4. USKONTO

Vinkkejä ussan kokeeseen 1.11.23

Koealue Lipas 8, kpl 1-2.



Kappaleiden lopussa olevat
jotkut tehtävät tulee kokee-
seen.



Lukekaa määritelmiä, mm.
lukukappaleen alussa laati-
kossa mainitut käsitteet.




Vuosilukutehtävä yhdistely-
tehtävänä.




Määritelmiä yhdistelytehtä-
vänä.




Kirjoitettavissa tehtävissä
kannattaa kirjoittaa mieluummin
enemmän kuin vähemmän ja
kokonaisia virkkeitä.




Ajatelkaa omilla aivoillanne.





Kuvat, kuvatekstit, kartat ja
kaaviot pitää myös zekata ulos.




Saattaa tulla kuvan tai kartan
tarkastelutehtävä 




Kirjan takana olevaa sananselitys-
luetteloa on syytä lukea ainakin
ne käsitteet jotka mainitaan
koealueen kappaleissa.




Lisäaikaa saa seuraavan välitun-
nin verran.

9a ussa maanantai 19.12.2016

Katsele pohjustukseksi video roboteista.

Mieti aihetta vastaten ainakin joihinkin seuraavista kysymyksistä:

1) Millaista on hyvä elämä robottien kanssa?
2) Millaista uutta lainsäädäntöä tarvitaan robotteja varten?
3) Miten kristilliset kirkot suhtautuvat robotteihin?
4) Kuka robotin aiheuttamasta onnettomuudesta on vastuussa?
5) Voiko robotin hoidosta kieltäytyä?
6) Onko roboteilla oikeuksia?
7) Millaisia tunteita robotit meissä herättävät?
8) Voiko robotin ohjelmoida erottamaan oikean väärästä?
9) Onko robotti nykyajan ihmiselle uusi Jumala? Pohdi ja ota kantaa.

Arviointi: hylätty / 7 / 8 / 9

Vaeltaja kpl 7

- lapsi toimii annettujen kieltojen ja käskyjen varassa
- JOU: myös palkintojen varassa
- JOU: ongelma: vastuullinen "oikea" kasvatus --> vrt esim lasten kasvatus terroristeiksi ei voi olla mitenkään moraalista
- JOU: kylmä järkeily, rationaalisuus, ei riitä aitoon empatiaan
- moraali ei ole koskaan välinpitämätöntä
- JOU: arki - Miten arki määritellään, kun yhä useampi ihminen haluaa pitää hauskaa?
- valitsemme joka päivä, miten suhtaudumme toisiimme (JOU: ja itseemme)
- JOU: toisia inhoava inhoaa itseään
- JOU: pohdittavaksi... sosiaalisten suhteiden kartta... Kenet nimeäisit omassa arkitodellisuudessasi ihmiseksi, johon suhtaudut...
--- kannustaen
--- masentaen
--- kiinnostuneesti
--- välinpitämättömästi
--- anteeksiantaen
--- tuomiten (JOU: katumusta vaatien)

- arki ei ole sama asia kuin ihannoitu unelmoitu todellisuus
(JOU: Tämä syytä pitää mielessä)

- arjen moraalisuus ei ole korulauseita, sanahelinää, vaan aktiivista hyvien tekojen tekemistä
- monta kertaa ihminen lankeaa naamioimaan kateellisuutensa moraalisuuden kaapuun
(JOU: eikä hän huomaa sitä itse tai ei halua myöntää sitä)
- moraalisuutta osoittaa se, että uskaltaa rehellisesti ja asiallisesti sanoa näkemyksensä ja antaa toisten sanoa näkemyksensä
(JOU: sananvapaus)

Oppilaiden lisäyksiä:
- Ei pitäisi pakottaa omia näkemyksiään muille.
- Onko ihminen turha?
(JOU: Pitääkö kaikesta etsiä hyötyä?)
- Pitääkö kaikki antaa anteeksi?
(JOU: Mandela sanoi, että me voimme antaa anteeksi, mutta me emme koskaan unohda meille tehtyjä vääryyksiä.)

kpl 5 keskiajan kristillinen Eurooppa tiedonhakutehtävä

1. Milloin oli keskiaika?
2. Milloin Länsi-Rooma tuhoutui?
3. Milloin oli kansainvaellukset?
4. Miksi germaanit ja muut pakanakansat omaksuivat kristinuskon?
5. Mitä muita selityksiä on esitetty kääntymykselle?
6. Miten voidaan perustella väite, että kristinusko levisi Euroopassa hitaasti?
7. Ketkä olivat keskiajan lopulla Euroopan viimeisiä pakanoita, jotka kääntyivät kristinuskoon?
8. Miten islamin synty ja leviäminen vaikutti keskiajan kristillisyyteen?
9. Mitä oli ns. kerettiläisvainot keskiajan Euroopassa?
10. Miten Rooman imperiumin vaikutus näkyi keskiajan kristillisyydessä / kirkossa?
11. Miten keskiajan kristityt ymmärsivät maailman?
12. Miten kristinusko näkyi keskiajan taiteessa?
13. Kerro keskiajan kirkkoarkkitehtuurista?
14. Miten ritariromantiikka (trubaduurit jne.) liittyi keskiajan kristillisyyteen?
15. Kerro keskiajan luostarilaitoksesta.
16. Miten lännen ja idän kristilliset kirkot erosivat toisistaan opillisesti, hallinnollis-poliittisesti, taiteen ja kulttuurin osalta?

8c ussa tuntitehtävä ke 25.11.2015

Valitse yksi aihe ja kerää netistä ja kirjasta keskeisiä tietoja. Vastaa täällä tai emailina tai vihkoon. Arviointi hymiöt tai numerot.

Aiheet:

Raamattu
Augustinus
Eksistentialistinen tulkinta Raamatusta
Raamatun ulkopuoliset kristilliset tekstit
Q-evankeliumi
Perisyntioppi
Tanakhin (tooran) ja Vanhan Testamentin eroavaisuudet
Aramea
Jokin osa Raamatusta, ks alla
a) Ensimmäinen Mooseksen kirja
b) Jobin kirja
c) Laulujen laulu
d) Matteuksen evankeliumi
e) Apostolien teot
f) Paavalin kirjeet
g) Johanneksen ilmestys

8-luokan uskonto alkuilmo

8-luokan uskonto
- kristinusko
- oppi
- syntyhistoria
- leviäminen
- kristikunnan kirkot ja suuntaukset
- uskonpuhdistus
- kristinusko Suomessa
- sekä suomalaiset erityispiirteet
- herätysliikkeet
- kristinuskon nykytila
--- maailmalla
--- Suomessa

Arviointiperusteet
TÄRKEÄÄ! NÄITÄ KEHITETÄÄN JA MITATAAN:
- oppilas osoittaa omaa ajattelua
----- mielipiteen ilmaiseminen
----- mielipiteen perusteleminen
-- eri tietojen osaaminen
----- yksityiskohdat
----- laajat kokonaisuudet, suuret linjat
----- vertaileminen
----- arvioiminen
----- luokittelu, määrittely

- itse tehtävät ja toiminta koostuu samanlaisista suorituksista kuin hissassa ja yhtiksessä
----- esim kokeet
----- tuntitehtävät
---------- kirjalliset / keskustelut / kuuntelutehtävät / nettitiedonhaut / projektit / esittävä
----- ks. luokan seinässä info arvioinnista

kokeeseen vinkkejä

ussan kokeessa pääosin samantyyppisiä tehtäviä kuin hissassa ja yhtiksessä

kuten

monivalintatehtäviä
oikein väärin väittämiä
yhdistelytehtäviä
yhdellä sanalla vastattavia pikkukysymyksiä
luettelointitehtävä
pohdiskelu, selittämistehtäviä
jokerina piirustustehtävä (saa ekstrapisteitä)

vinkkejä lukemiseen

silmäile koealue ensin
katsele kuvia
lue kuvatekstit
lue kappaleiden lopussa olevat tehtävät / kysymykset
lue otsikot ja väliosikot
lue koko teksti (myös keltaiset sivut)
sulje kirja
kirjoita vihkoon tai paprulle mitä muistat kyseisestä kappaleesta
zekkaa ulos kirjasta mitä muistit ja mitä et
kaverin kanssa vuorotellen kuulustelkaa toisiltanne
jos vihkossasi paljon huolellisia muistiinpanoja ja suorituksia, lue myös ne

KPL 2 JEESUS - MUISTIINPANOJA, KOMMENTTEJA, POHDINTOJA

Havaintoja ja pohdintoja kpl 2:een

Alkusanat (liittyvät vain osittain kpl 2:een)
Miten minä voisin oppia mitään tekemättä
virheitä oppimisen aikana? Jos en tekisi virheitä,
silloin minun pitäisi olla jo etukäteen ollut oppinut
kaikki asiat virheettömästi, virheettömiksi.
Kaikki vieras ja tuntematon on outoa ja
pelottavaa. Pelkään että se tuhoaa minut,
että astun tappavaan ansaan, satimeen,
saan nelosen kokeesta, jään luokalleni.
Miten muka voisin päästä eteenpäin, kun
edessä on vain pimeä käsittämätön viidakko.
Eikö oppiminen olekaan uuden keksimistä?
En halua tehdä niin, en jaksa, en halua kärsiä.
Oppiminen on kidutusta.
(Pohdittavaksi: Mitä kritisoitavaa on tässä
yksinpuhelussa?)


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

KPL 2.
KUKA OLI JEESUS NASARETILAINEN?
JEESUS - KRISTINUSKON YDIN

Intro

Tämä lukukappale on varmasti uskonnon oppikirjan
tekijöiden ja uskonnon opettajien vaikein ja haastavin...
pitäisi rajallisesti selittää jotain mikä on rajatonta,
tehdä järjellisesti käsitettäväksi jotakin mikä ylittää
järjen käsityskyvyn...

... eittämättä koko oppikirjan tärkein kappale...

... Mitä Maria Valtorta kertoo näyissään Jeesuksesta? ...

historiallinen Jeesus eli Jeesus historiallisena henkilönä
erilaisten historian faktatietojen valossa

kristinuskon Jeesus, opillisessa teologisessa mielessä,
mitä Jeesus opetti ja näiden opetusten tulkitseminen
(ja väärintulkitseminen... kiistelyt... uskonsodat jne)

Jeesus ei-kristillisten maailmankatsomusten
näkemänä, kuten islamin mukaan...

populaarikulttuurin Jeesus, esim.
Hollywood-Jeesus, Jeesus erilaisissa
elokuvissa...

... taide-elokuvissa (esim. Krysztof Kieslowskin "10 käskyä")

...myös humoristisissa (esim. Monty Pythonin "Brianin elämä")

Jeesus kirjallisuudessa, myös fiktiivisessä, esim.
Mihail Bulgakovin "Saatana saapuu Moskovaan"...

Jeesus taiteessa, esim. Albert Edelfeltin
"Jeesus ja Mataleena"

"Hän oli juutalainen - mutta hänestä sai alkunsa
kristinusko." Tämä kohta jäi nakuttamaan päässäni.
Helposti tapakristityt unohtavat tämän.

Jeesus vaikutti Galileassa

Pitäisi osata koko antiikin kulttuuri ja historia...
mutta on koko elämä aikaa oppia... nou hätä...

- Jeesuksen aika 30 jKr. paikkeilla

- syrjäinen Galilean maakunta

- juutalaisen perinteen mukaisesti opettaja, rabbi

- alettiin uskoa, että J. olisi juutalaisten odottama
vapauttajakuningas

- "voideltu" (Kristus, Messias)

- 12 opetuslasta, mm. Pietari, Jaakob, Johannes, Tuomas,
Juudas

- Jeesuksella yksinkertaiset hyvyyden opetukset,
sairaiden parantaminen

Yksi elämä on kuvattu neljässä evankeliumissa

- Uusi Testamentti

- evankeliumit eli ilosanomat, 4 kpl

- Matteus, Markus, Luukas, Johannes

- Markus vanhin 70 jKr. paikkeilla

- Johannes nuorin 90-100 jKr. paikkeilla

- evankeliumit uskonnollisia tekstejä,
ei historiallisia elämäkertoja

Oliko Jeesus todella olemassa?

- roomalaisissa ja juutalaisissa lähteissä Jeesus
mainitaan opettajana tai kansankiihottajana
(ikään kuin kapinallisena)

Jeesuksen sanat ja teot jäivät mieleen

- evankeliumien kirjoittajat korostavat,
ettei Jeesus ollut mikään taikuri

- vaan tärkeää uskon sanoma

- Jeesus opetti yksinkertaisesti arkisin
esimerkein ja vertauksin

- tuolloin asiat opittiin ulkoa tarinoiden,
sananlaskujen ja vertausten avulla
sukupolvelta toiselle

- nykyään googletetaan tai kysytään
chat gpt:ltä

- esim sinapinsiemenvertaus

- Isä, Jumala, rakastaa ihmisiä ja suojelee
ja huolehtii heistä niin kuin paras mahdollinen
isä lapsistaan, niinpä ihmisten ei tarvi
peljätä vaan ylistää ja kiittää Jumalaa

- Jeesus toimi kuin toisinajattelija, mm. auttoi
ja kunnioitti niitä, joita kirjanoppineet
rabbit eivät auttaneet eivätkä kunnioittaneet

[varmaankaan kaikki rabbit eivät olleet
sellaisia ylpistelijöitä, vaan oli paljon
Jeesuksen kaltaisia ja häntä seuranneita
rabbeja]

- rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö

Miksi hyväntekijä teloitettiin kuin rikollinen?
- Jeesuksen temppelimellakka Jerusalemissa:
vallanpitäjät menettäisivät asemansa köyhille
ja vähäosaisille

[syrjityt ja pienituloiset, hyljeksityt ja alhaissyntyiset
ovat parempia ihmisiä kuin yläluokka, sivistyneet ja rikkaat]

- ehtoollisjumalanpalvelus muisto viimeisestä
ehtoollisesta

[ja ihmisen elämän rajallisuudesta / tuonpuoleisen ikuisen elämän rajattomuudesta]
- kiirastorstai
- juutalaiset oppineet syyttivät Jeesusta jumalanpilkkaajaksi
- roomalainen maaherra Pilatus syytti Jeesusta vallankumoukselliseksi
[nykyään ehkä syytettäisiin "terroristiksi" tai "toisinajattelijaksi"?]

Kristittyjen usko ylösnousemukseen on levinnyt koko maailmaan
- Jeesus ei kuollut, monet näkivät hänet
- kristillinen kirkko julistaa, että Jeesus on Jumalan Poika
- Jeesus on tullut maailmaan, että häneen uskovat ihmiset pelastuisivat eli pääsisivät Jumalan yhteyteen
- kristinuskon mukaan Jeesus sovitti ihmiskunnan synnit ristinkuolemalla
- siksi ihmisten ei tarvi pelätä Jumalan rangaistusta
[vrt. toinen asetelma juutalaisuudessa ja islamissa]
- täten ihmiselämä ei pääty lopullisesti kuolemaan, vaan Jumala herättää kuolleet uskovat ihmiset maailmanlopun tullessa
[kristinuskon voimakas ristiriitaisuus elämän ja kuoleman teemassa]
[mutta vanhoina aikoina ei ollut lääkkeitä ja ihmiselämä oli lyhyt, oli köyhää...]

Jeesuksen vaikutus ulottuu yli kirkon rajojen
- vaikutus ei-kristillisiin uskontoihin ja maailmankatsomuksiin
- hyvinkin erilaisten aatteiden edustajat ovat vedonneet Jeesuksen antamaan esimerkkiin
- vrt. esim. kommunistit ja hipit
[googlaa "Oliko Jeesus kommunisti?" tai "Oliko Jeesus hippi?"]
- käsky rakastaa lähimmäistä ehdottomasti ja pyyteettömästi...
[vrt. aiemmin rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen keskitie]
- Islam (Koraani / Muhammed) pitää Jeesusta profeettana eli Muhammedin ennustajana

[Jeesus ei ollut tavallinen ihminen, mutta kenenkään meistä ei tarvitse olla tavallinen. Oppimalla Jeesuksen oppii kaiken. Muuta ei tarvitse, ehkä.]

kirjoita vaeltaja 8 kpl 1:n sinun mielestäsi tärkeitä asioita... voit myös pohtia itse lisää

- maailmassa paljon kristittyjä
eri puolilla ja määrät lisääntyy
koko ajan



- kristinusko elää meissä



- myös monissa arkisissa
asioissa huomaamattamme



- ilman kristillistä kirkkoa ei
olisi nykyistä kehittynyttä
koulutusta Suomessa



- kristinusko on hyvin
opetusintensiivinen uskonto,
sosiaalinen, yhteisöön
suuntautuva, yhteisöllistävä



- lähimmäisenrakkaus kristillinen
hyve no 1



- maailmankartasta huomaa että
kristinusko on muuttunut ikään
kuin ei-eurooppalaiseksi uskonnoksi



- täten hyvä kyseenalaistaa
mitä tarkoitetaan eurooppalaisuudella
tai länsimaalaisuudella ja ovatko
ne tärkeitä



- aiemmin ja yleensä vieläkin
ne usein rinnastetaan
kristinuskoon... tai puhutaan
ns. juutalais-kristillisestä
kulttuuriperinnöstä ja lisäksi
siihen yhdistetään antiikin
kreikkalainen ja roomalainen
korkeakulttuuri



- näitten perinteisten karsinointien kyseenalaistaminen ja jopa hylkääminen tärkeää
- kristinusko maailman suurin uskonto
- voiko väitettä kritisoida?
- on paljon ns tapakristittyjä jotka eivät ole uskossa
- toisaalta on paljon tehouskovaisia mutta nämä lahkot ovat yleensä pieniä
- vanhimmat kristilliset yhteisöt muinaisten jokilaakso- ja maatalouskulttuurien (neoliittinen vallankumous) ajalta ja alueelta eli lähi-idästä ja Afrikasta
- mm Etiopia
- joka kolmas ihminen kristitty
- kristinusko syntyi Jeesuksen elämäntyön ja seuraajiensa kautta
- levisi Roman valtakuntaan ja muualle Välimeren alueella, sitten Alppien pohjoispuoliseen Euroöoppaan
- kirjan mukaan eurooppalainen kulttuuri on vahvasti perustunut kristinuskoon
- tätä näkemystä voi kyseenalaistaa
- monet Rooman valtakunnan jutut eivät ole kristillistä perua
- kansainvaellusten germaani ja muiden heimojen omat perinteet vaikuttavat myös
- Suomessa kristinusko ollut 800 vuotta
- tosin muistettava, että kansanomaiset pakanauskot ym vaikuttaneet jopa 1800-luvulle saakka, varsinkin Itä-Suomessa
- huomattava että kristittyjä elää merkittävinä vähemmistöinä myös ei-kristikunnan alueilla kuten islamilaisessa maailmassa
- esim Iranissa
-paikallinen kulttuuri näkyy kristinuskossa sitä mukaa kun kristinusko levinnyt uusille alueille
- kristinuskon luonteeseen aina kuulunut halu laajentua
- lähetystyö aktiivista
- myös tavalliset ihmiset levittäneet kristinuskoa
- kirjan mukaan kristityt ovat lähimmäisenrakkaudellaan herättäneet ihmetystä ja kunnioitusta maailman eri kulttuurien keskellä
- tätä näkemystä voi kyseenalaistaa, esim julmuudet Amerikoissa, ristiretkillä ja pogromeissa
- kirja korostaa kristittyjen kohtaamia kärsimyksiä
- mm Rooman valtakunnassa ja Neuvostoliitossa
- jotkut kristityt ovat olleet pahoja
- kristityt muodostavat kirkon eli uskovien yhteisön
- roomalaiskatolinen kirkko suurin yksittäinen kristillinen kirkko
- 1500-luvulla protestantismi, reformaatio eli uskonpuhdistus
- mm luterilaisuus
- mutta muitakin
- kaikkia kristittyjä yhdistäviä tekijöitä
----- kolminaisuusoppi (tosin voi tulkita toisin)
----- monoteismi
----- pyhä kirja
- asiassa palataan kysymykseen kuka on kristitty... jotta voitaisiin saada varmuus, mitä on kristinusko
- kirja ei tarkalleen anna valmista vastausta kuka on kristitty vaan täytyy olla avoin eri tulkinnoille, eikä se saa aiheuttaa pahuutta ja väkivaltaa
- kristinuskoon liitettyjä kiusallisia ongelmia keltaisten sivujen lisäteksteissä








högintelligenta smartdiesel ?????????

kristinusko kielessämme

a) Etsi Raamatusta, mikä sanonta tai ilmaisu po. kohdassa tekstissä on.


1. Moos. 3: 1-7

3. Moos. 16: 8-10

Job 1-2

Snl. 26: 27

Matt. 20: 6-9

Matt. 5 : 15

Matt. 7: 6

b) Etsi seuraavat sanonnat tai vertaukset Raamatusta

Ilmestyskirjan peto, 666

Tuhlaajapoika

Silmä silmästä, hammas hampaasta

Susi lammasten vaatteissa

Hävityksen kauhistus




uskonnon tuntitehtävä ma 5.10.2015, luokat 8a, 8c, 8d

Lue Vaeltaja 8 -oppikirjan sivu 4. Kirjoita mitä ajatuksia se herättää sinussa tai esim. mitä käsitteitä tai tärkeitä asioita siinä mielestäsi on.

alla erimerkkimallivastaus

tärkeitä asioita
- kannustaa oppilasta omaehtoisesti ja uteliaalla asenteella opiskella kristinuskoa ja olla kristitty
- oppilaan tavoite myös huomata mitä yhteistä kaikissa eri kristinuskon suunnissa ja eri kristityillä
- positiivinen ja ennakkoluuloton ja suvaitsevainen asenne tärkeää ja teksti yrittää kannustaa siihen

hämmästytti
- lopussa itsenäisen vastuun antaminen vastausten itse löytämiseksi... vastuu on vastausten antamiseen kykenemistä ja uskaltautumista

pohditutti
- pystyyköhän nykynuori muodostamaan ja pohtimaan noin monia kysymyksiä kuin sivulla kapiteeleilla lukee?


en ymmärrä
- vaikutelma muodostuu rivien välistä että tekstin kirjoittajat yrittävät antaa vaikutelman, että kristikunta on yhtenäinen... kuin kunta... vaikka kristilliset kirkot ja suuntaukset erilaisia ja kristinuskon historia hajaantumisen ja eripuraisuuden historiaa...


olen eri mieltä
- edellä tuli esille erimielisyyteni... yhtenäisyyden vaikutelman antaminen tietenkin luo turvallisuuden ja varmuuden tunnetta varsinkin kun elämme epävarmassa ja sekavassa maailmassa

muuta mitä tuli mieleen... pohdintaa
- kristinuskon virallinen julkikuva on ehkä ollut toisenlainen kuin nyt
- ennen korostettu enempi kuria ja hierarkkisuutta eikä rakkautta ja humaaniutta
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä