Kahdeksas kerta: Scratch ja koodaustunti 1

1. Täällä on tänään


2. Ohjelmointi eli koodaaminen on ohjeiden antamista

- Kokeillaan koodata kaverille taukojumppa
- Valitse kuusi palikkaa ja laita ne haluamaasi järjestykseen.
- Pari suorittaa palikkojen ohjeistaman taukojumpan koodien mukaisesti.

punainen taputa kolme kertaa
sininen tee kyykkyhyppy
vihreä pyöri ympäri kolme kertaa
valkoinen kurkota kattoon
violetti tee X-hyppy
ruskea pyöritä käsiäsi kolme kertaa
oranssi kosketa varpaitasi
keltainen venytä kylkeä
vaaleanvihreä tee askelkyykky
musta käy kyykyssä


3. No, entäs ne tietokoneet?
- Koneillakin omat kielensä, esimerkiksi pythonjava ja C++
- Onneksi on olemassa myös ohjelmia, joissa voi käyttää valmista koodia kuvamuodossa (graafinen käyttöliittymä)
- Tällainen ohjelma on myös Scratch.

Tutustutaan Scratchissä käytettäviin koodeihin etsimällä niitä käytävältä.
- Saat parin kanssa pelialustan, jossa on viisi koodia. Etsi ne käytävältä.
Merkitse rastilla ne koodit, jotka löysit.
- Tutkitaan yhdessä, mitä koodeilla tehdään.


4. Nyt lähdetään kokeilemaan koodausta!
Näin se toimii.
Välissä tulee ohjevideoita, jotka voi ohittaa.


(Kuulokkeet kuosiin)


5. Luodaan ensin Digitaitajat-pikakuvake työpöydälle.
- Kirjaudu koneelle.
- Avaa nettiselain, esimerkiksi Edge tai Chrome.
- Kirjoita osoiteriville Friitalan koulu.
Etsi valikosta kohta Luokat - Valinnaiset - Digitaitajat
- Nappaa kiinni osoiterivin edessä olevasta lukosta ja raahaa se työpöydälle.


6. Valitse joku näistä:
Angry Birds - Code.org (helpoin)
Minecraft Koodaustunti - Code.org (hiukan haastavampi)
Tanssibileet (2019) - Code.org


- Jos vieläkin tuntuu liian helpolta, voit kokeilla näitä:
Minecraft: Merellinen matka - Code.org
Minecraft: Hero's Journey - Code.org


Seuraava 3-4 valinnainen viikon päästä maanantaina 18.3. klo 13.00-15.00 luokassa 148.
Silloin käymme todenteolla Scratchin kimppuun.