Toimintakertomus

1.2.2023-31.1.2024

KIIKAN KOULUN VANHEMPAINYHDISTYS RY TOIMINTAKERTOMUS 1.2.2023-31.1.2024

Kiikan koulun vanhempainyhdistys on voittoa tavoittelematon yhteisö, joka tekee työtä Kiikan koulun oppilaiden hyväksi. Yhdistys pyrkii omalta osaltaan varmistamaan, että koulussa olisi kaikki, mitä lapset tarvitsevat koulutyössään ja välitunneilla leikkiessään. Toimimme tiiviissä yhteistyössä opettajien kanssa. Lisäksi toivomme kuulevamme myös oppilailta terveisiä ja toiveita lukukauden aikana.

Vanhempainyhdistys on toiminnallaan pyrkinyt monipuolisesti tukemaan kodin ja koulun välistä yhteistyötä sekä kasvatuskumppanuutta. Lisäksi vanhempainyhdistys on pyrkinyt toimimaan Kiikan alueella vahvana ja aktiivisena vaikuttajana.

Hallituksen varsinainen kausi on yhden vuoden mittainen. Se alkaa 1. helmikuuta ja päättyy 31. tammikuuta. Hallitus muodostetaan joka kevät uudelleen sääntömääräisessä vuosikokouksessa. Kokouksessa hallitukseen valitaan puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri ja varainhoitaja. Tavoitteena on pitää toiminta mahdollisimman avoimena ja hallitukseen sekä yhdistyksen toimintaan pääsee mukaan ympäri vuoden. Menneellä kaudella puheenjohtajana toimi Tanja Kallio, varapuheenjohtajana Maria Kesti ja rahastonhoitajana Katja Suoniemi. Sihteeriksi valittiin Sanna Hinkkanen. Hallituksen muut jäsenet olivat Minna Niskanen, Marja Irri, Hannele Koivuniemi, Outi Kiuttu ja Janika Karimäki.

Hallituksen kokouksia on pidetty yhteensä 4 kertaa koulun APIP-toiminnan tiloissa. Lisäksi on järjestetty yksi yleinen kokous keväällä. Kevätkokous pidettiin 27.4.2023. Hallituksen talous koostuu pääasiallisesti kannatusmaksuista, tapahtumien buffetmaksuista sekä erilaisista myyntikampanjoista.

Toimintakauden aikana toiminta on ollut vilkasta ja suurin osa toimikaudelle suunnitelluista tapahtumista ja toiminnasta pystyttiin toteuttamaan suunnitellusti.

Toimintakauden tapahtumat:

Luokkaretkiavustuksia vuonna 2023 jaettiin seuraavasti luokan oppilasmäärän mukaan 15 € / oppilas, kuudesluokkalaisille 20 € / oppilas
1. luokka (ei avustusta, sillä avustusten jakoperiaatteet muuttuneet)
2. luokka 225,00 €
3. luokka 240,00 €
4. luokka 285,00 €
5. luokka 255,00 €
6. luokka 440,00 €
pienryhmä 135,00 €
yhteensä 1580,00 €

Planetaario koululla

Syksyllä koululle saatiin kiertävä Planetaario opettamaan lapsille avaruuden ihmeitä. Vanhempainyhdistys maksoi Planetaarion kulut 230,00 €.

Taidekahvila 29.-30.10.2023
Vanhempainyhdistys järjesti perinteisen taidekahvilan koulun salissa yhteistyössä koko koulun väen kanssa. 6. luokan oppilaat olivat mukana kahvilassa auttamassa sekä pitivät letitys- ja kasvomaalauspisteitä. He tienasivat työllään 49,20 € luokkaretkeä varten. Raha tilitetään heille luokkaretkiavustuksen yhteydessä.

Tapahtumassa nähtiin hienoja lauluesityksiä ja saatiin ihailla koululaisten syksyn aikana tekemää taidetta. Samalla voitiin kahvitella kanttiinissa. Tapahtumassa oli myös myyjäiset, jonne saatiin tänä vuonna runsaasti myytävää.

Taidekahvilan järjestämisen kuluja oli yhteensä 100,53 €. Tapahtuman myynti oli 890,05 €. Tuotto 789,52 €.

JAR-X oy sukkamyynti
Vanhempainyhdistys järjesti lokakuussa sukkien myyntitempauksen yhteistyössä JAR-X oy:n kanssa. Sukkien luovutus oli taidekahvilan yhteydessä. Sukkia myytiin 3638,50 € edestä ja vanhempainyhdistys sai siitä ostohyvityksenä 30 % eli 1091,55 €.

Joulutervehdys
Vanhempainyhdistys muisti koko koulun oppilaita joulun alla perinteisellä karkkikeppitervehdyksellä, jonka kulut olivat 21,48 €.

Kevätretki 2023

Koulu toetutti suunnitellusti kevätretken trampoliiniparkiin Tampereelle. Tämä toive oli tullut oppilailta äänestyksen myötä. Vanhempaintoimikunta tuki retkeä 1000 eurolla.

Pakastemyynti 5.4.2023
Vanhempainyhdistys järjesti raakapakasteiden myyntitempauksen yhdessä Jokioisten Leipä Oy:n kanssa. Pakasteita myytiin 153 laatikkoa ja vanhempainyhdistys sai siitä ostohyvityksenä 40 % eli 1158,00 €.

Disco 19.5.2023
Vanhempainyhdistys järjesti koululla discon, jossa tanssittiin DJ Stogen tahdittamana. Discon pääsylippu maksoi 2 €, aikuisilta vapaa pääsy. Lisäksi kioskissa oli myynnissä monenlaista herkkua. Discon kuluja oli kioskin tarvikkeista yhteensä 165,94€ ja DJ maksoi 180 €. Kioskin myynti oli 242,00€ ja lippuja myytiin 51kpl. Lipputuotto 102,00€. Tapahtuman tuotto oli tällä kertaa miinusmerkkinen 1,94 euron verran. Tapahtuman pääasiallinen tarkoitus rahankeruun sijasta oli kuitenkin tuottaa lapsille iloa ja mukavaa puuhaa arjen keskelle ja siinä onnistuttiin hyvin.

Kevätherkuttelu jätskillä
Toukokuussa 2023 toimitimme koululle 300,00 €:n S-ryhmän lahjakortin, jolla koulun väki sai hankkia kaikille koululaisille ja koulun henkilökunnalle jätskit kiitokseksi hienosta koulutyöstä. Loput jäljelle jääneet rahat käytettiin koulun kerhojen välipalahankintoihin.

Muistamiset keväällä 2023
Vanhempainyhdistys muistaa perinteisesti kuudesluokkalaisia yläasteelle siirtyviä oppilaita kummioppilaiden jakamilla ruusuilla, tämä muistamisen kulut olivat 81,00 €.

Kevätjuhlassa 2023 muistimme 1.–6. luokkien sekä pienryhmän ”Tsempparia” stipendillä, joka oli 20,00 € S-ryhmän lahjakortti. 7 x 20 €, kulut yhteensä 140,00 €.

Vanhempainyhdistyksen pitkäaikaisen hallituksen jäsenen jäädessä pois toiminnasta, useimmiten lapsen siirtyessä toiseen kouluun, on vanhempainyhdistyksellä tapana muistaa ja kiittää häntä yhdistyksen eteen tehdystä työstä. Tänä vuonna muistettavia ei ollut.

Xylitol pastillit vuonna 2023
Vanhempainyhdistys hankki koululle xylitol -pastilleja. Jokainen oppilas saa päivittäin ruokailun jälkeen ottaa automaatista xylitol-pastillin. Näin vanhempainyhdistys tukee lasten suun terveyttä. Pastilleja tilattiin kahteen otteeseen. Hankintojen kulut olivat yhteensä 691,00 €.

Koulun kerhojen välipalahankintojen tukeminen toimintakaudella
Vanhempainyhdistys tuki koulun kerhojen välipalahankintoja hankkimalla S-ryhmän lahjakortteja 250,00 € arvosta tammikuussa 2023.

Kannatusmaksut vuonna 2023
Koululaisten vanhemmat saavat halutessaan maksaa vuosittaisen kannatusmaksun tukeakseen vanhempainyhdistyksen toimintaa. Asiasta mainitaan vanhempainyhdistyksen syystiedotteessa. Vuonna 2023 niitä tuli tilille syys- ja lokakuussa ilahduttavasti 18kpl (17 x 5 € ja 1 x 15 €) ja niistä kertyi tukea yhteensä 100,00 €.

Muut tapahtumat ja hankinnat
Syksyllä 2023 uudistettiin Kiikan koulun pihassa olevat parkkialueen keskiympyrän istutukset. Uudistus maksoi 110,64 €.

Järjestimme lokakuussa yhteisen syystapahtuman Kiikan Riennon kanssa, jossa vanhempainyhdistys myi ulkoilijoille kahvia, teetä, mehua ja erilaisia leivonnaisia. Tapahtumassa kävi noin 150 ulkoilijaa ja tuotto oli 129,10 € (myynti 163,00 € - kulut 33,90 €).

Sastamalassa on viritteillä yhteistyötä kaikkien vanhempainyhdistysten välille. Puheenjohtaja Tanja Kallio osallistui ensimmäiseen yhteistyöpalaveriin. Tarkoituksena olisi jatkossa jakaa hyviä ideoita ja keinoja toimia ja vaikuttaa.