Blogi

Tallinnassa Unescon Erasmus matkalla 15.1.-19.1.2024

Oriveden lukiolta ja yhteiskoululta oltiin opintomatkalla 15.1-19.1.2024 Tallinnan Humanitaargümnaasium koululla Virossa. Matkan tarkoituksena oli jatkaa yhteistyötä koulun kanssa Unescon tavoitteiden mukaisesti. Mukana oli yhteiskoululta 12 yhdeksäsluokkalaista, kolme lukiolaista ja yksi lukiolla vaihdossa oleva ranskalainen vaihto-opiskelija. Matkalla valitut oppilaat ja opiskelijat kirjoittivat päiväkohtaista päiväkirjaa, josta koostettiin tämä blogi.

Maanantai 15.1.2024

Maanantaina lähdettiin kohti Tallinnaa. Koululta mentiin bussilla ensin juna-asemalle klo 8 aamulla. Junalla mentiin Helsinkiin, josta suunnattiin ratikalla satamaan laivalle. Laivaa ooteltiin joku pari tuntia ennen, kun boarding alkoi. Laivalla kokoonnuttiin ja lähdettiin syömään. Tallinnaan saavuttua mentiin takseilla Tallinn humanitaargümnaasium koululle, jossa me menimme meidän isäntäperheisiin ja lähdettiin viettämään iltaa.  - Siiri, 9.-luokkalainen

Tiistai 16.1.2024

Styroksi on kevyttä – yhtä keveää kuin oloni koko tiistaipäivän ajan seurassa, jonka kanssa minulla oli etuoikeus se viettää. Tämän päivän aikana pääsimme kaikki tekemään tuttavuutta keskenämme erilaisin tutustumis- ja ryhmäytymisleikkien merkeissä. Tuntuikin, että jo heti ensimmäisistä hetkistä lähtien toimimme yhdessä tiiminä, vaikka joidenkin kanssa olimme tavanneet vasta edellisenä päivänä.

Päivä lipui sormien lomasta nopeasti. Pääsimme ammentamaan inspiraatiota tulevaa kuvaustehtäväämme varten nykyaikaisen kuvaustaiteen museosta, Fotografiskasta. Sain ainakin itse yllättyä siitä, minkälaisia kuvia on mahdollista ottaa ja miten valokuvilla on mahdollista vaikuttaa ihmisiin ja heidän tunteisiinsa.

Museokierroksen jälkeen suuntasimme mukavalla porukalla Balti Jaam-torille, jossa keskustelimme pitkän tovin siitä, mitä kukin halusi syödä. Hajaannuimme hiukan eri teille – jotkut söivät aasialaista ja toiset taas puolestaan hampurilaisia. Iltapäivän mittaan kiertelimme kaupoissa ja esimerkiksi virolaisen Kalev-herkkumerkin myymälässä. Pääsimme käymään turistitavaraputiikissakin vanhan kaupungin syövereissä, kun iltapäivä oli jo ehtinyt taittua tähtien valaisemaksi illaksi.

Vähitellen porukka oli pienentynyt, kun pikkuhiljaa kaikki lähtivät suuntaamaan omiin yöpaikkoihinsa. Loppuillasta pelasimme pienellä porukalla Solaris-kauppakeskuksen yläkerrassa Unoa ja pidimme yksinkertaisesti hauskaa. Vaikka päivä oli pitkä, minulla oli suuri hymy huulillani, kun viimein sain ummistaa silmäni nukkumaan mennessäni pehmeällä, lämpimällä sängyllä mieli täynnä uusia kokemuksia ja ihmisiä.

Tänä iltana tunsin olevani etuoikeutettu, koska olin saanut näinkin hienon mahdollisuuden tavata hienoja ihmisiä, joita en olisi muissa yhteyksissä päässyt tapaamaan. Opin uutta sekä paikoista että ihmisistä – omankin koulun tuttavista.

Minulta on usein kysytty, mikä minulle elämässä on tärkeintä. Koen, että muut ihmiset. Sen takia olenkin onnellinen, että tällä reissulla olen jo nyt päässyt tapaamaan ihmisiä, jotka saavat minut tuntemaan itseni hyväksi omassa kehossani ja mielessäni. - Aili, kirjoittajalukiolainen

Keskiviikko 17.1.2024

Aamulla tehtiin omat aamutoimet ja oppilaat matkustivat koululle omilla kyydeillään. Kokoonnuimme saliin ja kerroimme mielipiteitä tiistain koulupäivästä. Kun saimme mielipiteet jaettua meidät, jaettiin n. 5 hengen ryhmiin, joissa aloimme työskentelemään annetun aiheen parissa. Aiheita oli mm. "Life below water" eli elämä veden alapuolella ja tarkoituksena oli näyttää muille oppilaille, että kuinka huonosti asiat ovat veden alapuolella ja että miten elämää sietä voisi parantaa. Erilaisia aiheita oli 5, joista kaikki tekivät oman ryhmätyön kuvien ja piirrosten avulla. 11.45 oli 30min ruokatauko, jonka jälkeen siirryimme takaisin saliin omiin ryhmiimme tekemään töitämme. Vähän kello 15 jälkeen lähdimme kohti vanhan kaupungin ulkojää kenttää, jossa aloimme luistelemaan n. kello 16.00. Luistelu päättyi kello 17.00 ja siitä suuntasimme Kompressor nimiseen pannukakku ravintolaan. Pannukakkuja olimme syömässä koko porukalla ja kun sai syötyä, alkoi vapaa-aika. Osa porukasta jäi vielä hengailemaan Kompressoriin ja toiset lähtivät koteihinsa. - Wilma ja Sanni, 9.luokkalaisia

Torstai 18.1.2024

Torstai alkoi houstperheessä pöytään valmiiksi katetulla aamupalalla, jonka jälkeen lähdimme kohti koulua. Matkaa koululle oli n. 40 minuuttia, mutta matkat oli helppo käyttää keskustelemiseen ja maisemien ihailemiseen.

Koulu alkoi klo 9.00, jolloin muodostimme ensin jo tuttuun tapaan ison piirin tuoleilla ja kävimme läpi edellisen päivän fiiliksiä ja tulevan päivän aikataulua. Yhteisen hetken jälkeen jakauduimme edellisenä päivänä määrättyihin ryhmiin ja jatkoimme esitelmiemme työstämistä. Esitelmien aiheet olivat Unescon 2030 agendasta. Niiden tekemisen ohella meillä oli aikaa keskustella niin oman kuin muidenkin ryhmien jäsenten kanssa ja samalla ryhmät auttoivat toisiaan mm. valokuvaamisessa ja kuvissa poseeraamisessa.

Työskentelemisen välissä kävimme lounaalla koulun ruokalassa ja jotkut pienellä happihyppelyllä. Lounaan jälkeen palasimme saliin viimeistelemään esitelmiä. Samalla ehdimme leikkiä erilaisia leikkejä ja jopa opetella keppihevosella ratsastamista :D Esitelmien valmistuttua jokainen ryhmä esitti oman työnsä ja kaikki kuvat nähtiin isolta screeniltä.

Esitelmien jälkeen muodostimme projektin viimeisen piirin ja kävimme läpi kuluneen viikon tapahtumia ja fiiliksiä. Lopuksi projektia vetäneet opettajat jakoivat kaikille vielä todistukset ja suklaalevyt.

Todistuksien jaon jälkeen alkoi vapaa-aika, ja lähdimme osan porukan kanssa ratikalla kohti Skyparkkia. Siellä vietimme useamman tunnin yhdessä hauskaa pitäen. Trampoliinien kanssa pieneltä onnettomuudelta ei vältytty, mutta tästä huolimatta hyvä fiilis säilyi läpi illan.

Skyparkin jälkeen lähdimme tällä samaisella porukalla läheiseen ravintolaan syömään ja loppuilta vierähtikin siellä. Ryhmäkuvia tuli iltapäivän aikana otettua jos minkälaista ja monenlaisia muistoja luotua, sekä uusia asioita toisesta maasta opittua.

Ravintolasta lähdimme pikkuhiljaa jokainen oman houstimme kanssa houstperheen kotia kohti. Viimeinen kokonainen päivä Tallinnassa oli aikaisempien päivien tapaan mahtava! <3 - Inka, abiturientti

Perjantai 19.1.2024

Aamu alkoi aamutoimilla ja pakkaamisella, kokoonnuttiin hotellilla ja päästiin hyvästelemään virolaiset kaverit. Sen jälkeen lähdettiin taxeilla kohti satamaa ja sieltä sitten pienen odotuksen jälkeen päästiinkin jo laivaan. Laivassa käytiin syömässä ja sitten kaikki teki vähän mitä itse halusi, mm. kävi kaupoilla tai nukkui.

Laivasta päästyä lähdettiin raitiovaunulla kohti rautatieasemaa ja käytiin ostamassa eväät junamatkaa varten. Oli jonkin verran odottelua, joten siinä välissä sai taas käydä omilla ostoksilla tms. Junalla mentiin ensin Tampereelle asti ja siellä vaihdettiin sitten junaa ja lähdettiin kohti Orivettä. Orivedelle saavuttua pääsikin sitten lähtemään jo asemalta kotiin. - Jennika ja Linnea, 9.-luokkalaiset

Kotimatkalla kerätyn palautteen perusteella matka oli kaikille antoisa. Nuoret pääsivät tutustumaan virolaisiin opiskelijoihin ja toteuttamaan luovaa vaikuttamaisprojektia.