Tieto- ja viestintäteknologia
Tieto- ja viestintäteknologia opetussuunnitelmassa - tiivistelmä
Tieto- ja viestintäteknologia on oppimisen kohde ja väline.
1) Oppimisen kohteena:
- Oppimisen tavoitteet ja sisällöt kuvataan TVT-OPSissa.
- Vuosiluokittain opittavat taidot tukevat TVT:n käyttämistä oppimisen välineenä.
2) Oppimisen välineenä:
Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään oppimisen välineenä kaikilla vuosiluokilla, eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä muussa koulutyössä.
Tieto- ja viestintäteknologia on yksi laaja-alaisen osaamisen alue.
Oppilaita ohjataan käyttämään tvt-taitojaan
- omien tuotosten laadinnassa,
- tiedonhallinnassa,
- tutkivassa ja luovassa työskentelyssä,
- vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa,
- oman oppimispolun ja oppimishistorian rakentamisessa sekä
- vertais- ja itsearvioinnissa.
Tieto- ja viestintäteknologian tavoitteet vuosiluokilla 1 - 9
Tavoitteena on, että oppilas oppii laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien ja eri oppiaineiden opiskelussa tarvittavat TVT-taidot.
Tavoitteena on, että oppijan ajattelun ja oppimisen taidot kehittyvät TVT:n avulla.
Oppilas
vuosiluokilla 1 - 2 oppilas
Tavoitteena on, että oppijan ajattelun ja oppimisen taidot kehittyvät TVT:n avulla.
Oppilas
- ymmärtää tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita sekä keskeisiä käsitteitä.
- osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
- osaa käyttää tvt-taitojaan tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.
- harjoittelee tieto- ja viestintäteknologian käyttöä vuorovaikutuksen, verkostoitumisen ja vertaisoppimisen välineenä.
vuosiluokilla 1 - 2 oppilas
- oppii tvt:n käyttö- ja toimintaperiaatteita ja ymmärtää keskeisiä käsitteitä
- harjoittelee oman oppimisensa dokumentointia
- ottaa kasvun kansion käyttöön aikuisen tukemana
- käyttää mediasisältöjä turvallisesti.
- oppii asettamaan omia oppimistavoitteitaan, dokumentoimaan omaa oppimistaan "kasvun kansioksi" ja arvioimaan omaa oppimistaan tvt:n avulla
- oppii käyttämään pilvipalveluja yhteisöllisenä työvälineenä
- oppii jakamaan tuotettuja sisältöjä turvallisesti omalle oppimisverkostolle.
Tieto- ja viestintäteknologian sisällöt vuosiluokilla 1 - 2
Oppilas 1. - 2. lk
TVT:n laaja-alaisen osaamisen painotukset vuosiluokilla 1 - 2
Osaa käyttää itsenäisesti tablettia (käynnistäminen, sulkeminen, verkkoon kirjautuminen ja sovellusten/ohjelmien sulkeminen kosketusnäytön perustoiminnot)
TVT:n laaja-alaisen osaamisen painotukset vuosiluokilla 1 - 2
Osaa käyttää itsenäisesti tablettia (käynnistäminen, sulkeminen, verkkoon kirjautuminen ja sovellusten/ohjelmien sulkeminen kosketusnäytön perustoiminnot)
- osaa käyttää selainta
- osaa ottaa kuvan/videokuvaa
- tutustuu tekstinkäsittelyn alkeisiin ja harjoittelee näppäimistön käyttöä
- käyttää oppimispelejä
- tutustuu netikettiin
- ymmärtää mediasisältöjen ikärajat ja turvallisen käytön
- erottaa faktan, fiktion ja mainokset muusta aineistosta
- tutustuu ohjelmointiin yksinkertaisten toimintaohjeiden ja leikkien avulla, esimerkiksi
- piirtäminen tai liikkuminen ohjeiden mukaan
- ehtolauseajatteluun tutustuminen (esimerkiksi "Kaikki, joilla on sinistä vaatteissa, nousevat seisomaan.")
- välttämättä ei tarvita laitteita, mutta voi hyödyntää esimerkiksi ikätasolle sopivia robotteja ja ohjelmointiympäristöjä (esim. Bluebot, Koodaustunti)
- dokumentoi ja tallentaa omaa oppimistaan - Kasvun kansio
- arvioi omaa tvt-osaamistaan (esim. Oppika-kysely).
Tieto- ja viestintäteknologian sisällöt vuosiluokilla 3 - 6
TVT:n laaja-alaisen osaamisen painotukset vuosiluokilla 3 - 6
Oppilas 3. - 4. luokka
Oppilas
- harjoittelee näppäimistön käyttöä
- hallitsee tekstinkäsittelyn alkeet ja harjoittelee esitysgrafiikkaohjelmia
- osaa liittää kuvan tekstiin
- tunnistaa tietokoneohjelmien käytön periaatteita (valikot ja toimintopainikkeet)
- hankkii ja jäsentää tietoa (selain, ohjelmat, videot, sähköiset oppimateriaalit)
- harjoittelee tiedon säilömistä valittuun pilvipalveluun (esim. PedaNet, Office365, kts. Kasvun kansio)
- osaa sähköpostin käytön alkeet (lukeminen, lähettäminen, vastaaminen)
- ymmärtää turvallisen jakamisen periaatteet (mitä voi julkaista, mitä ei) ja yksityisyyden suojaamisen (Netiketti).
- käyttää oppimispelejä
- harjoittelee ohjelmointia
- käyttämällä kuvakepohjaista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch Jr.)
- käyttämällä ehto- ja toistorakenteita
- hyödyntämällä robotiikkaa (esim. lego-robotit)
- tiedostaa tekijänoikeudet
- arvioi omaa tvt-osaamistaan (esim. Oppika-kysely) ja asettaa itselleen tvt-oppimistavoitteita.
Oppilas 5. - 6. luokka
Oppilas
- osaa laatia esitelmän sähköiseen muotoon
- osaa tallettaa tuotokset valittuun pilvipalveluun (esim. PedaNet, Office365, vrt. Kasvun kansio)
- osaa jakaa tallentamansa materiaalin muiden kanssa (opettaja, vertaiset) turvallisesti ja harkiten (Netiketti)
- osaa sähköpostin käytön
- osaa käyttää koulukäytössä olevia sähköisiä ympäristöjä myös omalla laitteellaan
- harjoittelee lähdekritiikkiä, monilukutaitoa ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta
- tutustuu sosiaaliseen mediaan ja tiedostaa vastuunsa - fiksusti verkossa
- käyttää oppimispelejä
- harjoittelee ohjelmointia
- käyttämällä kuvakepohjaista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch)
- käyttämällä ehto- ja toistorakenteita sekä muuttujia
- hyödyntämällä robotiikkaa (esim. lego-robotit)
- soveltamalla aiemmin opittua, tuotoksena esimerkiksi yksinkertainan peli, seikkaileva satuhahmo, toiminnallinen robotti tai geometrinen kuvio.
- arvioi omaa tvt-osaamistaan (esim. Oppika-kysely) ja asettaa itselleen tvt-oppimistavoitteita.
Tieto- ja viestintäteknologian sisällöt vuosiluokilla 7-9
TVT:n laaja-alaisen osaamisen painotukset vuosiluokilla 7 - 9
Oppilas 7.-8. lk
Oppilas
- hallitsee käytössä olevat oppimisympäristöt, osaa kirjautumisen, ymmärtää tallentamisen (pilvi, kovalevy, verkkolevy).
- käyttää Wilmaa (lukujärjestykset, tiedotteet, viestit, kokeet, suoritukset)
- hallitsee toimisto-ohjelmien peruskäytön (tekstiasiakirja, taulukkolaskenta, esitysgrafiikka)
- osaa omalla laitteellaan kirjautua koulun verkkoon ja käyttää tarjottuja ohjelmia.
- ymmärtää verkkorakenteen (koulun sisäinen oppilasverkko, omat mobiililittymät,)
- osaa sähköpostin käytön (lukeminen, lähettäminen, vastaaminen, liitetiedostojen liittäminen viestiin, liitetiedostojen vastaanottaminen, yhteystietolistojen ylläpito, kansioiden hallinta)
- ymmärtää sosiaalisessa mediassa esiintyvät riskit ja osaa minimoida ne
- osaa jakaa tietoa hallitusti halutulle ryhmälle ts. ymmärtää julkisuusasetukset käyttämissään ympäristöissä
- osaa hyödyntää sosiaalisen median tarjoamia työkaluja koulutyössään
- osaa kommentoida, antaa palautetta ja vastaanottaa palautetta (Netiketti)
- toimii vastuullisesti ja noudattaa hyviä tapoja (Netiketti)
- harjoittelee ohjelmointia
- tutustumalla johonkin ohjelmointikieleen (esim. Python)
- käyttämällä ehto- ja toistorakenteita sekä muuttujia
- kehittämällä algoritmista ajattelua soveltamalla matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemisessa
- soveltamalla aiemmin opittua, tuotoksena esimerkiksi yksinkertainen peli, toiminnallinen robotti tai matemaattisen ongelman ratkaiseva ohjelma
- soveltamalla ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin käsityössä
- harjoittelee digitaalista kuvankäsittelyä ja videoeditointia
- arvioi ja jäsentää omaa Kasvun kansiotaan
- arvioi omaa tvt-osaamistaan (esim. Oppika-kysely tai Tiviittori) ja asettaa itselleen tvt-oppimistavoitteita.
Oppilas 9lk.
Oppilas
- osaa vertailla erilaisia ohjelmia ja löytää omat suosikkinsa
- hallitsee toimistotyökalujen peruskäytön (tekstiasiakirja, taulukkolaskenta, esitysgrafiikka)
- osaa etsiä työtä helpottavia ratkaisuja ohjelmista (esim. automaattinen sisällysluettelo, sivunnumerointi)
- arvioi ja jäsentää omaa Kasvun kansiotaan
- osaa valita käyttötarkoitukseen sopivan työkalun
- osaa käyttää ohjelmien sisään rakennettuja ohjeita tai etsiä ratkaisuja itsenäisesti ongelmatilanteissa
- tunnistaa eri ohjelmien yhteisiä toimintaperiaatteita ja osaa hyödyntää näitä uusiin ohjelmiin tutustuessaan
- osaa ohjelmoida
- käyttäen jotakin ohjelmointikieltä (esim. Python)
- käyttämällä ehto- ja toistorakenteita sekä muuttujia
- soveltamalla aiemmin opittua, tuotoksena esimerkiksi yksinkertainen peli, toiminnallinen robotti tai matemaattisen ongelman ratkaiseva ohjelma
- kehittää algoritmista ajattelua soveltamalla matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemisessa
- osaa kuvankäsittelyn ja videoeditoinnin perusteita
- ymmärtää tekijäinoikeuksien perusteet ja osaa kunnioittaa niitä
- tiedostaa omaa mediapersoonaansa ja mediamakuaan
- arvioi omien tvt-oppimistavoitteidensa toteutumista.