TVT oppimisen välineenä

QR-koodiradan avulla oppilaat liikkeelle

YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi
QR-koodirata eri oppiaineisiin koulun lähiympäristöön

Tiivistelmä
Kilpisen koululla on suuri tontti jonka ympärillä kiertää noin kilometrin mittainen pururata. Kun pohdittiin sen valjastamista opetuskäyttöön muutenkin kuin liikuntatunneilla mieleen tuli ensin ajatus perinteisestä luontopolusta opaskyltteineen. Pian lähdettiin kuitenkin miettimään ajatuksen laajentamista. Miten voitaisiin tällaista polkua hyödyntää myös muissa oppiaineissa ja mahdollisesti erilaisissa teemapäivissä? Päätettiin tehdä polun varteen kymmenen "luontopolkutolppaa", mutta tekstilappujen sijaan tolpassa on QR-koodi, joka johtaa sivulle, josta voi taas valita minkä oppiaineen kysymyksen haluaa avata. Siten vaikka jokainen oppiaine voi luoda kymmenen kysymyksen radan, ja sopivana hetkenä oppilaat voivat lähteä viettämään oppituntia kävellen.


LUOKITTELUT
Kohderyhmät
1-9 luokat
Asiasanat
QR-koodi, toiminnallisuus, liikuntaa oppitunneille

KUVAUS
Menetelmän kuvaus
Kilpisen koululla on ollut tapana, että ysiluokkalaisilla on kevään viimeisillä viikoilla KipUp-projektit, joissa he pääsevät toteuttamaan itse suunnittelemiaan projekteja eri teemoista. Yksi ryhmä otti vastuulleen QR-koodiradan rakentamisen. He tekivät hakemuksen Jyväskylän nuorisovaltuustolle ja saivatkin sieltä rahaa materiaaleja varten. Projektiviikon aikana oppilaat tekivät tolpat valmiiksi ja pystyttivät ne pururadan varteen. Sen jälkeen opettajat pääsivät tekemään kysymyksiä omiin oppiaineisiinsa.

Kokemukset: Erinomainen tapa saada liikettä oppitunneille, etenkin ja lämpiminä päivinä oppilaat viettävät mielellään aikaa luonnossa. Opettajan on helppoa muokata kysymyksiä ryhmän mukaan tai tehdä useita sarjoja eri ikäryhmille. Pienenä ongelmana on se, että koulun langaton verkko ei ulotu pururadalle, jolloin koulun laitteita ei voida käyttää lukijoina. Oppilaat ovatkin käyttäneet omia puhelimiaan ja käytännössä oppilaat ovat kiertäneet rataa pienissä 3-4 hengen ryhmissä, jolloin riittää että ryhmää kohden on yksi puhelin käytössä.

MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus
Liikunnan lisääminen oppitunneille, mukavaa ja oppiaineeseen liittyvää tekemistä kevään viimeisille tunneille
Tarvittavat resurssit
Internet yhteydellä varustetut laitteet, joilla QR-koodit luetaan. Jos rata rakennetaan koulun tiloihin voidaan käyttää koulun omia laitteita. Kilpisellä haluttiin saada olemassa oleva pururadalle lisäkäyttöä ja siksi rata tehtiin sinne.

Sovellettaessa otettava huomioon
Oppilaat voivat myös itse suunnitella kysymyksiä ja radan voi yhdistää jonkin opitun asian kertaukseen. QR-koodeista voi aueta kysymysten sijaan videoiota, kuvia tai ihan mitä mielikuvitus antaa myöden.
Lisenssi

KUVAT JA VIDEOT


LINKIT JA LIITTEET
QR-koodirata Kilpisen koulun sivuilla
https://peda.net/id/f3219b7a262

TOTEUTTAJAN TIEDOT
Organisaatio
Jyväskylän kaupunki, Kilpisen yhtenäiskoulu
Toteutusajankohta
Radan rakentaminen kevät 2016, käytössä vuosikausia eteenpäin.
Yhteyshenkilön tiedot julkaistavaksi (Ville Sakomaa, Jyväskylän kaupunki, ville.sakomaa@jkl.fi)
Yhteyshenkilön tiedot käsittelijälle (Ville Sakomaa, Jyväskylän kaupunki, ville.sakomaa@jkl.fi)



Sähköiset kokeet Socrativella



YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi
Sähköisten kokeiden pitäminen Socrative alustalla
Tiivistelmä
Socrative on yksi tarjolla olevista monista sähköisistä koealustoista. Sähköisiin kokeisiin soveltuvia työkaluja ovat mm. Google Forms, O365 Forms, Peda.net lomakkeet ja Kahoot. Sähköiset kokeet tarjoavat mahdollisuuden monipuolisempien kokeiden teettämiseen ja vähentävät opettajan työmäärää korjausvaiheessa automatisoimalla ainakin osan korjaustyöstä. Myös kokeiden jakaminen kollegoiden välillä on helppoa.

Socrative ohjelman hyviä puolia
+ selkeä ja helppo käyttää
+ vähentää opettajan työmäärää. Vie oman aikansa tarkastaa vaikka pistokoe koko luokan oppilailta - puhumattakaan laajemmista testeistä. Socrativella oppilaille saa tarvittaessa tulokset testistä vaikka heti kun se on päättynyt.
+ testit jaettavissa opettajien kesken, yhteistyötä kollegoiden kesken ,työmäärän väheneminen
+ ilmainen
+ vain opettajan tarvitsee luoda tunnuksen
+ mahdollistaa monenlaiset kyselyt, kuten mielipiteiden kartoittamisen, pistarit, kokeet. Mahdollista sisällyttää mukaan myös pelillisiä elementtejä (space race)
+ kokeista saa monipuolisempia ja selkeämpiä ja tyylikkäämpiä. Esimerkiksi lajinjtuntemuskokeissa voidaan kysymyksissä käyttää hyviä värikuvia ja maantiedossa värillisiä karttoja.

+ tulokset saa ulos Excel-taulukkona, jonka voi tallentaa omiin kansioihinsa. Tulokset tallentuvat myös ohjelman "pilveen". Tulokset saa ladattua myös oppilas- tai kysymyskohtaisesti. Erittäin hyvä ominaisuus jos haluaa käydä läpi kokeen onnistumista oppilaan kanssa kahden kesken.

Joitain miinuksia
- antaa tuloksena pistemäärän tai oikeiden vastausten prosenttiosuuden - ei osaa muuttaa pisteitä arvosanaksi. (Itse teen muutoksen jollain netin arvosanalaskureista. Esim: http://www.opinnot.net/yleiset/arvosana.php ) Aina ei tosin ole tarpeenkaan muuttaa pisteitä numeroiksi (esim. pistarit.)
- aina kun otetaan tekniikkaa mukaan tulee teknisten ongelmien mahdollisuus. Socrative tosin on sietänyt hyvin koneiden kaatuilun ja langattoman verkon pätkimisen. Koetta on uudelleen käynnistämisen jälkeen päässyt jatkamaan ja aiemmin annetut vastaukset ovat jääneet muistiin ainakin opettajan taulukkoon.
- tiedostettava yleiset sähköisten kokeiden tuomat rajoitukset. Sähköisten kokeiden tarkistusautomatiikka edellyttää, että tehtävään on selkeä vastaus. Esseetyyppisten yms. erilaisia ajattelutaitoja testaavien tehtävien tarkistus ja kommentointi jää edelleen opettajan tehtäväksi.

LUOKITTELUT
Kohderyhmät
3-9 lk
Asiasanat
sähköiset kokeet, Socrative

LINKIT JA LIITTEET
ohjemateriaalia
https://peda.net/id/f3d40c96c2b

TOTEUTTAJAN TIEDOT
Yhteyshenkilön tiedot julkaistavaksi (Ville Sakomaa, Jyväskylän kaupunki)
Yhteyshenkilön tiedot käsittelijälle (Ville Sakomaa, Jyväskylän kaupunki)



Animaatio iPadilla

YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Animaatio iPadilla
Tiivistelmä: Animaatiopajan pitäminen peruskoulun alaluokilla

LUOKITTELUT
Kohderyhmät: Peruskoulun alaluokkien oppilaat ja opettajat
Asiasanat: animaatio

KUVAUS
Menetelmän kuvaus: Sovittiin tapaaminen opettajan ja samanaikaisopettajan kesken. Ensitapaamisessa päätettiin aikataulut, animaatioiden aiheet sekä ohjeistettiin opettaja animaatioiden taustatöiden tekemiseen. Itse animaation kuvaamiseen ja editointiin käytettiin 4-6 oppituntia ja lopuksi animaatiot laitettiin Peda.nettiin.
Kokemukset: Oppilaat pitivät animaatiopajaa opettavaisena ja mukavana kokemuksena, samoin opettajat.

MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Animaation kuvaaminen, videoeditointi, videon siirtäminen Peda.nettiin.
Tarvittavat resurssit: Yksi iPad/ryhmä, iMotion- ja iMovie-ohjelmat, internetyhteys
Sovellettaessa otettava huomioon:
Lisenssi: peda.net-lisenssi.

KUVAT JA VIDEOT


LINKIT JA LIITTEET
Kaikki kuvaa -tutoriaalit

TOTEUTTAJAN TIEDOT
Organisaatio: Jyväskylän kaupunki
Toteutusajankohta: syksy 2016
Lisätietoja toteutusajankohdasta
Yhteyshenkilön tiedot julkaistavaksi Simo Marttinen, Jyväskylän kaupunki, simo.marttinen@jkl.fi
Yhteyshenkilön tiedot käsittelijälle Simo Marttinen, Jyväskylän kaupunki, simo.marttinen@jkl.fi

LISÄTIETOJA


Miten alkuun robotiikassa? Harjoituksia Lego EV3-ympäristössä.

YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi
Miten alkuun robotiikassa? Harjoituksia Lego EV3-ympäristössä.

Tiivistelmä

Jyväskylän kaupunki on monien muiden kuntien tavoin hankkinut kouluille Lego EV3 robotteja ohjelmoinnin opetuksen avuksi. Tavoitteena on, että jokaisella koululla olisi käytössään muutama robotti omana ja sen lisäksi kaupungin yhteisessä TVT-väline lainaamossa 1-2 koko luokan settiä, joita koulut voivat varailla vuosittain esim. 2-3 viikon ajaksi.

Robotiikka ei ole vaikeaa, mutta se voi tuntua opettajasta raskaalta urakalta kaiken muun kiireen keskellä - etenkin jos kokemusta ei ole vielä karttunut. Vaivannäkö kuitenkin kannattaa, sillä robottien avulla opetussuunnitelmassa peräänkuulutetut ohjelmoinnin peruskäsitteet opitaan nopeasti ja havainnollisesti. Lisäksi voidaan tarjota oppilaille mahdollisuus motivoivaan tekemiseen ja luovaan itsensä toteuttamiseen.


Linkin takaa aukeavaan materiaaliin on listattu asioita jotka kannattaa huomioida robotiikkatuntia suunnitellessa. Mukana myös joukko valmiita harjoituksia mallivastauksineen, joita luokassa voidaan lähteä toteuttamaan.

Nämä harjoitukset on tehty niin, että ne on ohjelmoitavissa Lego Programmer -sovelluksen avulla (saatavilla iPadille, androidille ja chromebookeille). Samat harjoitukset voi tietysti tehdä myös varsinaisen Lego programmer -ohjelman avulla (saatavilla win/mac -koneille), mutta ohjelmointiympäristö on silloin hieman erinäköinen johtuen runsaammista ominaisuuksista.

Jokaisen harjoituksen yhteydessä on lyhyesti käyty läpi, miten tehtävä pohjustetaan ja mitä siinä on tarkoitus oppia. Jokaisesta tehtävästä on olemassa myös yksi mallivastaus, mutta on huomattavaa, että ohjelmoinnissa maaliin voidaan päästä useilla tavoilla Luovuus kunniaan!

Materiaali osoitteessa:
https://peda.net/id/2baa14dcb41

LUOKITTELUT
Kohderyhmät
3-6 luokat (Jos kyseessä ensikosketus materiaali robotiikkaan sopii myös yläkouluun).
Asiasanat
robotiikka, ohjelmointi, Lego EV3

KUVAUS
Materiaali osoitteessa:
https://peda.net/id/2baa14dcb41

MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus
MAteriaalia voidaan käyttää apuna suunniteltaessa alakoulun ohjelmoinin opetusta robotiikkaa hyödyntäen. Harjoitukset on suunniteltu niin, että niillä katetaan alakoulun opetussuunnitelman vaatimukset ohjelmoinnin osalta.

Tarvittavat resurssit
Lego EV3 robotteja (yksi robotti 2-3 oppilasta kohden). Tietokone, iPad tai android laite ohjelmointia varten. Ohjeiden kuvankaappaukset on iPad sovelluksesta, mutta ympäristö hyvin samanalainen myös muissa sovelluksissa.

Lisenssi
Materiaali vapaasti käytettävissä ei kaupalliseen käyttöön
Creative Commons CC BY-NC


TOTEUTTAJAN TIEDOT
Organisaatio
Jyväskylän kaupunki
Toteutusajankohta
Materiaalin suunnittelu ja robotikkapajojen toteuttaminen syksyllä 2016-keväällä 2017. Toivovtaan että materiaali jää käyttöön kouluille jatkossakin.


Yhteyshenkilön tiedot julkaistavaksi (Ville Sakomaa, Jyväskylän kaupunki)



Kasvun kansio - sähköinen oppimishistoria oppimisen tukena

YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Kasvun kansio - sähköinen oppimishistoria oppimisen tukena

LUOKITTELUT
Kohderyhmät: Esiaste, perusaste, toinen aste
Asiasanat: Kasvun kansio, oppimishistoria

KUVAUS
Menetelmän kuvaus: Jyväskylän perusopetuksessa linjattiin käyttöönotettavaksi Kasvun kansio, sähköinen oppimishistoria, alkaen kolmasluokkalaisista syksyllä 2016. Oppilaat perustavat esim Peda.netin Omatilaan Kasvun kansion, jonne tekevät näkyväksi ja tallentavat omaa oppimistaan.
Kokemukset: Oppilaat kokevat työskentelyn mielekkääksi ja oppimishistoria tallentuu. Opettajalle hyödyllinen väline, kanava oppilaan ohjaamiseen. Vanhemmille keskustelun avaaja.

LINKKI Jyväskylän perusopetuksen Kasvun kansion ohjesivulle

TOTEUTTAJAN TIEDOT
Organisaatio: Jyväskylän kaupunki
Toteutusajankohta: syksy 2016 alkaen
Yhteyshenkilön tiedot julkaistavaksi: Hannu Rainerma, Jyväskylän kaupunki, hannu.rainerma@jkl.fi
Yhteyshenkilön tiedot käsittelijälle: Hannu Rainerma, Jyväskylän kaupunki, hannu.rainerma@jkl.fi

LISÄTIETOJA
Kaikki muu mitä tästä hyvästä käytännöstä haluaa kertoa.

iPadin oppimispolku




YLEISTIEDOT
iPadin oppimisplku
Opettajien ja oppilaiden itsenäiseen opiskeluun ja kertaamiseen tarkoitettu Peda.net-sivusto

LUOKITTELUT
Käyttäjät: Peruskoulun opettajat ja oppilaat
Asiasanat: iPad

KUVAUS
Menetelmän kuvaus: Tämän sivuston avulla opettaja tai oppilas voi kerrata samanaikaisopetuspajassa käytyjä ohjelmia.
Kokemukset:

MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: täydennyskoulutus
Tarvittavat resurssit: iPad ja ohjelmat
Sovellettaessa otettava huomioon
Lisenssi Peda.net-lisenssi

KUVAT JA VIDEOT


LINKIT JA LIITTEET
iPadin oppimispolku


TOTEUTTAJAN TIEDOT
Jyväskylän kaupunki
Syksy 2016
Lisätietoja toteutusajankohdasta
Yhteyshenkilön tiedot julkaistavaksi Simo Marttinen, Jyväskylän kaupunki, simo.marttinen@jkl.fi
Yhteyshenkilön tiedot käsittelijälle Simo Marttinen, Jyväskylän kaupunki, simo.marttinen@jkl.fi

LISÄTIETOJA


ThatQuiz matematiikan testeihin ja drillaamiseen

YLEISTIEDOT:
ThatQuiz-sivuston käyttäminen matematiikan testeihin ja drillaamiseen. ThatQuiz-sivusto on monipuolinen matematiikan harjoitteluun sopiva selainpohjainen maksuton sivusto, joka toimii hyvin eri laiteympäristöissä. Jos opettaja kirjautuu sivustolle sisään, siellä voi luoda ryhmälle testejä monenlaisilla reunaehdoilla. Erilaisten harjoitusten linkittäminen esim. drillausta varten onnistuu kirjautumattakin. Sivusto sisältää tehtäviä eskaritasosta lukiotasoon ja on helppo käyttää. Eri kielivaihtoehtoja, mutta ei suomea. Sisältää myös esimerkiksi maantiedon karttatehtäviä.

LUOKITTELUT
Kohderyhmät: matematiikan opettajat eri luokka-asteilla
Asiasanat: matematiikka, perusopetus, lukio, alkuopetus

KUVAUS
ThatQuiz-sivustolla opettaja pystyy käyttäjätunnuksen luotuaan perustamaan ryhmiä oppilaistaan. Oppilaille voidaan määrittää henkilökohtaiset salasanat esimerkiksi testien tekemistä varten. Drillausta varten voidaan linkittää tehtäviä suoraan, jolloin oppilas ei tarvitse mitään tunnuksia tehtäviä tehdäkseen.

Erilaisia harjoitteita on useita ja niissä voidaan linkkikohtaisesti määrittää mm. tehtävien määrä, vaikeustaso, tehtävien eri variaatiot ja tarvittaessa aikaraja tehtävien tekemiseen. Linkki voidaan lisätä luokan omaan oppimisympäristöön, jolloin oppilas voi harjoitella matematiikkaa itselleen sopivana ajankohtana ja hän saa samantien suoran palautteen osaamisestaan.

Opettaja voi luoda oppilailleen myös erilaisia testejä ja seurata niiden avulla oppilaiden osaamista. Testeihin voi määrittää erilaisia reunaehtoja riippuen näkökulmasta, mitä opettaja haluaa testeillä saavuttaa, esimerkiksi järjestelmä tallentaa oppilaan tuloksen vasta, kun tietty pistemäärä on saavutettu (antaa mahdollisuuden harjoitella niin kauan, että asia on opittu).

Luokan tulosten seuraaminen on helppoa, koska yhdestä näkymästä näkee kaikkien oppilaiden kaikkien testien tulokset.

MENETELMÄN SOVELTAMINEN

Harjoitteita voi käyttää monella tavalla, esimerkiksi tutkivaan oppimiseen, opitun asian varmistamiseen tai osaamisen näkyväksi tekemiseen. Testien ja harjoitteiden tekeminen onnistuu hyvin tabletilla tai puhelimella. Tarvitaan ainoastaan nettiyhteys, selainpohjainen ohjelma toimii hyvin eri laitteilla yksinkertaisen toimintansa ansiosta. ThatQuiziin on saatavilla myös ladattava sovellus, mutta se on tarkoitettu lähinnä opiskelijoille, opettaja ei sitä tarvitse.

KUVIA







LINKIT JA LIITTEET

www.thatquiz.org


Äänitiedoston tekeminen ja tallentaminen (OneDrive, Peda.net)

YLEISTIEDOT:
Äänitiedoston tallentaminen OneDriveen ja vienti sieltä peda.netiin. Esimerkiksi kielten opiskelussa oppilaat tekevät usein äänitallenteita ääntämisen harjoittelussa. On hienoa, jos oppilas pystyy keräämään vuosien varrelta omaa ääntämisen harjoitteluaan omaan Kasvun kansioonsa. Luonnollisesti muutkin tallenteet ovat hienoa oppimishistoriaa.

LUOKITTELUT
Kohderyhmät: alakoulu, yläkoulu, lukio
Asiasanat: äänitallennus, kielet, äidinkieli, suullinen ilmaisu

KUVAUS
Oppilas tallentaa puheensa jollakin nauhurisovelluksella, esimerkiksi ipadin QuickVoicella saa tallennettua maksimissaan viiden minuutin mittaisen puheen. Suoraan ipadilta tällaista tallennusta ei saa pedanetiin, mutta jos oppilaalla on pilvipalvelu käytössä, esimerkiksi OneDrive, hän saa vietyä tallenteen sinne. Tiedostojen helpomman hallinnan kannalta OneDriveen kannattaa olla luotuna kansio näitä tallennuksia varten, esim. nimellä 'äänitallenteet'. OneDrivesta oppilas voi edelleen viedä tiedoston peda.netiin esimerkiksi omaan Kasvun kansioonsa, jossa se säilyy oppilaalla käytännössä ikuisesti.


MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Puheen tallentaminen kielten opiskelussa, oppimispäiväkirjatyyppisesti, äidinkielen suullisessa ilmaisussa ym.
Tarvittavat resurssit: ipad, QuickVoice-sovellus (ilmainen), OneDrive, peda.net
Sovellettaessa otettava huomioon: Joillakin puhelimilla puheen tallentaminen tiedostoksi onnistuu suoraan, jolloin tiedostoa ei tarvitse erikseen viedä pilvipalveluun, vaan sen voi viedä suoraan puhelimelta peda.netiin tallennuksen jälkeen.


X-breikeillä hauskaa taukojumppaa oppitunneille

YLEISTIEDOT
X-breikeillä hauskaa taukojumppaa oppitunneille. SlideSharesta löytyy eri aiheisiin liittyviä powerpoint-esityksiä, x-breikkejä, joiden avulla saadaan oppitunnin lomaan tehtyä pieni pelinomainen taukojumppa. Voit tehdä myös itse omia x-breikkejä valmiita pohjia hyödyntäen.

LUOKITTELUT
Kohderyhmät: 5.-9. luokat
Asiasanat: taukojumppa, hyvinvointi, liikkuva koulu

KUVAUS
Joskus oppitunnin lomassa on hyvä pitää parin minuutin taukojumppa. Usein on vaan hankala saada varsinkin yläkouluikäisiä oppilaita innostumaan jumpan tekemisestä. Liikkuva koulu-sivusto tarjoaa helpon tavan luoda yksinkertainen parin minuutin taukojumppa, X-breikki, oppilaille Slideshare-esityksenä (powerpoint). Siinä on ideana esittää oppilaille kysymys/pulma, johon annetaan kaksi vastausvaihtoehtoa. Valinta ilmoitetaan erilaisella liikkeellä (esim. vasen jalka ja käsi ylös tai oikea jalka ja käsi ylös). Oikean vastauksen voi paljastaa heti, kun kaikki ovat ilmoittaneet kantansa. Aihealueen opettaja voi valita itse, esimerkiksi x-breikillä voi tsekata välittömästi opetetun asian ymmärtämistä hauskalla ja liikunnallisella tavalla. Sivustolle on luotu myös paljon valmiita x-breikkejä, joita voi käyttää. Käytännössä kaikki tehdyt x-breikit pitää jakaa muille Slidesharessa - se on ehtona materiaalin käyttämiselle.

MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Antaa oppilaille pieni jumppahetki oppitunnin lomassa.
Tarvittava resurssi: Opettajalla oltava mahdollisuus näyttää powerpoint-esitys luokassa
Lisenssi: Käytettäessä x-breikin valmiita pohjia opettajan luomat x-breikit pitää jakaa SlideSharessa.

KUVAT JA VIDEOT



LINKIT JA LIITTEET
http://www.slideshare.net/x-breikki


Yhteisöllistä tarinankerrontaa peda.netissä

YLEISTIEDOT:
Yhteisöllistä tarinankerrontaa peda.netissä. Peda.netiin on tehty valmis pohja luokan yhteiseksi tarinaksi, jossa tarinan eteneminen on rakennettu pelinomaiseen muotoon. Opettajilla on mahdollisuus kopioida pohja itselleen ja käyttää sitä oman luokkansa kanssa haluamallaan tavalla.

LUOKITTELUT
Kohderyhmät: 4.-9. luokat, tarkemmin ohjatusti myös nuoremmille
Asiasanat: tarinat, äidinkieli, yhteisöllisyys

KUVAUS

Yhteisöllisen tarinankerronnan ideana on, että koko luokka suunnittelee ensin tarinan alun, jota lähdetään sitten jatkamaan eteenpäin pienemmissä ryhmissä. Ekan jatkotarinan kohdalla luokka jaetaan puoliksi, jolloin molemmat puolikkaat keksivät tarinalle kaksi vaihtoehtoista jatkoa. Sen jälkeen nämä tarinat saavat uudet jatko-osat eli ryhmät jälleen puolitetaan. Seuraavia jatkovaihtoehtoja on jo neljä. Ja näin edetään, kunnes tullaan tilanteeseen, jossa jokainen oppilas kirjoittaa oman loppunsa tarinalle. Näin ollen saadaan yhteisöllinen tarina, jossa on yhteinen alku, mutta esimerkiksi 24 erilaista lopetusta. Kun tarinan kirjoittaminen tehdään muilta "piilossa", saadaan luotua illuusio pelistä, jossa päähenkilön valinnoista seuraa erilaisia asioita ja niitä on kiva lähteä tutkimaan, kun tarinat on saatu valmiiksi.


MENETELMÄN SOVELTAMINEN

Tarvittavat resurssit: Peda.net, oppilailla laitteet kirjoittamista varten
Sovellettaessa otettava huomioon: Oppilaiden oikeuksien kanssa voidaan toimia monella eri tavalla. Vaatii hyvää peda.netin rakenteen ja julkisuusasetusten hallintaa.

LINKIT JA LIITTEET
Yhteisöllisen tarinankerronnan sivut

TOTEUTTAJAN TIEDOT
Jyväskylän kaupunki
Yhteyshenkilön tiedot julkaistavaksi: Riina Sutinen, Jyväskylän kaupunki, etunimi.sukunimi@jkl.fi
Yhteyshenkilön tiedot käsittelijälle: Riina Sutinen, Jyväskylän kaupunki, etunimi.sukunimi@jkl.fi

Thinglinkin käyttö oman tiedon jäsentämisessä

YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Thinglinkin käyttö oman tiedon jäsentämisessä
Tiivistelmä: Hyödynnetään Thinglinkin interaktiivista kuvaa työkaluna oppimisen jäsentäjänä. Oppija voi lisätä kuvaan omia linkkejä, kuvia, tekstejä ja videoita.

LUOKITTELUT
Kohderyhmät: Peruskoulun opettajat ja oppilaat
Asiasanat: interaktiivisuus, Thinglink

KUVAUS
Menetelmän kuvaus: Opettaja tuottaa itse tai laittaa oppilaat tekemään interaktiivisia kuvilla, videoilla ja tekstillä rikastettuja kuvia, joiden avulla omaa tietoa voi jäsentää paremmin. Kuvan voi upottaa esimerkiksi oppilaan Peda.net-sivulle myöhempää katselua varten.
Kokemukset: Opettajat ovat kokeilleet koulutuksessa Thinglinkin käyttöä.

MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Kaikki oppiaineet, joissa rikastetuista kuvista on hyötyä.
Tarvittavat resurssit: Thinglink-tili, internetyhteys
Sovellettaessa otettava huomioon:
Lisenssi:

KUVAT JA VIDEOT


LINKIT JA LIITTEET

TOTEUTTAJAN TIEDOT
Organisaatio: Jyväskylän kaupunki
Toteutusajankohta: syksy 2016
Lisätietoja toteutusajankohdasta
Yhteyshenkilön tiedot julkaistavaksi: Simo Marttinen, Jyväskylän kaupunki, simo.marttinen@jkl.fi
Yhteyshenkilön tiedot käsittelijälle: Simo Marttinen, Jyväskylän kaupunki, simo.marttinen@jkl.fi

LISÄTIETOJA

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä