Valo ja varjo
  • kohteen pinnalla olevan paikallisvarjon avulla voidaan luoda syvyysvaikutelmaa
  1. Päällekkäisyys ja peittäminen
  • osittain toisen kohteen takaa näkyvät kohteet tekevät kuvaan syvyyttä
  1. Pintarakenne eli tekstuuri
  • pelkistä ääriviivoista koostuva kuva vaikuttaa litteämmälle kuin vaikka karvainen tai muhkurainen kuvapinta
  1. Kokoperspektiivi
  • etäämpänä olevat kohteet näyttävät kuvassa pienemmiltä, vaikka ne olisivat samankokoisia kuvan etualalla oleviin kohteisiin verrattuna, esim. Amélie Lundahl, linnanrauniot



  1. Viivaperspektiivi
  • ihmissilmä tulkitsee näkymää kuvassa seuraamalla, miten suorat reunaviivat ja tasot kallistuvat ja lähentyvät toisiaan -> ilmiötä kutsutaan viivaperspektiiviksi
  • yhden pakopisteen perspektiiviä käytetään silloin, kun kuvataan objektia, jota katsotaan suoraan edestä päin,
    esim. Hugo Simberg, Tanssi sillalla, 1903






  • kuvassa voi olla kymmenenkin pakopistettä
  • pakopisteen sijainti vaikuttaa kuvakulmaan, esim. lintu- ja sammakkoperspektiivi
  1. Väriperspektiivi
  • lämpimät sävyt tuovat kuvatun kohteen lähelle
  • siniset, viileät sävyt kertovat etäisyydestä ja poispäin kulkemisesta
  • vaalea väri suurentaa, tumma pienentää, vierekkäin tai peräkkäin ne luovat taas aivan erilaisen vaikutelman
  • esim. "Kun oikein korkealta katselee metsämaisemaa, on lähellä oleva metsikkö aidon metsänvihreä. Etäämpänä sen vihreys muuttuu siniseksi, ensin tummansiniseksi ja sitten vaaleammaksi sitä mukaa kun välimatka kasvaa. Horisontissa metsän kirkas vihreys on muuttunut vaaleansiniseksi, joka lopulta katoaa taivaanrantaan."
  • esim. Eero Järnefelt, Maisema Kolilta, 1928


  1. Ilmaperspektiivi
  • värit heikkenevät ja muuttuvat sinertäviksi kun katse etenee kohti taustaa
  • kuvatut kohteet vaalenevat asteittain kuvan taka-alaa kohti
  • esim. luonnonmaisemassa kauempana sijaitsevat kohteet näyttävät vaaleammilta ja viileämmiltä kuin lähellä sijaitsevat, samalla kaukana sijaitsevien kohteiden ääriviivat muuttuvat utuisiksi -> tämä perustuu ilmakehän vaikutukseen
  • esim. https://www.flickr.com/photos/gord99/7277617204/in/photostream/



TILAN KUVAAMISEN KEINOT.docx