DIGITAITOKALENTERI

Digitaitokalenteri

1.luokka
LUKUVUODEN ALUSSA
❑ Otetaan käyttöön oppilaiden Wilma- ja Microsoft 365 –tunnukset ja harjoitellaan niihin kirjautumista.
❑ Harjoitellaan käyttämään muita koulukohtaisia sovelluksia. (Bingel, Näppistaituri).
❑ Välitetään oppilaiden huoltajille tiedoksi, mitä tunnuksia ja sovelluksia oppilaat koulussa käyttävät. Muistutetaan oppilaiden huoltajia merkitsemään Wilmaan tarvittavat lupatiedot.
❑ Käydään läpi, miten toimitaan, kun huomataan, että laite on epäkunnossa.
PERUSTAIDOT
❑ Harjoitellaan koneiden avaamista, sisään- ja uloskirjautumista sekä koneiden sammuttamista ja niiden oikeille paikoille palauttamista.
❑ Harjoitellaan näppäimistön, hiiren ja kosketusnäytön käyttöä.
❑ Otetaan käyttöön Näppistaituri, Bingel ja kirjoitetaan lyhyitä tekstejä (esim. Wordiin).
OHJELMOINTI YM.
❑ Harjoitellaan ohjelmointia leikkimällä sekä yksinkertaisilla välineillä ja sovelluksilla (Bee-bot, Scratch jr.) Innokas.fi/materiaalit
TIEDONHAKU JA MEDIA
❑ Harjoitellaan tiedonhakua etsimällä kuvia ja tietoa internetin hakukoneiden avulla.
❑ Keskustellaan siitä, miten tulee toimia, jos törmää ikävään sisältöön ja yhteydenottoon netissä.


2.luokka
LUKUVUODEN ALUSSA
❑ Kerrataan koneiden perusperiaatteet ja niiden käsittelyyn liittyvät taidot (1.-luokan asiat).
❑ Kerrataan tunnusten käyttö ja koulussa käytettävät sovellukset ja muistutetaan oppilaiden huoltajia tarkastamaan Wilmassa olevat lupatiedot.
PERUSTAIDOT
❑ Luodaan Microsoft 365 -ympäristöön selkeä kansiorakenne ja harjoitellaan töiden tallentamista sinne. Harjoitellaan tiedostojen siirtämistä, kopioimista ja poistamista M365-ympäristössä.
❑ Jatketaan Näppistaiturin avulla näppäintaitojen kehittämistä ja keskustellaan hyvästä työskentelyasennosta digitaalisten laitteiden kanssa toimiessa.
OHJELMOINTI YM.
❑ Jatketaan ohjelmoinnin harjoittelua leikkimällä ja yksinkertaisilla välineillä sekä sovelluksilla (Bee-bot, Scratch jr.). Innokas.fi/materiaalit
TIEDONHAKU JA MEDIA
❑ Tutustutaan tekijänoikeuksiin ja sen peruskäsitteisiin. kopiraittila.fi
❑ Haetaan tietoa, kuvia ja uutisia luotettavista lähteistä. Lisäksi harjoitellaan kuvan liittämistä tiedostoon.
❑ Keskustellaan nettikiusaamisesta.


3.luokka
LUKUVUODEN ALUSSA
❑ Kerrataan koneiden perusperiaatteet ja niiden käsittelyyn liittyvät taidot.
❑ Kerrataan tunnusten käyttö ja koulussa käytettävät sovellukset ja muistutetaan oppilaiden huoltajia tarkastamaan Wilmassa olevat lupatiedot.
❑ Tarkastetaan Microsoft 365 –kansiorakenne ja päivitetään sitä. Kerrataan tiedostojen siirtämistä, kopioimista ja poistamista.
PERUSTAIDOT
❑ Harjoitellaan kokonaisen oppimisprosessin (käsityö) dokumentointia digitaalisessa muodossa. Otetaan kuvia prosessin vaiheista ja liitetään kuvat esitykseen (PowerPoint).
❑ Jatketaan Näppistaiturin avulla 10-sormijärjestelmän kehittämistä ja käydään läpi hyvää työskentelyasentoa.
❑ Harjoitellaan hyödyllisten pikanäppäinten (Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+X) käyttöä.
OHJELMOINTI YM.
❑ Jatketaan ohjelmoinnin harjoittelua leikkimällä ja yksinkertaisilla välineillä sekä sovelluksilla (Bee-bot, Scratch jr.). Innokas.fi/materiaalit
❑ Harjoitellaan digitaalisen sarjakuvan tekemistä (esim. sarjiskone.fi)
TIEDONHAKU JA MEDIA
❑ Kerrataan tekijänoikeusasioita. kopiraittila.fi
❑ Haetaan tietoa ja kuvia eri lähteistä esim. esitelmää varten. Harjoitellaan otsikoihin, fontteihin ja kuvan liittämiseen liittyviä taitoja.
❑ Pohditaan nettikiusaamista ja sitä, millaista se on ja miten siihen voi puuttua.


4.luokka
LUKUVUODEN ALUSSA
❑ Kerrataan koneiden perusperiaatteet ja niiden käsittelyyn liittyvät taidot.
❑ Kerrataan tunnusten käyttö ja koulussa käytettävät sovellukset ja muistutetaan oppilaiden huoltajia tarkastamaan Wilmassa olevat lupatiedot.
❑ Tarkastetaan Microsoft 365 –kansiorakenne ja päivitetään sitä sekä luodaan uusi käsityön dokumentointitiedosto.
PERUSTAIDOT
❑ Harjoitellaan sähköpostin käyttöä: viestin kirjottaminen, lähettäminen ja viestiin vastaaminen. Kiinnitetään huomiota aloitukseen, kohteliaaseen muotoon sekä lopetukseen.
❑ Toteutetaan käsitöissä dokumentointiprosessi aiemmin opitun mukaisesti ja jatketaan Näppistaiturin avulla näppäintaitojen kehittämistä hyvä ergonomia huomioiden.
OHJELMOINTI YM.
❑ Harjoitellaan juonellisen tarinan kertomista digitaalisesti. Suunnitellaan juonen kulku ja hahmojen erilaiset roolit ja toteutetaan suunnitelmat animaation keinoin (esim. iMotion, StopMotion, Toontastic).
TIEDONHAKU JA MEDIA
❑ Harjoitellaan merkitsemään lähteet työhön oikeaoppisesti.
❑ Keskustellaan sovellusten ja pelien ikärajoista sekä niiden maksullisista sisällöistä.
❑ Käydään läpi sosiaalisen median hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä ikärajoja.


5.luokka
LUKUVUODEN ALUSSA
❑ Kerrataan koneiden perusperiaatteet ja niiden käsittelyyn liittyvät taidot.
❑ Kerrataan tunnusten käyttö ja koulussa käytettävät sovellukset ja muistutetaan oppilaiden huoltajia tarkastamaan Wilmassa olevat lupatiedot.
❑ Tarkastetaan Microsoft 365 –kansiorakenne ja päivitetään sitä sekä luodaan uusi käsityön dokumentointitiedosto.
PERUSTAIDOT
❑ Toteutetaan käsitöissä dokumentointiprosessia aiemmin opitun mukaisesti ja jatketaan Näppistaiturin avulla näppäintaitojen kehittämistä hyvä ergonomia huomioiden.
❑ Kerrataan sähköpostin käyttöä sekä harjoitellaan tiedoston liittämistä sähköpostiin.
❑ Harjoitellaan tekemään ja jakamaan Forms –kysely sekä tarkastelemaan vastauksia.
OHJELMOINTI YM.
❑ Harjoitellaan omaa tuottamista (esim. IMovie) kuvaamalla ja editoimalla. Mahdollisuuksien mukaan voi harjoitella myös Green screen –tekniikkaa.
❑ Harjoitellaan ohjelmointia ja robotiikkaa lisää (esim. valinnaisaineena).
TIEDONHAKU JA MEDIA
❑ Tehdään projektityö tai esitelmä, johon haetaan tietoa sekä kuvia eri lähteistä. Merkitään lähteet työn loppuun oikeaoppisesti.
❑ Pohditaan turvallisia ja vastuullisia tapoja käyttää sosiaalista mediaa (henkilötiedot, kuvien ja videoiden julkaiseminen).


6.luokka
LUKUVUODEN ALUSSA
❑ Kerrataan koneiden perusperiaatteet ja niiden käsittelyyn liittyvät taidot.
❑ Kerrataan tunnusten käyttö ja koulussa käytettävät sovellukset ja muistutetaan oppilaiden huoltajia tarkastamaan Wilmassa olevat lupatiedot.
❑ Tarkastetaan Microsoft 365 –kansiorakenne ja päivitetään sitä sekä luodaan uusi käsityön dokumentointitiedosto.
PERUSTAIDOT
❑ Toteutetaan käsitöissä dokumentointiprosessia aiemmin opitun mukaisesti ja jatketaan Näppistaiturin avulla näppäintaitojen kehittämistä hyvä ergonomia huomioiden.
❑ Harjoitellaan tekemään Word –tiedostoon kansilehti, pää- ja alaotsikot, sivunumerot sekä sisällysluettelo. Harjoitellaan rivivälien ja kappalejaon tekemistä sekä tekstin tasausta.
OHJELMOINTI YM.
❑ Harjoitellaan ohjelmointia tablettien ja tietokoneiden avulla (esim. code.org).
❑ Harjoitellaan ohjelmointia ja robotiikkaa lisää (esim. valinnaisaineena) sekä harjoitellaan 3D-mallintamista mahdollisuuksien mukaan.
TIEDONHAKU JA MEDIA
❑ Harjoitellaan etsimään tietoa myös eri kielillä (englanti, ruotsi).
❑ Harjoitellaan tekemään lähdeluettelo.
❑ Keskustellaan turvallisuusasioista (esim. netti-identiteetti, vihapuhe, houkuttelu).
❑ Pohditaan, mitä henkilötietoja annetaan ja mihin.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä