Pajakuvaukset
PAJAOSUUS 1, klo 13.30-14.15
PAJA 1 - JOHDATUS PELILLISYYTEEN: Pelillinen pedagogiikka on paljon muutakin kuin viihdepelejä ja digidigiä. Koulutuksen tavoitteena on laajentaa sekä syventää opettajien ammattitaitoa opetuksen pelillistämisen avulla. Koulutus tarjoaa työkaluja opetuksen pelillistämiseen, pedagogisen ajattelun kehittymiseen ja opettajan ammatillisen roolin muutokseen. Koulutus tarjoaa uusia pedagogisia ideoita hyödyntäen pelillistä oppimista sekä pelillisiä elementtejä, uuden opetussuunnitelman hengessä. Koulutuksessa esitellään ilmainen materiaalisivusto, josta voi ammentaa omaan opetukseen. Sivustoon voi tutustua etukäteen: www.upgrade-edu.fi . Kouluttaja: Pekka Hummelin
PAJA 2 - CLASSROOMIN RUBRIIKKIEN HYÖDYNTÄMINEN ARVIOINNISSA: Työpajassa tutustutaan Google Classroomin rubriikit-ominaisuuden hyödyntämiseen ja mahdollisuuksiin osana arviointia. Kouluttaja: Sami Marttinen. Ohjeita: https://docs.google.com/presentation/d/1D9jyD5f-mTKwxJfF4mEM8MYPADhuv7jsUUzjnRaZOjU/edit?usp=sharing
PAJA 3 - LISÄTTY TODELLISUUS (AR) OPPIMISESSA: Pajassa tutustut lisätyn todellisuuden käyttöön oppimisessa. Pääset itse kokeilemaan lisätyn todellisuuden sovelluksia omalla laitteellasi ja saat vinkkejä, kuinka voit hyödyntää lisättyä todellisuutta oppimisen tukena. Pajaan ei tarvitse olla aiempaa kokemusta lisätyn todellisuuden käytöstä. Sovellusten kokeiluun soveltuu iOS- (Apple) tai Android- älypuhelin/ tabletti.Pajaan kannattaa osallistua mahdollisuuksien mukaan kahdella laitteella. Esiteltäviä sovelluksia voi kokeilla joko iOS (iPhone tai iPad) tai Android-laitteilla. Pajassa esitellään useita lisätyn todellisuuden sovelluksia, mutta ennakolta pyytäisin lataamaan mahdollisuuksien mukaan seuraavat sovellukset Appstoresta (koulun iPadilla kpk apps-sovelluksesta) tai Play-kaupasta: 3D Bear - Opeta ja opi lisätyssä todellisuudessa (löytyy myös kpk apps-katalogista) ja Google Arts & Culture. Kouluttaja: Juho Laitinen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 10 KANSSA). Lisätty todellisuus oppimisessa 191120.pdf
PAJA 3 - LISÄTTY TODELLISUUS (AR) OPPIMISESSA: Pajassa tutustut lisätyn todellisuuden käyttöön oppimisessa. Pääset itse kokeilemaan lisätyn todellisuuden sovelluksia omalla laitteellasi ja saat vinkkejä, kuinka voit hyödyntää lisättyä todellisuutta oppimisen tukena. Pajaan ei tarvitse olla aiempaa kokemusta lisätyn todellisuuden käytöstä. Sovellusten kokeiluun soveltuu iOS- (Apple) tai Android- älypuhelin/ tabletti.Pajaan kannattaa osallistua mahdollisuuksien mukaan kahdella laitteella. Esiteltäviä sovelluksia voi kokeilla joko iOS (iPhone tai iPad) tai Android-laitteilla. Pajassa esitellään useita lisätyn todellisuuden sovelluksia, mutta ennakolta pyytäisin lataamaan mahdollisuuksien mukaan seuraavat sovellukset Appstoresta (koulun iPadilla kpk apps-sovelluksesta) tai Play-kaupasta: 3D Bear - Opeta ja opi lisätyssä todellisuudessa (löytyy myös kpk apps-katalogista) ja Google Arts & Culture. Kouluttaja: Juho Laitinen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 10 KANSSA). Lisätty todellisuus oppimisessa 191120.pdf
PAJA 4 - VIDEO OSANA OPPIMISTA: Video ja valokuva ovat osa oppilaiden arkipäivää ja niitä hyödynnetään yhä enemmän koulussakin dokumentointiin ja oppimisen ilmaisuun. Pajassa perehdytään videon ja valokuvan tuottamiseen ja hyödyntämiseen monipuolisesti luontevana osana oppimisprosessia. Harjoitteiden ohessa tutustumme iPadin ominaisuuksiin, joiden avulla oppimistilanteista saadaan sujuvia ja innostavia, niin oppilaille kuin opettajillekin. Koulutukseen tarvitset iPadin, johon on ladattu uusimmat versiot seuraavista apeista: iMovie, Green Screen ja Morfo 3D Face Booth tai Talkr. Työskentelyn helpottamiseksi kannattaa liittyä etäkoulutukseen toisella laitteella (esim. työkoneellasi). Ennen koulutusta voit ladata itsellesi tehtävien tekemisen helpottamiseksi pdf-muotoiset ohjeet ja yhden kuvan alla olevasta linkistä. Tehtävissä voi käyttää myös muuta kuvaa, jossa on selkeästi eteenpäin katsova hahmo. Materiaalit löydät tästä osoitteesta https://bit.ly/2UwfBKh. Kouluttaja: Henrikki Kattainen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 11 KANSSA)
PAJA 5 - LUOVAA SANATAIDETTA IPADILLA: Mikä yhdistää runot, haikut, dialogit, podcastit ja rap-musan? No iPad tietenkin! Tässä pajassa saat vinkkejä esimerkiksi äidinkielen sisältöjen oppimiseen ja rikastuttamiseen iPadin avulla. Koulutukseen tarvitset iPadin, johon on ladattu uusimmat versiot seuraavista apeista: Garageband, Pages ja Clips. Työskentelyn helpottamiseksi kannattaa liittyä etäkoulutukseen toisella laitteella (esim. työkoneellasi). Kouluttaja: Janne Nissinen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 12 KANSSA)
PAJA 6 - MINECRAFT EDUCATION EDITION: Minecraft on avoin toimintaympäristö, eikä siinä ole perinteisiä pelaamiseen liittyviä sääntöjä, näin se myös tarjoaa loputtomat puitteet luovuudelle ja mielikuvitukselle – alustan, joka mahdollistaa mielenkiintoisen matkan mihin tahansa oppimisen maisemaan! Koulutuksessa tutustutaan kouluttajan johdolla pedagogisiin esimerkkeihin, ja MEE:n perustoimintoihin. Kouluttaja: Teemu Moilanen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 13 KANSSA)
PAJA 7 - JOHDOSSAKO VIKA?: Tässä pajassa perehdytään digitalisaation johtamiseen koulun ja kunnan tasolla. Pohditaan millaisia haasteita siinä on ja millaisilla toimilla sitä voidaan edistää. Pajassa esitellään erilaisia kartoitustyökaluja koulun digitalisaation kehittämiseksi. Paja soveltuu erinomaisesti sivistysjohtajille, rehtoreille ja tutortoiminnan koordinaattoreille. Kouluttaja: Jarno Bruun. Linkki esitykseen: http://bit.ly/johdossakovika
PAJAOSUUS 2: Klo 14.30 - 15.15
PAJA 8 - PELILLISYYTTÄ ETÄOPETUKSESSA: Työpajassa esitellään kaksi pelillistä kokonaisuutta, jotka toteutettiin onnistuneesti poikkeusolojen aikaan. Ensimmäisessä pelissä opiskeltiin Rooman historiaa ja jälkimmäisessä kolme eri luokkaa perusti konsulttiyrityksiä ja osallistui suunnittelukilpailuun. Pajasta saat toimivia ideoita etä-opetukseen, joita voi hyödyntää myös poikkeusolojen ulkopuolella. Paja sopii sekä ylä- että alakoulujen opettajille. Voit tutustua ilmaisiin peleihin osoitteessa: www.upgrade-edu.fi. Kouluttaja: Pekka Hummelin
PAJA 9 - GOOGLE FORMS JA CHROMEBOOKIN LUKITTU KOETILA: Google Formsissa on erityinen lukittu koetila Lomakkeita käytettäessä. Työpajassa kurkistetaan ominaisuuden toimintaan ja sähköisen kokeen järjestämiseen Formsin ja Chromebookin avulla. Kouluttaja: Sami Marttinen. Ohjeita: https://docs.google.com/presentation/d/1PV_Swxq-8Eh1ZooqTz2rMr0boM9hgJ2mtpU250nUB5c/edit?usp=sharing
PAJA 10 - LISÄTTY TODELLISUUS (AR) OPPIMISESSA: Pajassa tutustut lisätyn todellisuuden käyttöön oppimisessa. Pääset itse kokeilemaan lisätyn todellisuuden sovelluksia omalla laitteellasi ja saat vinkkejä, kuinka voit hyödyntää lisättyä todellisuutta oppimisen tukena. Pajaan ei tarvitse olla aiempaa kokemusta lisätyn todellisuuden käytöstä. Sovellusten kokeiluun soveltuu iOS- (Apple) tai Android- älypuhelin/ tabletti. Pajassa esitellään useita lisätyn todellisuuden sovelluksia, mutta ennakolta pyytäisin lataamaan mahdollisuuksien mukaan seuraavat sovellukset Appstoresta (koulun iPadilla kpk apps-sovelluksesta) tai Play-kaupasta: 3D Bear - Opeta ja opi lisätyssä todellisuudessa (löytyy myös kpk apps-katalogista) ja Google Arts & Culture. Kouluttaja: Juho Laitinen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 3 KANSSA) Lisätty todellisuus oppimisessa 191120.pdf
PAJA 10 - LISÄTTY TODELLISUUS (AR) OPPIMISESSA: Pajassa tutustut lisätyn todellisuuden käyttöön oppimisessa. Pääset itse kokeilemaan lisätyn todellisuuden sovelluksia omalla laitteellasi ja saat vinkkejä, kuinka voit hyödyntää lisättyä todellisuutta oppimisen tukena. Pajaan ei tarvitse olla aiempaa kokemusta lisätyn todellisuuden käytöstä. Sovellusten kokeiluun soveltuu iOS- (Apple) tai Android- älypuhelin/ tabletti. Pajassa esitellään useita lisätyn todellisuuden sovelluksia, mutta ennakolta pyytäisin lataamaan mahdollisuuksien mukaan seuraavat sovellukset Appstoresta (koulun iPadilla kpk apps-sovelluksesta) tai Play-kaupasta: 3D Bear - Opeta ja opi lisätyssä todellisuudessa (löytyy myös kpk apps-katalogista) ja Google Arts & Culture. Kouluttaja: Juho Laitinen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 3 KANSSA) Lisätty todellisuus oppimisessa 191120.pdf
PAJA 11 - VIDEO OSANA OPPIMISTA: Video ja valokuva ovat osa oppilaiden arkipäivää ja niitä hyödynnetään yhä enemmän koulussakin dokumentointiin ja oppimisen ilmaisuun. Pajassa perehdytään videon ja valokuvan tuottamiseen ja hyödyntämiseen monipuolisesti luontevana osana oppimisprosessia. Harjoitteiden ohessa tutustumme iPadin ominaisuuksiin, joiden avulla oppimistilanteista saadaan sujuvia ja innostavia, niin oppilaille kuin opettajillekin. Koulutukseen tarvitset iPadin, johon on ladattu uusimmat versiot seuraavista apeista: iMovie, Green Screen ja Morfo 3D Face Booth tai Talkr. Työskentelyn helpottamiseksi kannattaa liittyä etäkoulutukseen toisella laitteella (esim. työkoneellasi). Ennen koulutusta voit ladata itsellesi tehtävien tekemisen helpottamiseksi pdf-muotoiset ohjeet ja yhden kuvan alla olevasta linkistä. Tehtävissä voi käyttää myös muuta kuvaa, jossa on selkeästi eteenpäin katsova hahmo. Materiaalit löydät tästä osoitteesta https://bit.ly/2UwfBKh. Kouluttaja: Henrikki Kattainen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 4 KANSSA)
PAJA 12 - LUOVAA SANATAIDETTA IPADILLA: Mikä yhdistää runot, haikut, dialogit, podcastit ja rap-musan? No iPad tietenkin! Tässä pajassa saat vinkkejä esimerkiksi äidinkielen sisältöjen oppimiseen ja rikastuttamiseen iPadin avulla. Koulutukseen tarvitset iPadin, johon on ladattu uusimmat versiot seuraavista apeista: Garageband, Pages ja Clips. Työskentelyn helpottamiseksi kannattaa liittyä etäkoulutukseen toisella laitteella (esim. työkoneellasi). Kouluttaja: Janne Nissinen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 5 KANSSA)
PAJA 13 - MINECRAFT EDUCATION EDITION: Minecraft on avoin toimintaympäristö, eikä siinä ole perinteisiä pelaamiseen liittyviä sääntöjä, näin se myös tarjoaa loputtomat puitteet luovuudelle ja mielikuvitukselle – alustan, joka mahdollistaa mielenkiintoisen matkan mihin tahansa oppimisen maisemaan! Koulutuksessa tutustutaan kouluttajan johdolla pedagogisiin esimerkkeihin, ja MEE:n perustoimintoihin. Kouluttaja: Teemu Moilanen (PAJA ON SAMANSISÄLTÖINEN PAJAN 6 KANSSA)
PAJA 14 - MITEN TEHDÄÄN YHDESSÄ PARASTA PERUSKOULUA?: Koulun aikuisten työssäoppiminen on keino tukea kaikkien lasten ja nuorten oikeutta oppia ja voida hyvin koulussa. Miten tämä työssäoppiminen mahdollistetaan koulun arjessa? Kouluttajina: Tuula Koivukangas ja Päivi Rimpiläinen. Koivukangas ja Rimpiläinen PST2 työpajaesitys 191120.pdf