Ohjelmointikerho (4-6lk)

Tervetuloa

Kerhossa harjoitellaan

  • sosiaalisia taitoa
  • tietokoneen käyttöä
  • ohjelmointia

Lisäksi tutustutaan tekoälyyn tekstin ja kuvien luomisessa.

Maanantai 15.4

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
3D Piirtäminen
  1. Avaa Tinkercad Ryhmään liittymissivu osoitteessa Tinkercad - Join class
  2. Laita ryhmäkoodiksi D29DIBMK9
  3. Sivu kysyy seuraavaksi Nickname -tunnusta. Saat sen opettajalta. Tunnus on muotoa koodari?? ,missä ? paikalla on numero
  4. Tutustutaan yhdessä sivustoon ja 3D mallien piirtämiseen.


Muuta
  • Ensi viikolla Joensuun -reissu. Olethan palauttanut lupalapun?

Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua ja koodausta voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 25.3

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
Piirtäminen
  1. Avaa Paint-ohjelma
  2. kuvan koko 800 x 600 pikselia
  3. Piirrä peliin aloituskuva
  4. Tallenna samaan kansioon missä peli on nimellä aloitus (tiedostomuodoksi valitaan jpg)
Ohjelmointi
  • Avaa Spyder -ohjelma
    1. poista aikaisempi koodi
    2. kopio koodi täältä. Liitä kopioitu koodi poistetun koodin paikalla.
    3. testaa toimivuus. Seuraavien asioiden pitäisi toimia:
      1. Aloituskuvan pitäisi näkyä n. 5 sekuntia ennen pelin alkamista
      2. Taustamusiikkin pitäisi soida koko ajan 
      3. Ammuttaessa pitäisi kuullua Laser -ääni
      4. Pistelaskurin pitäisi toimia (+1p osumasta, -1p hudista, -1p karkuun päässeestä vihollisaluksesta)
      5. jos pisteet menee alla 0, niin teksti Game Over 

Muuta
  • tutustutaan Joensuun -reissun lupalappuun.

Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua ja koodausta voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 18.3

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 

Ohjelmointi
  • Avaa Spyder -ohjelma
    1. poista aikaisempi koodi
    2. kopio koodi täältä. Liitä kopioitu koodi poistetun koodin paikalla.
    3. Lataa oma taustamusiikki peda.netistä tietokoneelle ja siirrä se peli-kansioon. Muuta nimeksi tausta.ogg.
    4. testaa toimivuus. Seuraavien asioiden pitäisi toimia:
      1. Taustamusiikkin pitäisi soida koko ajan 
      2. Ammuttaessa pitäisi kuullua Laser -ääni
      3. Pistelaskurin pitäisi toimia (+1p osumasta, -1p hudista, -1p karkuun päässeestä vihollisaluksesta)
      4. jos pisteet menee alla 0, niin teksti Game Over 

Muuta
  • tutustutaan Joensuun pajoihin

Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua ja koodausta voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 11.3

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Äänten (Taustamusiikki ja efektit) tekeminen peliin
    1. iPad - Garageband
    2. Tutustutaan yhdessä Garagebandiin
      1. Drummer - Elektroninen - Live Loopsit (esim. Dubstep tai EDM)

Ohjelmointi
  • Siirretään taustamusiikki ja efektit seuraavalla kerralla.

Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua ja koodausta voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 26.2

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Suunnittelua
    1. piirretään peliin ammuttavat kohteet (maali).
    2. avaa Piskel - (piskelapp.com)
    3. kuvan koko 32x32 pikseliä.
    4. maali voi olla esim. kivi tai avaruusalus (keula osoittaa alaspäin)
    5. tallenna kuva peli -kansioon nimellä maali. Kuvaformaatti on png.

Ohjelmointi
  • Avaa Spyder -ohjelma
    1. poista aikaisempi koodi
    2. kopio koodi täältä. Liitä kopioitu koodi poistetun koodin paikalla
    3. testaa toimivuus
  • Tutkitaan koodia. Miten saadaan muutettua fontin asetuksia.
  • Saatat tarvita RGB -värikoodeja, niitä löytyy täältä.


Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua ja koodausta voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 19.2

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Suunnittelua
    1. piirretään peliin oma avaruusalus.
    2. avaa Piskel - (piskelapp.com)
    3. kuvan koko 64x64 pikseliä.
    4. aluksen keula osoittaa ylöspäin.
    5. tallenna kuva peli -kansioon nimellä alus. Kuvaformaatti on png.

Ohjelmointi
  • Avaa Spyder -ohjelma
    1. poista aikaisempi koodi
    2. kopio koodi täältä. Liitä kopioitu koodi poistetun koodin paikalla
    3. testaa toimivuus
  • Tutkitaan koodia. Miten saadaan muutettua fontin asetuksia.
  • Saatat tarvita RGB -värikoodeja, niitä löytyy täältä.


Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua ja koodausta voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 12.2

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan Paint -ohjelma.
    1. piirretään peliin tausta esim. avaruus-teema
    2. kuvan koko 800x600
    3. tallenna kuva peli -kansioon nimellä tausta. kuvaformaatti on jpg

Ohjelmointi
  • Avaa Spyder -ohjelma
    1. poista aikaisempi koodi
    2. kopio koodi täältä. Liitä kopioitu koodi poistetun koodin paikalla
    3. testaa toimivuus
  • Tutkitaan koodia. Miten saadaan muutettua fontin asetuksia.
  • Saatat tarvita RGB -värikoodeja, niitä löytyy täältä.


Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua ja koodausta voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 5.2

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive (Outlook)
      1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
      2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
      3. Avaa Ohjelmointikerho kansiossa oleva Koodit word-tiedosto
  5. Avaa Spyder -ohjelma

Ohjelmointi
  • Kokeillaan Spyder -ohjelman toimivuus ja koodataan ohjelma-ikkunan luominen
  • Saatat tarvita RGB -värikoodeja, niitä löytyy täältä.
  • Kokeillaan neliön (suorakaiteen) lisäämistä luotuun ohjelma-ikkunaan ja sen animoimista


Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua ja koodausta voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 29.1

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive (Outlook)
      1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
      2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
      3. Avaa Ohjelmointikerho kansiossa oleva Koodit word-tiedosto
  5. Avaa Spyder -ohjelma

Ohjelmointi
  • Kokeillaan Spyder -ohjelman toimivuus ja koodataan ohjelma-ikkunan luominen
  • Saatat tarvita RGB -värikoodeja, niitä löytyy täältä.


Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua ja koodausta voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 22.1

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive (Outlook)
      1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
      2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
      3. Avaa Ohjelmointikerho kansiossa oleva Koodit word-tiedosto
  5. Kokeillaan Spyder -ohjelman toimivuus... jos ei toimi siirry seuraavaan kohtaan
  6. Avataan selaimessa uusi välilehti ja mennään sivulle trinket.io

Ohjelmointi
  • harjoittellaan for ja while -komennot
  • kerrataan for komennon ja satunnaislukujen käyttöä
  • Kerrataan print -komento
  • Kerrataan muuttujien käyttöä
  • Kerrataan input -komentoon
  • kerrataan print komennossa numeroiden ja kirjainten käyttöä
  • kerrataan laskutoimituksia + - * / 
  • kerrataan koodin kommentointia
    • kommentit eivät vaikuta koodiin. kommenttirivi alkaa # -merkillä
  • kerrataan ehto-lauseiden käyttämistä (if)


Kymmensormi -harjoittelua ja koodausta 

  • Kymmensormi harjoittelua voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.


Maanantai 15.1

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive (Outlook)
      1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
      2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
      3. Avaa Ohjelmointikerho kansiossa oleva Koodit word-tiedosto
  5. Windows
    • tehtävien hallinta (ctrl+alt+del)
    • asetukset - windows update
  6. Avataan selaimessa uusi välilehti ja mennään sivulle trinket.io

Ohjelmointi
  • harjoittellaan for ja while -komennot
  • harjoitellaan satunnaislukujen käyttöä
  • Kerrataan print -komento
  • Kerrataan muuttujien käyttöä
  • Kerrataan input -komentoon
  • kerrataan print komennossa numeroiden ja kirjainten käyttöä
  • kerrataan laskutoimituksia + - * / 
  • kerrataan koodin kommentointia
    • kommentit eivät vaikuta koodiin. kommenttirivi alkaa # -merkillä
  • kerrataan ehto-lauseiden käyttämistä (if)


Kymmensormi -harjoittelua

  • Kymmensormi harjoittelua voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.

Maanantai 8.1

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive (Outlook)
      1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
      2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
      3. Avaa Ohjelmointikerho kansiossa oleva Koodit word-tiedosto
  5. Pikanäppäintoimintojen
    • WIN + E
    • WIN + D
    • WIN + nuoli vasemmalle / oikealle
    • WIN + nuoli ylös / alas
    • WIN 
    • ALT + Sarkain (TAB)
  6. Avataan selaimessa uusi välilehti ja mennään sivulle trinket.io

Ohjelmointi
  • harjoittellaan for ja while -komennot
  • harjoitellaan satunnaislukujen käyttöä
  • Kerrataan print -komento
  • Kerrataan muuttujien käyttöä
  • Kerrataan input -komentoon
  • kerrataan print komennossa numeroiden ja kirjainten käyttöä
  • kerrataan laskutoimituksia + - * / 
  • kerrataan koodin kommentointia
    • kommentit eivät vaikuta koodiin. kommenttirivi alkaa # -merkillä
  • kerrataan ehto-lauseiden käyttämistä (if)


Kymmensormi -harjoittelua

  • Kymmensormi harjoittelua voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • Jos kirjaudut tunnuksella ja tunnus on muotoa etunimesi.sukunimesi ja salasanan saat opettajalta
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.

Maanantai 4.12

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
    2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
    3. Avaa Ohjelmointikerho kansiossa oleva Koodit word-tiedosto
  5. Kerrataan näppäimistön käyttöä ohjelmien avaamisessa ja tekstinsyöttämisessä (ei saa käyttää hiirtä)
  6. Avataan selaimessa uusi välilehti ja mennään sivulle trinket.io
Koodaus

  • Kerrataan print -komento
  • Kerrataan muuttujien käyttöä
  • Kerrataan input -komentoon
  • kerrataan print komennossa numeroiden ja kirjainten käyttöä
  • kerrataan laskutoimituksia + - * / 
  • harjoitellaan koodin kommentointia
    • kommentit eivät vaikuta koodiin. kommenttirivi alkaa # -merkillä
  • harjoitellaan ehto-lauseiden käyttämistä (if)
    • käytetään vertailuoperaatoreita
      • < pienempi kuin, <= pienempi tai yhtäsuuri kuin
      • > suurempi kuin, >= suurempi tai yhtäsuuri kuin
      • == yhtäsuuri kuin
      • <> tai != eri suuri kuin

Kymmensormi -harjoittelua

  • Kymmensormi harjoittelua voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.

Maanantai 27.11

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
    2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
  5. Harjoitellaan näppäimistön käyttöä ohjelmien avaamisessa ja tekstinsyöttämisessä (ei saa käyttää hiirtä)
  6. Tutustutaan pikseligrafiikkaan ja mennään sivulle Piskel - (piskelapp.com)
Pikseligrafiikka

Voit hake googlen kuvahaussa esimerkkejä avaruusaluksista hakusanoilla: cool 32x32 pixcel starship

  • Käydään yhdessä sivustolla olevan ohjelman perustyökalut
  • Piirretään oma avaruusalus
  • Piirretään vastustajan alus
  • Piirretään oman aluksen ammus

Kymmensormi -harjoittelua

  • Kymmensormi harjoittelua voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.

Maanantai 20.11

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
    2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
    3. Avaa Ohjelmointikerho kansiossa oleva Koodit word-tiedosto.
  5. Avataan selaimessa uusi välilehti ja mennään sivulle trinket.io
Ohjelmointi

  • Kerrataan print -komento
  • Kerrataan muuttujien käyttöä
  • Kerrataan input -komentoon
  • harjoiteellaan print komennossa numeroiden ja kirjainten käyttöä
  • harjoitellaan laskutoimituksia + - * / 
  • harjoitellaan ehto-lauseiden käyttämistä

Kymmensormi -harjoittelua

  • Kymmensormi harjoittelua voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.

Maanantai 13.11

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
    2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
    3. Avaa Ohjelmointikerho kansiossa oleva Koodit word-tiedosto.
  5. Avataan selaimessa uusi välilehti ja mennään sivulle trinket.io
Ohjelmointi

  • Kerrataan print -komento
  • Harjoitellaan muuttujien käyttöä
  • Harjoitellaan input -komentoon
  • Yhdistetään print komennossa numeroita ja kirjaimia

Tekoäly (kuvan luominen)

  • katsotaan viime kerralla lähetettyjen sähköpostien tulokset (teksti -> kuvaksi)


Kymmensormi harjoittelua

  • Kymmensormi harjoittelua voit tehdä seuraavalla sivustolla https://varkaus.nappistaituri.fi
    Kirjautuminen tapahtuu MpassID:n avulla (wilma-tunnus) tai tunnuksella.
  • katsotaan sivuston käyttö yhdessä.

Maanantai 6.11

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Avaa kurssin kotisivu Peda.net -palvelussa. Löytyy Suosikit -valikosta (jos laitoit sen viime kerralla).
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
    2. Avaa Ohjelmointikerho -kansio
    3. Avaa Ohjelmointikerho kansiossa oleva Koodit word-tiedosto.
  5. Avataan selaimessa uusi välilehti ja mennään sivulle trinket.io
    1. Kopio Koodit -tiedostossa oleva teksti ja liitä se trinket.io sivulle. 
Ohjelmointi

  • Kerrataan print -komento
  • Tutustutaan muuttujiin.
  • Tutustutaan input -komentoon


Tekoäly (kuvan luominen)

  • Luodaan teksti jonka pohjalta kuva luodaan esim. Musta kissa ajaa mopolla pimeällä kadulla himmeiden katuvalojen alla. Kissalla on punainen hattu ja nahka saappaat. Mopossa on tehokas V8 kone. Vesiväri.
  • Kirjoitetaan teksti sähköposti -viestiin ja lähetetään se jari.kinnunen@edu.varkaus.fi
  • sähköposti -ohjelma löytyy office 365 -palvelusta Outlook-nimellä.


Näppistaituri

  • Näppistaituriin voit kirjautua seuraavasta linkistä https://varkaus.nappistaituri.fi/
  • voit kirjautua MPASSid (wilma-tunnukset) avulla tai opettaja voi luoda tunnuksen

Maanantai 30.10

Tietokoneet

  1. Tietokoneen käynnistäminen
  2. Kirjautuminen tietokoneelle
  3. Www-selaimen avaaminen (Edge)
    1. Tutustutaan kerhon kotisivuun Peda.net -palvelussa. 
    2. Peda.net - varkaus - Waltterin koulu - Oppiaineet - Valinnaisaineet - Ohjelmointikerho 
  4. Avataan selaimessa uusi välilehti ja kirjaudutaan office 365 -palveluun.
    1. Office 365 palvelussa valitaan OneDrive
    2. luodaan uusi kansio Ohjelmointikerho -nimellä
    3. Luodaan Ohjelmointikerho kansioon uusi Word-tiedosto ja nimetään se Koodit
  5. Avataan selaimessa uusi välilehti ja mennään sivulle trinket.io
Ohjelmointi

  • Tutustutaan Print -komentoon
  • Tehdään itselle ascii-intro (tekstipohjainen kuva esim omasta nimestä). Käytetään suunnittelussa apuna kynää ja ruutupaperia.
    • Suunnittelun jälkeen laitetaan teksti trinket.io -sivustolla eli muutetaan se koodiksi.
    • MUISTA OTTAA KOPIO TEKSTISTÄ JA TALLETTAA SE Koodit word-tiedostoon.
  • alempa on esimerkkejä ascii -piirroksista

Esimerkki koodista.

print("+---------------+")
print("| JARTSA K |")
print("+---------------+")

Näppistaituri

  • Näppistaituriin voit kirjautua seuraavasta linkistä https://varkaus.nappistaituri.fi/
  • voit kirjautua MPASSid (wilma-tunnukset) avulla tai opettaja voi luoda tunnuksen

ASCII (merkkipohjaisia) kuvia teksteillä

               ////
               (O O)
 --------oOO----(_)---------------
I           NameRemoved           I
I      Complaint  Received        I
I      10 year later... slow      I
 ----------------------oOO--------
              I__I__I
               II II
              ooO Ooo
                           _\|/_
                           (o o)
            +-----------oOO-(_)-OOo-----------+
            |       jartsa kinnunen           |
            |   Pte. J.E. Uriburu 1234 - 12A  |
            |       1114 - Buenos Aires       |
            |            ARGENTINA            |
            |                                 |
            |     Tel:                        |
            |   E-mail:                       |
            +---------------------------------+
                          (_| |_)
                       _..-'(                       )`-.._
                    ./'. '||\\.       (\_/)       .//||` .`\.
                 ./'.|'.'||||\\|..    )O O(    ..|//||||`.`|.`\.
              ./'..|'.|| |||||\`````` '`"'` ''''''/||||| ||.`|..`\.
            ./'.||'.|||| ||||||||||||.     .|||||||||||| ||||.`||.`\.
           /'|||'.|||||| ||||||||||||{     }|||||||||||| ||||||.`|||`\
          '.|||'.||||||| ||||||||||||{     }|||||||||||| |||||||.`|||.`
         '.||| ||||||||| |/'   ``\||``     ''||/''   `\| ||||||||| |||.`
         |/' \./'     `\./         \!|\   /|!/         \./'     `\./ `\|
         V    V         V          }' `\ /' `{          V         V    V
         `    `         `               V               '         '    '


               **************************************************
               *                                                *
               *                                                *
               * Email:                                         *
               * HomePage:                                      *
               * Tel. #:                                        *
               * Pager #:                                       *
               **************************************************
               ___
______________  | |_  _    /\ ._ _|_ o _     _. _ o _.._  _____________
                | | |(/_  /--\| | |_ |(_||_|(_||  |(_|| |
                   _                    |                        __
                  |_) _  _ |   |\ | _ _|_     _  _ |            (00)
                  |_)(_)(_)|<  | \|(/_ |_\/\/(_)|  |<           / /
                                                               / (___
       www.antiquarian.com...home of the Antiquarian BookWorm  \_____)

Maanantai 23.10


Tietokoneet

  • Tietokoneille kirjautuminen
  • Tietokoneeseen tutustuminen: painikkeet, johdot ja tietokoneen eri osat
  • Nettiselaimen käyttöönotto: nettisäännöt ja selaimen toiminnot 
  • Kirjaudutaan O365 -sivustolle
  • Luodaan OneDriveen kansio Ohjelmointikerho


Ohjelmointi, Python

  • Tutustutaan trinket.io -sivustoon
  • Tutustutaan Print -komentoon

Näppistaituri

  • Näppistaituriin voit kirjautua seuraavasta linkistä https://varkaus.nappistaituri.fi/
  • voit kirjautua MPASSid (wilma-tunnukset) avulla tai opettaja voi luoda tunnuksen