Erasmus +

Erasmus KA2 (opiskelijat)

2019-2022 Cultural Heritage - from Prejudice to Awareness

Lukiomme on mukana “From Prejudice to Awareness” Erasmus-hankkeessa Koulumme lisäksi hankkeessa on mukana koulut Kroatiasta, Puolasta ja Alankomaista. Hankkeessa käsittelemme esimerkiksi kulttuuriperinnön monimuotoisuutta, ennakkoluulojamme ja asenteitamme sekä eroja ja yhtäläisyyksiä maidemme välillä.

Kroatian matka 9.12.-15.12.2019

Maanantai aamuna kello 4.30 alkoi koulun pihalta matkamme kahden opettajan ja kahdeksan oppilaan voimin kohti Kroatian pääkaupunkia Zagrebia.

Viikon aikana saimme tutustua moniin ihaniin ihmisiinKävimme kiinnostavia keskusteluja ja löysimme hauskoja eroja kulttuureidemme välillä. Pidimme ja saimme olla seuraamassa esitelmiä omasta kulttuuristamme ja ennakkoluuloista eri kulttuureita kohtaan. Päällimmäisenä esitelmistä jäi mieleen Alankomaissa esille tullut uskomus, että Suomessa on huonot nettiyhteydet, koska olemme niin pohjoisessa.

Retkipäivänä matkustimme vuoden 2020 kulttuuripääkaupunkiin Rijekaan, jossa ihailimme maisemia ja kuuntelimme Rijeka esittelyn. Sieltä matkamme jatkui rantakaupunki Opatjaan viettämään vapaa-aikaa. Maistelimme Kroatian perinneruokia “vesikeittoa”, joka muistutti nuudeleiden keitinvettä, mutta oli todella hyvän makuista ja suuria kaalikääryleitä muistuttavia rullia.

Viikon aikana tutustuimme Zagrebiin oppaan johdatuksella, kiertelimme kirkoissa ja kävelimme pienillä mukulakivikaduilla, ihailimme kaupungin upeaa jouluvalaistusta ja näimme erilaisia muistomerkkejä ja hienosti valaistuja rakennuksia. Zagreb tuntui koko ajan turvalliselta kaupungilta. Kiertelimme myös koulua, jossa kroatialaiset opiskelijat opiskelivat. Vierailimme suklaamuseossa ja taidemuseossa, sekä shoppailimme paljon. Vietimme torstai-iltana yhteistä karaoke dinneriä, jossa jokaisen maan ryhmä lauloi omalla kielellään. Lauantaina oli perhepäivä, jolloin kävimme paikallisten nuorten kanssa yhdessä luistelemassa sekä syömässä ja hengailemassa kaupungilla.

Sunnuntaina palasimme Suomeen onnellisena, väsyneenä ja monta kokemusta rikkaampana.

Puolan matka 9.3.-15.3.2020

Maanantai aamuna matkamme alkoi vaille kuusi aamulla. Meitä lähti kahdeksan opiskelijaa ja kaksi opettajaa kohti Puolan Milowkaa.

Tiistai oli ensimmäinen kokonainen päivämme yhdessä. Ikävä kyllä emme päässeet tutustumaan kroatialaisiin, sillä he eivät päässeet matkaan koronaviruksen vuoksi. Päivä sisälsi pääosin tutustumista uusiin ihmisiin. Ensikohtaaminen oli kaikille varmasti tosi jännittävä. Samoin kuin Zagrebissa, pidimme myös Milowkassa esitelmiä. Aiheina oli eri maiden perinteet ja luontoIltapäivällä me lauloimme yhdessä Puolan kansallislauluja ja tanssittiin Puolan kansallistansseja.

Keskiviikkona oli retkipäivä Krakovaan. Krakovassa kävimme museokierroksella juutalaismuseossa ja teimme erilaisia ryhmätöitä. Ryhmätöiden ja museokierroksen jälkeen lähdimme syömään. Ruokailun jälkeen meille pidettiin esittelykierros Krakovassa.

Torstaina tutustuimme Milowkaan suunnistuspelinä. Samana päivänä askartelimme hienoja kukkia. Koronaviruksen vuoksi kaikki paikat oli suljettu, joten päätimme lähteä junalla erääseen puistoon ja tanssimme siellä Puolan, Alankomaiden ja Suomen perinne tansseja. Me opetimme muille letkajenkkaa. Tanssituokion jälkeen lähdimme yhdessä pizzeriaan viettämään iltaa.

Perjantaina vaelsimme katselemaan upeita maisemia vuorille. Samana iltana kokoonnuimme vielä syömään koko porukalla, siinä uskossa, että seuraavana päivänä menisimme yhdessä nuotiolle. Illalla saimme ilmoituksen, että Puola sulkee rajat koronan vuoksi sunnuntaina, jolloin meidän oli tarkoitus lähteä kotiin. Loppu ilta meni jännittyneissä tunnelmissa, emmekä tienneet, mitä seuraavana tapahtuu. Onneksi opettajamme saivat järjestettyä lennot Suomeen jo lauantaiksi.  Haikein mielin hyvästelimme uudet ystävämme perjantai-illan ja lauantai aamun aikana.

Suomeen palasimme viikon karanteeniin sekavin mielin. Matka oli kokonaisuudessaan ihana ja silmiä avaava kokemus. Pandemia ei onneksi pilannut meidän hyvää fiilistä ja tunnelmaa matkan aikana. Ihanaa, että saimme tutustua jälleen uusiin ihmisiin. Seuraavaksi näemmekin kaikki ulkomaan ystävämme suomessa, kun he tänne saapuvat.

Jenna Arffman

Kroatiassa

Puolassa

Tällä hetkellä Erasmus-ryhmämme työstää ennakkotehtävää Suomen maailmanperintökohteista. Seuraava vierailu onkin täällä meillä ja se toteutetaan heti, kun tilanne sen sallii.

Erasmus + hankkeet (henkilökunta / KA1)

2014 -2016 Kansainvälisyys näkyväksi, tavoiteltavaksi ja tutuksi Siilinjärven lukiossa