Digitaitojen 6. luokan tavoitekuvaukset ja materiaali
Oppilas hallitsee yksinkertaista kuvankäsittelyä ja videoeditointia
Yksinkertaista kuvien muokkaamista, kuten rajaamista ja koon muuttamista saa tehtyä tekstinkäsittely- ja esitysgrafiikkaohjemissa.
Ohje: kuvan rajaaminen ja koon muuttaminen
Koulujen windows-koneilla on kuvankäsittelyohjelmana Gimp2.
Ohjevideo: Gimp-kuvankäsittely
Oppilasverkon tunnuksilla pääsee kirjautumaan Canva-sivustolle www.canva.com
Canva on ilmainen graafisen suunnittelun työkalu.
Videoeditointiin helppo työkalu on iPadeilla oleva iMovie.
iMovien käytössä avuksi voi pyytää oppilasagentteja tai pedagogista TVT-opettajaa.
Ohjevideo: iMovie-opetusvideo
Ohje: kuvan rajaaminen ja koon muuttaminen
Koulujen windows-koneilla on kuvankäsittelyohjelmana Gimp2.
Ohjevideo: Gimp-kuvankäsittely
Oppilasverkon tunnuksilla pääsee kirjautumaan Canva-sivustolle www.canva.com
Canva on ilmainen graafisen suunnittelun työkalu.
Videoeditointiin helppo työkalu on iPadeilla oleva iMovie.
iMovien käytössä avuksi voi pyytää oppilasagentteja tai pedagogista TVT-opettajaa.
Ohjevideo: iMovie-opetusvideo
6. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas osaa kirjoittaa näppäimistöllä ja hallitsee kymmensormijärjestelmän perusteet
Lempäälässä on käytössä Näppistaituri, jolla näppäintaitoja voi harjoitella pelien avulla
- opettajan ohjeet Näppistaituriin
- 5.-6. -luokille sopii JuniorTaituri
- innostuneelle ryhmälle tai ylöspäin eriyttämiseen sopii myös NäppisTaituri
6. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas jatkaa ohjelmoinnin harjoittelua ja harjoittelee rakentamaan, ohjelmoimaan ja käyttämään robotteja
Ohjelmointi
Alakoulussa ohjelmointia harjoitellaan graafisessa ohjelmointiympäristössä.
Graafisessa ohjelmointiympäristössä ei käytetä varsinaista koodikieltä, vaan siinä sijoitellaan valmiita koodiblokkeja oikeaan järjestykseen, jotta koodi toimii.
Jos oppilas on aikaisemmin suorittanut code.org -sivuston kurssit 2-3, on 6. luokalla hyvä siirtyä harjoittelemaan graafisessa ympäristössä ohjelmointia Scratch.mit.edu -sivustolle.
Code.org -sivuston Kurssin 4 voi myös tehdä, mutta Kurssin 3 taidot riittävät Scratchin peruskäyttöön.
Sivuston opettajan materiaaleista löytyy valmiita oppitunteja ja paljon muuta aineistoa opettajalle.
Scratchissä oppilas voi esimerkiksi ohjelmoida pelin tai animaation.
Robotiikka
5. luokalla voi robottien ohjelmoimisen harjoittelua voi jatkaa lainattavilla Sphero-roboteilla.
6. luokalla robotin rakentamista ja ohjelmoimista voi harjoitella lainattavilla Lego Spike -roboteilla.
Alakoulussa ohjelmointia harjoitellaan graafisessa ohjelmointiympäristössä.
Graafisessa ohjelmointiympäristössä ei käytetä varsinaista koodikieltä, vaan siinä sijoitellaan valmiita koodiblokkeja oikeaan järjestykseen, jotta koodi toimii.
Jos oppilas on aikaisemmin suorittanut code.org -sivuston kurssit 2-3, on 6. luokalla hyvä siirtyä harjoittelemaan graafisessa ympäristössä ohjelmointia Scratch.mit.edu -sivustolle.
Code.org -sivuston Kurssin 4 voi myös tehdä, mutta Kurssin 3 taidot riittävät Scratchin peruskäyttöön.
Sivuston opettajan materiaaleista löytyy valmiita oppitunteja ja paljon muuta aineistoa opettajalle.
Scratchissä oppilas voi esimerkiksi ohjelmoida pelin tai animaation.
Robotiikka
5. luokalla voi robottien ohjelmoimisen harjoittelua voi jatkaa lainattavilla Sphero-roboteilla.
6. luokalla robotin rakentamista ja ohjelmoimista voi harjoitella lainattavilla Lego Spike -roboteilla.
6. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas osaa käyttää koulun viestintäjärjestelmää
Wilma-tunnukset on tehty kaikille oppilaille 4. luokalla. Käyttäjätunnus on kaikilla oppilailla heidän @edu.lempaala.fi -sähköpostinsa. 6. luokalla opetellaan itsenäisempää Wilman käyttöä.
Wilman käyttöä kannattaa harjoitella kahdella tavalla:
Opettaja voi valitsemallaan tavalla ottaa käyttöön laajemmin wilman ominaisuuksia: viestiä esim. liikuntatunneista suoraan oppilaille, merkitä kokeet ja kotitehtävät ja käyttää esim. tuntipäiväkirjaa, josta poissaolijat näkevät tunnilla tehdyt asiat. Toistaiseksi Lempäälässä ei ole yhtenäistä ohjetta Wilman käyttöön.
Kannattaa tehdä asiasta itseä palveleva käytäntö, ei lisätyötä. Kotitehtävät voi kirjata Wilmaan niin, että se on heijastettuna taululle, jolloin tehtävät näkyvät sekä paikalla olijoille, että on kotona katsottavissa.
Wilman käyttöä kannattaa harjoitella kahdella tavalla:
- selaimella lempaala.inschool.fi
- osa ominaisuuksista, esim. tuntipäiväkirja ja arvosanat näkyvät vain täällä
- sovelluksella (jos käytössä oma laite)
- näppärämpi arjen käytössä
- viesteistä ja tuntimerkinnöistä saa ilmoitukset päälle
- saapuneet viestit
- tuntimerkinnät
- kotitehtävät
- tuntipäiväkirjat
- tiedotteet
- tulevat kokeet
- koenumerot
- työjärjestyksen
Opettaja voi valitsemallaan tavalla ottaa käyttöön laajemmin wilman ominaisuuksia: viestiä esim. liikuntatunneista suoraan oppilaille, merkitä kokeet ja kotitehtävät ja käyttää esim. tuntipäiväkirjaa, josta poissaolijat näkevät tunnilla tehdyt asiat. Toistaiseksi Lempäälässä ei ole yhtenäistä ohjetta Wilman käyttöön.
Kannattaa tehdä asiasta itseä palveleva käytäntö, ei lisätyötä. Kotitehtävät voi kirjata Wilmaan niin, että se on heijastettuna taululle, jolloin tehtävät näkyvät sekä paikalla olijoille, että on kotona katsottavissa.
6. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas osaa hakea monipuolisesti tietoa internetistä. Oppilas osaa arvioida eri tietolähteiden luotettavuutta ja laatueroja. Oppilas osaa tehdä yhteenvedon/kaavion ajatuksistaan. Oppilas osaa käyttää cc-lisensoitua aineistoa työssään. Oppilas osaa merkitä työssä käyttämänsä lähteet. Oppilas osaa hakea vapaasti käytettävää sisältöä töihinsä.
Harjoitellaan
Opetellaan merkitsemään lähteet omaan työhön.
Funky Facts -etsiväkoulu nettitekstien luotettavuuden arvioinnin opettamiseen
Opetusdiat: tiedonhaku, kuvahaku ja lähdemerkintä
Kopiraittila, pelillinen oppimisympäristö tekijänoikeusasioiden opettelemiseen
- omaksumaan, ymmärtämään ja käsittelemään tietoa
- yhdistelemään tietoa eri lähteistä
- luokittelemaan ja jäsentämään löydettyä tietoa
- arvioimaan lähteiden soveltuvuutta annettuun tehtävään
- ilmaisemaan opittuja asioita omin sanoin
- cc-lisensoituihin (Cretive commons) ja muihin vapaasti käytettävissä oleviin aineistoihin
- tekijänoikeuksiin
Opetellaan merkitsemään lähteet omaan työhön.
Funky Facts -etsiväkoulu nettitekstien luotettavuuden arvioinnin opettamiseen
Opetusdiat: tiedonhaku, kuvahaku ja lähdemerkintä
Kopiraittila, pelillinen oppimisympäristö tekijänoikeusasioiden opettelemiseen
6. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas osaa suojautua haitalliselta materiaalilta ja tunnistaa verkon uhkia. Oppilas ymmärtää, ettei kaikki internetissä oleva ole totta. Oppilas ymmärtää tietolähteen ja todenperäisyyden tarkistamisen tärkeyden.
Käydään läpi internetin luotettavuutta. Kuka tahansa voi lisätä nettisivuille materiaalia.
Verkossa voi olla väärää tietoa, joka on laitettu sinne vahingossa (misinformaatio) tai tahallaan (disinformaatio).
Verkkoon tuotetaan sisältöä erilaisilla tavoitteilla.
Harjoitellaan tunnistamaan mediasta löytyvän sisällön eroja:
Onko kyseessä fiktio/fakta/mielipide?
Onko sisällön tavoite viihdyttävä/vaikuttava/kaupallinen/tietoa välittävä?
Polkuja medialukutaitoon -opas, s. 19-20
Kyberturvallisuuskeskus: Neuvoja epäilyttävien sivujen tunnistamiseksi, tämä lähinnä lähteeksi aikuiselle
4. luokan materiaali mediakasvatukseen sopii myös 6. luokalle, jos sitä ei ole aiemmin käytetty.
Verkossa voi olla väärää tietoa, joka on laitettu sinne vahingossa (misinformaatio) tai tahallaan (disinformaatio).
Verkkoon tuotetaan sisältöä erilaisilla tavoitteilla.
Harjoitellaan tunnistamaan mediasta löytyvän sisällön eroja:
Onko kyseessä fiktio/fakta/mielipide?
Onko sisällön tavoite viihdyttävä/vaikuttava/kaupallinen/tietoa välittävä?
Polkuja medialukutaitoon -opas, s. 19-20
Kyberturvallisuuskeskus: Neuvoja epäilyttävien sivujen tunnistamiseksi, tämä lähinnä lähteeksi aikuiselle
4. luokan materiaali mediakasvatukseen sopii myös 6. luokalle, jos sitä ei ole aiemmin käytetty.
6. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas tietää, mikä on sosiaalinen media. Oppilas ymmärtää perinteisen median ja sosiaalisen median eron. Oppilas ymmärtää sosiaalisen median ja internetin hyödyn opiskelussa ja työnteossa. Oppilas osaa materiaaleja jakaessa ottaa huomioon yksityisyyden suojan ja käytöstavat.
Sosiaalinen media on internetiä ja tietotekniikkaa käyttäviä sivustoja ja sovelluksia, joissa kuka tahansa voi tuottaa ja jakaa tietoa ja olla vuorovaikutuksessa toisten käyttäjien kanssa.
Keskustellaan sosiaalisen median ja perinteisen median eroista:
Sosiaalisen median sovellusten käyttäminen vapaa-ajalla on oppilaan huoltajien asia.
Koulussa voidaan harjoitella sosiaalisessa mediassa toimimista opiskeluihin liittyen käyttämällä yhteistyön tekemiseen suljettua oppimisympäristöä, kuten Teamsia tai Google classroomia, joissa oppilaat voivat harjoitella verkossa tapahtuvaa dialogia ja vastuun ottamista omasta viestinnästä. Harjoitellaan myös kavereiden töiden kommentoimista ja ideoiden jakamista.
Keskustellaan sosiaalisen median ja perinteisen median eroista:
- perinteinen media:
- ammattilaisten tekemää
- tarkistettua tietoa
- tavoitteena tiedon välittäminen
- sosiaalinen media:
- kenen tahansa tekemää
- voi sisältää tahallista tai tahatonta väärää tietoa
- tavoitteena tiedon välittäminen, mielipiteisiin vaikuttaminen, jonkin myyminen
- vahva vaikuttamisen keino
- yhteydenpitoa samanhenkisten ihmisten kanssa
Sosiaalisen median sovellusten käyttäminen vapaa-ajalla on oppilaan huoltajien asia.
Koulussa voidaan harjoitella sosiaalisessa mediassa toimimista opiskeluihin liittyen käyttämällä yhteistyön tekemiseen suljettua oppimisympäristöä, kuten Teamsia tai Google classroomia, joissa oppilaat voivat harjoitella verkossa tapahtuvaa dialogia ja vastuun ottamista omasta viestinnästä. Harjoitellaan myös kavereiden töiden kommentoimista ja ideoiden jakamista.
MLL: Lapsi sosiaalisessa mediassa
Kopiraittila-oppimisympäristö
Kuvaamisen muistilista
6. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas osaa liittää sähköpostiin liitetiedoston
Harjoitellaan lähettämään tiedosto sähköpostin liitteenä.
Ohje: liitetiedoston jakaminen sähköpostilla
Ohje: liitetiedoston jakaminen sähköpostilla
6. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |