Opintoretket 2019 - 2020

Berliini 23.-26.1.2020

Tammikuun lopussa lukioltamme tehtiin saksan kielen, historian ja yhteiskuntaopin yhteinen opintoretki BerliiniinReissuun lähti 15 opiskelijaa ja 2 opettajaa. Juho Mikola kantoi vastuuta ryhmämme Saksan historiaan syventymisestä, ja Marjo Partanen luovi ryhmää matkan ajan saksan kieliosuuksista huolehtien.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty piti tälläkin reissulla paikkaansa, jehdimme lyhyen matkan aikana paljon. Meillä oli 3 vrk:tta aikaa olla perillä ja sinä aikana tutuiksi tulivat seuraavat paikat: Checkpoint Charlie, Führerin bunkkeri, Mall of Berlin, Potzdamer Platz ja SonycenterJüdischer Denkmal –muistopaikka, Brandenburger Tor, East Side Gallery, Saksan parlamentti, luonnontieteellinen museo, DDR –museo, Berliner Dom, Saksan historiallinen museo, KaDeWe ja Olympiastadion. Vapaa-aikanaan opiskelijat kulkivat kaupungissa vielä oman mielenkiintonsa mukaan lisääkin nähtävyyksissä. Kaikki vierailukohteet saivat kiitosta, mutta suosituimmaksi paikaksi nousi tutustumiskäynti Saksan parlamenttiin. Kohde oli erityisen kiinnostava myös siksi, että sinne ei pääse vierailulle ilman ryhmävarausta ja etukäteisilmoittautumista. Parlamentissa meillä oli tunnin mittainen opastettu kierros, jonka päätti vierailu lasisessa näköalakupolissa. Myös vierailu Olympiastadionilla teki opiskelijoihin erityisen positiivisen vaikutuksen, kiitos erinomaisen oppaan.

Berliini otti meidät sydämellisesti vastaan ja kohteli meitä hyvin. Kaupunki ilahdutti toimivuudellaan ja edullisuudellaan eikä ryhmältä hyytynyt hymy edes pienen metroseikkailun edessä.

Ende gutalles gutBis baldBerlin!

Rooma 9.-12.2.2020

Matkapäiväkirja Rooman reissulta

Saavuimme Roomaan sunnuntai-iltana. Hotellilla käynnin jälkeen lähdimme Fontana de Trevi-suihkulähteelle. Trevi oli mielestäni aivan todella kaunis, ja kävinkin sen luona useasti Roomassa olon aikana. Trevistä tuli yksi lempipaikoistani koko matkan aikana, koska se oli lähellä ja siellä oli itse suihkulähteen lisäksi hyviä ruokapaikkoja. Trevin luona oli aina paljon ihmisiä ja se loi paikalle mukavan tunnelman.

Maanantaina kävimme ensimmäisenä Musei Capitolinissa. Siellä oli erittäin paljon patsaita ja muita antiikin aikaisia kohteita, joita oli ihana katsella. Rakastin museossa oloa ja olisin voinut jäädä sinne pidemmäksikin aikaa. Mielestäni museon hienoin nähtävyys oli Marcus Aureliuksen ratsastajapatsas. Museo sijaitsi kahdessa eri rakennuksessa, ja niiden välillä kuljettiin maanalaisen tunnelin kautta, mikä oli mielestäni hieno ja mieleenpainuva yksityiskohta.

Musei Capitolinin jälkeen menimme Vatikaaniin. Siellä oli todella kaunista, mutta pitkään käveleminen alkoi tuntua siellä epämukavalle. Vatikaanin museossa oli myös meidän lisäksi paljon muita ihmisiä, joten siellä oli kuumaa ja ahdasta. Näitä seikkoja lukuun ottamatta sielläkin oli aivan upeaa. Erityisesti mieleeni jäi rakennusten upeat, pitkät käytävät ja aluetta ympäröivä korkea muuri, joka erottui ympäristöstään selkeästi.

Vatikaanin museosta menimme Pietarin kirkkoon, joka oli myös todella kaunis. Siellä oli myös paljon enemmän tilaa kuin museossa, joten viihdyin siellä paremmin. Mielestäni kirkon kaunein yksityiskohta oli sen suuri kupoli. Pietarin kirkolta kävelimme Hadrianuksen mausoleumin ohi Enkelisiltaa pitkin Pantheonille. Pantheonista mieleeni jäi sen julkisivu ja kupoli, joka on hieman Pietarin kirkon kupoliakin suurempi. Tässä vaiheessa aloin miettimään sitä, että kaikki historialliset kohteet todellakin vain ovat Roomassa kaiken muun kaupungin seassa, joka on minusta aika hullu ajatus.

Tiistaina menimme ensimmäisenä Colosseumille. Siellä oli aivan ihana käydä, mutta kuumuus sekä ihmispaljous oli hieman inhottavaa. Colosseum oli kuitenkin niin suuri, että vaikka ihmisiä oli paljon, siellä ei ollut kovin ahdasta. Colosseumin jälkeen menimme Forum Romanumille. Olin odottanut siellä käyntiä varmaan eniten kaikista ja se ylitti odotukset moninkertaisesti. Mielestäni oli mahtavaa päästä kävelemään upeiden rakennusten keskellä, ja sääkin oli aivan täydellinen.

Forum Romanumin jälkeen kävimme Caracallan kylpylöillä. En osannut odottaa kohteelta paljoa mitään, vaikka olinkin kuullut siitä ennen. Kylpylöistä tuli kuitenkin lempipaikkani koko matkan aikana. Rakastin sitä, että raunioihin pääsi sisälle ja että siellä ei ollut meidän lisäksi melkein ketään. Sinne ei myöskään kuulunut autojen ääniä, vaan vain lintujen laulua, joka oli ihanan rentouttavaa. Caracallan kylpylöiltä menimme päivän viimeiselle kohteelle, joka oli Lateraanikirkko. Kirkko oli todella kaunis ja näimme siellä Paavin valtaistuimen. Tämän jälkeen pääsimme nauttimaan viimeisestä illasta keskenämme ilman opettajia.

Matkasta jäi erittäin positiiviset muistot ja se oli kaikin puolin upea. Mielestäni oli ihanaa, että sai viettää aikaa hyvässä seurassa todella kauniissa ympäristössä, sekä opettajien johdolla että ilman heitä. Päällimmäisenä matkasta jäivät mieleen upeat nähtävyydet, hyvä ruoka, kaunis sää ja mukava seura. Matka oli uskomaton ja sinne lähtöä ei todellakaan ole jäänyt katumaan, päinvastoin. Roomaan jäi kova ikävä, ja matkasta syntyi halu päästä käymään siellä vielä joskus uudestaan.